Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
4-10-2003; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Pacific Grand Prix, circuit Twin Ring Motegi (J)
JAKUB SMRZ (26E) TOONT GEDREVENHEID EN ERVARING
"PETJE AF" VOOR HENK VAN DE LAGEMAAT
Nog niet eerder dit seizoen maakte de rijders uit het Dark Dog Molenaar Team zo'n grote progressie door als tijdens de 2e trainingsdag voor de Pacific Grand Prix op het Japanse circuit van Motegi. Invaller Jakub Smrz snoepte maar liefst 2,3 seconde van zijn tijd af en nestelde zich in de 2e tijdtraining op de 22e plaats. In de totaal-ranking na 2 dagen staat hij op de 26e positie, omdat enkele rijders op de vrijdagtraining sneller rond waren gegaan. Ook de 34-jarige Henk van de Lagemaat maakte tijdens dag 2 in zijn eerste optreden op Motegi een grote stap voorwaarts. "Henk heeft het gat tot zijn concurrenten weer weten te verkleinen, zelfs op een lastige baan als hier, waar hij als een van de weinige voor het eerst in actie komt. Hij maakt nog steeds progressie, dat blijkt uit de 1,9 seconden die hij vandaag sneller was dan vrijdag. Petje af!", stelt teammanager Martin van Genderen terecht.
"Je hebt zo'n eerste dag op een nieuw circuit nodig om de baan te leren kennen. De 2e dag moet je de zaken zien te perfectioneren. Henk zelf zou wel grotere stappen willen maken, maar hij voldoet zeker aan de norm die we gesteld hebben. Het zou wel wat scherper kunnen, maar dan heb je meer trainingstijd nodig. Als Henk morgen deze tijden in de race kan blijven rijden, hebben we weer een stap voorwaarts gemaakt. Het gat met de concurrenten is wederom kleiner geworden. Al met al doet |Henk hier tot nu toe goede zaken", vervolgt Van Genderen. Van de Lagemaat voelt zich na lange tijd ook weer in zijn nopjes. "Ik ben tevreden hoe het gaat met de afstelling. Ook het rijwielgedeelte voelt steeds zekerder aan. Dat geeft me meer vertrouwen op de motor dan de afgelopen GP's. Het is een mooie maar moeilijke baan. Ik kwam hier heen met de gedachte dat het misschien moeilijk kwalificeren zou zijn, maar dat is nooit een probleem geweest. Ik zit niet ver achter Hules en ben dus tevreden. De motor loopt nog niet goed genoeg. We hebben veel veranderd, maar hij loopt nog niet echt veel sneller qua topsnelheid dan tijdens de 1e training. Dat willen we in de warm up nog te verbeteren, hoewel de motor vanmiddag al wel beter oppakte in de eerste vier versnellingen dan tijdens de 2e vrije training. Ik heb veel steun aan Jakub Smrz, daar ben ik 'heel wijs mee'. Hij rijdt sneller en heeft me veel tips gegeven over zowel rempunten, wat te doen op sommige punten en in sommige bochten het rijden van wat andere lijnen. Ook qua afstelling van het rijwielgedeelte ijken we op elkaar, dus ook daar pluk ik wat profijt. Ik hoop morgen met Hules in gevecht te komen en een goede race te rijden", meldt de coureur uit het Utrechtse Everdingen.
De 20e-jarige Jakub Smrz meldde: "Waar ik voor gekomen ben heb ik gedaan. Niet vallen en een goede tijd neerzetten. We zijn vrijdag op nul begonnen en hebben de machine van Katja helemaal op mijn lengte en gewicht moeten afstemmen. Voordeel daarbij was dat we gegevens hadden van mijn race hoer op de Molenaar Honda van vorig seizoen. Maar dat ik ook vandaag 2,3 seconden van mijn tijd af heb kunnen rijden en uiteindelijk sneller ben rond gegaan dan vorig jaar, dat had ik niet durven dromen. In de 2e kwalificatietraining reed ik een 22e tijd. Sneller dan GP-winnaar West, Heidolf, Stigefelt, Olive en Hules. Dat biedt perspectief voor de race van morgen", blikt de boomlange Tsjech vooruit naar de race van morgen. Met de prestatie van Smrz heeft het team een prima stimulans gekregen. Henk van de Lagemaat is een paar keer door Jakub op sleeptouw genomen en trekt ook zijn voordeel uit de gegevens van zijn tijdelijke teammaat die met zijn 3 jaar ervaring op Motegi de limiet nog iets hoger heeft liggen. "Jakub voldoet precies aan onze verwachtingen", vindt Van Genderen. "Hij zeurt niet, gaat hard en weet nuttige info aan de monteurs over te brengen. Ik snap niet waarom hij in het Tsjechische GP-team in ongenade is gevallen?", vraagt de teammanager zich af.
