Gemeente Maassluis

Persberichten

29-9-2003

Meldpunt Veilig Maassluis officieel van start

Op zaterdag 4 oktober om 12.00 uur geeft burgemeester Karssen op de Furieade het officiële startsein voor het Meldpunt Veilig Maassluis. Hij doet dit aan boord van het schip de Anda, dat ligt aangemeerd aan de Govert van Wijnkade (binnenhaven).

Het Meldpunt Veilig Maassluis is geheel overeenkomstig de wens van de gemeenteraad en werd opgenomen in het collegeprogramma. Het programma spreekt over een voornemen om te komen tot een aanspreekpunt voor veiligheidsaangelegenheden. Het college nam op 3 juni het besluit om naast het bestaande centraal registratiesysteen een meldpunt voor veiligheidsaangelegenheden (Meldpunt Veilig Maassluis) in de vorm van een emailadres (veiligheid@maassluis.nl) in het leven te roepen. Mensen die niet over een internetaansluiting beschikken kunnen bellen met het centrale telefoonnummer.

Veilige stad
Maassluis wil een plezierige en veilige stad zijn om in te wonen. Om dat te bewerkstelligen moeten alle vormen van overlast zo snel mogelijk worden gesignaleerd en aangepakt. Daarom worden alle inwoners van Maassluis uitgenodigd om overlast gevende of onveilige situaties in de stad te melden bij het Meldpunt Veilig Maassluis. De publiekscampagne die de komende maanden wordt ingezet, laat mensen zien in een oranje (signaalkleur) overall met een veiligheidshelm op die worden geconfronteerd met zaken die niet pluis zijn. De slogan is dan ook: NIET PLUIS MELDPUNT VEILIG MAASSLUIS. Alle inwoners worden uitgenodigd om op het moment dat zij zaken signaleren die niet door de beugel kunnen, als het ware óók die oranje overall aan te trekken en die veiligheidshelm op te zetten en de gemeente op de hoogte te brengen van de situatie.

Via het emailadres veiligheid@maassluis.nl is het Meldpunt Veilig Maassluis 24 uur beschikbaar. Telefonisch melden kan ook maar dan gelden de gebruikelijke openingstijden van het stadhuis van ma t/m do van 8.00 tot 17.00 uur en op vr van 8.00 tot 16.00 uur, via 010 5 931 931.

Voorbeelden van overlast zijn: een buurman die iedere nacht de muziek keihard aan heeft, luidruchtige jongeren die elk weekend in de straat staan of cafébzoekers die de buurt geregeld onveilig maken. Mensen kunnen ook bellen wanneer zij zich zorgen maken over iemand in de buurt. Hierbij kan het onder meer gaan om mensen die zichzelf en hun omgeving vervuilen of ernstige psychische problemen hebben. Het meldpunt staat ook open voor meldingen die betrekking hebben op de brandveiligheid, milieuveiligheid, bouwveiligheid en verkeersveiligheid.

Centraal registratiesysteem werkt prima Voor wat betreft meldingen en klachten over het woon- en leefmilieu (losliggende stoeptegel, slecht wegdek, overhangend groen, kapotte bankjes e.d.) verandert er niets. Hiervoor heeft de gemeente al sinds enkele jaren een centraal registratiesysteem, dat prima functioneert. Veel inwoners weten inmiddels de gemeente te vinden als zij dergelijke zaken signaleren. In het centrale registratiesysteem worden gemiddeld 500 klachten/meldingen per jaar verwerkt.

Directe hulp
Wanneer mensen direct hulp nodig hebben of acute overlast ondervinden blijft natuurlijk het telefoonnummer van de politie 0900-8844 of zelfs het alarmnummer 1-1-2 van kracht.