Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

4-10-2003; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Pacific Grand Prix, circuit Twin Ring Motegi (J)

JAKUB SMRZ (26E) TOONT GEDREVENHEID EN ERVARING

"PETJE AF" VOOR HENK VAN DE LAGEMAAT

Nog niet eerder dit seizoen maakte de rijders uit het Dark Dog Molenaar Team zo'n grote progressie door als tijdens de 2e trainingsdag voor de Pacific Grand Prix op het Japanse circuit van Motegi. Invaller Jakub Smrz snoepte maar liefst 2,3 seconde van zijn tijd af en nestelde zich in de 2e tijdtraining op de 22e plaats. In de totaal-ranking na 2 dagen staat hij op de 26e positie, omdat enkele rijders op de vrijdagtraining sneller rond waren gegaan. Ook de 34-jarige Henk van de Lagemaat maakte tijdens dag 2 in zijn eerste optreden op Motegi een grote stap voorwaarts. "Henk heeft het gat tot zijn concurrenten weer weten te verkleinen, zelfs op een lastige baan als hier, waar hij als een van de weinige voor het eerst in actie komt. Hij maakt nog steeds progressie, dat blijkt uit de 1,9 seconden die hij vandaag sneller was dan vrijdag. Petje af!", stelt teammanager Martin van Genderen terecht.

"Je hebt zo'n eerste dag op een nieuw circuit nodig om de baan te leren kennen. De 2e dag moet je de zaken zien te perfectioneren. Henk zelf zou wel grotere stappen willen maken, maar hij voldoet zeker aan de norm die we gesteld hebben. Het zou wel wat scherper kunnen, maar dan heb je meer trainingstijd nodig. Als Henk morgen deze tijden in de race kan blijven rijden, hebben we weer een stap voorwaarts gemaakt. Het gat met de concurrenten is wederom kleiner geworden. Al met al doet |Henk hier tot nu toe goede zaken", vervolgt Van Genderen. Van de Lagemaat voelt zich na lange tijd ook weer in zijn nopjes. "Ik ben tevreden hoe het gaat met de afstelling. Ook het rijwielgedeelte voelt steeds zekerder aan. Dat geeft me meer vertrouwen op de motor dan de afgelopen GP's. Het is een mooie maar moeilijke baan. Ik kwam hier heen met de gedachte dat het misschien moeilijk kwalificeren zou zijn, maar dat is nooit een probleem geweest. Ik zit niet ver achter Hules en ben dus tevreden. De motor loopt nog niet goed genoeg. We hebben veel veranderd, maar hij loopt nog niet echt veel sneller qua topsnelheid dan tijdens de 1e training. Dat willen we in de warm up nog te verbeteren, hoewel de motor vanmiddag al wel beter oppakte in de eerste vier versnellingen dan tijdens de 2e vrije training. Ik heb veel steun aan Jakub Smrz, daar ben ik 'heel wijs mee'. Hij rijdt sneller en heeft me veel tips gegeven over zowel rempunten, wat te doen op sommige punten en in sommige bochten het rijden van wat andere lijnen. Ook qua afstelling van het rijwielgedeelte ijken we op elkaar, dus ook daar pluk ik wat profijt. Ik hoop morgen met Hules in gevecht te komen en een goede race te rijden", meldt de coureur uit het Utrechtse Everdingen.

De 20e-jarige Jakub Smrz meldde: "Waar ik voor gekomen ben heb ik gedaan. Niet vallen en een goede tijd neerzetten. We zijn vrijdag op nul begonnen en hebben de machine van Katja helemaal op mijn lengte en gewicht moeten afstemmen. Voordeel daarbij was dat we gegevens hadden van mijn race hoer op de Molenaar Honda van vorig seizoen. Maar dat ik ook vandaag 2,3 seconden van mijn tijd af heb kunnen rijden en uiteindelijk sneller ben rond gegaan dan vorig jaar, dat had ik niet durven dromen. In de 2e kwalificatietraining reed ik een 22e tijd. Sneller dan GP-winnaar West, Heidolf, Stigefelt, Olive en Hules. Dat biedt perspectief voor de race van morgen", blikt de boomlange Tsjech vooruit naar de race van morgen. Met de prestatie van Smrz heeft het team een prima stimulans gekregen. Henk van de Lagemaat is een paar keer door Jakub op sleeptouw genomen en trekt ook zijn voordeel uit de gegevens van zijn tijdelijke teammaat die met zijn 3 jaar ervaring op Motegi de limiet nog iets hoger heeft liggen. "Jakub voldoet precies aan onze verwachtingen", vindt Van Genderen. "Hij zeurt niet, gaat hard en weet nuttige info aan de monteurs over te brengen. Ik snap niet waarom hij in het Tsjechische GP-team in ongenade is gevallen?", vraagt de teammanager zich af.

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Plaats

Rijder

Land

Merk

Tijd

---

T.ELIAS

SPA

APRILIA

1'52.849

---

F.BATTAINI

ITA

APRILIA

1'52.965

---

R.DE PUNIET

FRA

APRILIA

1'53.247

---

S.PORTO

ARG

HONDA

1'53.650

---

S.GUINTOLI

FRA

APRILIA

1'53.713

---

H.AOYAMA

JPN

HONDA

1'53.830

---

M.POGGIALI

RSM

APRILIA

1'53.868

---

N.MATSUDO

JPN

YAMAHA

1'54.021

---

T.KOYAMA

JPN

YAMAHA

1'54.132

10

Y.TAKAHASHI

JPN

HONDA

1'54.141

---

R.ROLFO

ITA

HONDA

1'54.385

12

C.DAVIES

GBR

APRILIA

1'54.641

13

A.DEBON

SPA

HONDA

1'54.680

14

C.KAMEYA

JPN

HONDA

1'54.714

15

F.NIETO

SPA

APRILIA

1'55.095

16

E.NIGON

FRA

APRILIA

1'55.164

17

H.FAUBEL

SPA

APRILIA

1'55.300

18

C.GEMMEL

GER

HONDA

1'55.450

19

H.MARCHAND

FRA

APRILIA

1'55.774

20

M.TOKUDOME

JPN

YAMAHA

1'55.811

21

E.BATAILLE

FRA

HONDA

1'55.949

---

A.BALDOLINI

ITA

APRILIA

1'56.174

23

A.WEST

AUS

APRILIA

1'56.231

24

D.HEIDOLF

GER

APRILIA

1'56.343

25

L.PESEK

CZE

YAMAHA

1'56.361

26

J.SMRZ

CZE

Dark Dog HONDA

1'56.370

27

J.STIGEFELT

SWE

APRILIA

1'57.112

28

J.OLIVE

SPA

APRILIA

1'57.329

29

J.HULES

CZE

HONDA

1'57.486

30

H.vd LAGEMAAT

NED

Dark Dog HONDA

1'58.941

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:

Plaats

Rijder

Land

Merk

Tijd

---

M.BIAGGI

ITA

HONDA

1'47.696

---

M.TAMADA

JPN

HONDA

1'47.804

---

V.ROSSI

ITA

HONDA

1'48.030

---

S.GIBERNAU

SPA

HONDA

1'48.457

---

N.HAYDEN

USA

HONDA

1'48.618

---

L.CAPIROSSI

ITA

DUCATI

1'48.695

---

C.CHECA

SPA

YAMAHA

1'48.767

---

A.BARROS

BRA

YAMAHA

1'48.780

---

M.MELANDRI

ITA

YAMAHA

1'48.882

10

T.BAYLISS

AUS

DUCATI

1'48.964

---

T.UKAWA

JPN

HONDA

1'49.022

12

S.NAKANO

JPN

YAMAHA

1'49.123

13

C.EDWARDS

USA

APRILIA

1'49.158

14

A.RYO

JPN

SUZUKI

1'49.404

15

O.JACQUE

FRA

YAMAHA

1'49.638

16

J.HOPKINS

USA

SUZUKI

1'49.650

17

J.McWILLIAMS

GBR

PROTON KR

1'50.273

18

N.AOKI

JPN

PROTON KR

1'50.421

19

K.ROBERTS

USA

SUZUKI

1'50.436

20

R.KIYONARI

JPN

HONDA

1'50.480

21

G.McCOY

AUS

KAWASAKI

1'50.677

---

A.PITT

AUS

KAWASAKI

1'51.008

23

T.SERIZAWA

JPN

MORIWAKI

1'51.112

24

D.DE GEA

SPA

HARRIS WCM

1'51.429

25

N.HAGA

JPN

APRILIA

1'51.505

26

C.BURNS

GBR

HARRIS WCM

1'53.133

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Plaats

Rijder

Land

Merk

Tijd

---

D.PEDROSA

SPA

HONDA

1'57.736

---

S.PERUGINI

ITA

APRILIA

1'58.558

---

J.LORENZO

SPA

DERBI

1'58.662

---

H.BARBERA

SPA

APRILIA

1'58.684

---

A.DOVIZIOSO

ITA

HONDA

1'58.988

---

P.NIETO

SPA

APRILIA

1'59.092

---

L.CECCHINELLO

ITA

APRILIA

1'59.219

---

A.DE ANGELIS

RSM

APRILIA

1'59.286

---

S.BIANCO

ITA

GILERA

1'59.320

10

C.STONER

AUS

APRILIA

1'59.360

************

Ingezonden persbericht