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Plaats
Rijder
Land
Merk
Tijd
---
T.ELIAS
SPA
APRILIA
1'52.849
---
F.BATTAINI
ITA
APRILIA
1'52.965
---
R.DE PUNIET
FRA
APRILIA
1'53.247
---
S.PORTO
ARG
HONDA
1'53.650
---
S.GUINTOLI
FRA
APRILIA
1'53.713
---
H.AOYAMA
JPN
HONDA
1'53.830
---
M.POGGIALI
RSM
APRILIA
1'53.868
---
N.MATSUDO
JPN
YAMAHA
1'54.021
---
T.KOYAMA
JPN
YAMAHA
1'54.132
10
Y.TAKAHASHI
JPN
HONDA
1'54.141
---
R.ROLFO
ITA
HONDA
1'54.385
12
C.DAVIES
GBR
APRILIA
1'54.641
13
A.DEBON
SPA
HONDA
1'54.680
14
C.KAMEYA
JPN
HONDA
1'54.714
15
F.NIETO
SPA
APRILIA
1'55.095
16
E.NIGON
FRA
APRILIA
1'55.164
17
H.FAUBEL
SPA
APRILIA
1'55.300
18
C.GEMMEL
GER
HONDA
1'55.450
19
H.MARCHAND
FRA
APRILIA
1'55.774
20
M.TOKUDOME
JPN
YAMAHA
1'55.811
21
E.BATAILLE
FRA
HONDA
1'55.949
---
A.BALDOLINI
ITA
APRILIA
1'56.174
23
A.WEST
AUS
APRILIA
1'56.231
24
D.HEIDOLF
GER
APRILIA
1'56.343
25
L.PESEK
CZE
YAMAHA
1'56.361
26
J.SMRZ
CZE
Dark Dog HONDA
1'56.370
27
J.STIGEFELT
SWE
APRILIA
1'57.112
28
J.OLIVE
SPA
APRILIA
1'57.329
29
J.HULES
CZE
HONDA
1'57.486
30
H.vd LAGEMAAT
NED
Dark Dog HONDA
1'58.941
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:
Plaats
Rijder
Land
Merk
Tijd
---
M.BIAGGI
ITA
HONDA
1'47.696
---
M.TAMADA
JPN
HONDA
1'47.804
---
V.ROSSI
ITA
HONDA
1'48.030
---
S.GIBERNAU
SPA
HONDA
1'48.457
---
N.HAYDEN
USA
HONDA
1'48.618
---
L.CAPIROSSI
ITA
DUCATI
1'48.695
---
C.CHECA
SPA
YAMAHA
1'48.767
---
A.BARROS
BRA
YAMAHA
1'48.780
---
M.MELANDRI
ITA
YAMAHA
1'48.882
10
T.BAYLISS
AUS
DUCATI
1'48.964
---
T.UKAWA
JPN
HONDA
1'49.022
12
S.NAKANO
JPN
YAMAHA
1'49.123
13
C.EDWARDS
USA
APRILIA
1'49.158
14
A.RYO
JPN
SUZUKI
1'49.404
15
O.JACQUE
FRA
YAMAHA
1'49.638
16
J.HOPKINS
USA
SUZUKI
1'49.650
17
J.McWILLIAMS
GBR
PROTON KR
1'50.273
18
N.AOKI
JPN
PROTON KR
1'50.421
19
K.ROBERTS
USA
SUZUKI
1'50.436
20
R.KIYONARI
JPN
HONDA
1'50.480
21
G.McCOY
AUS
KAWASAKI
1'50.677
---
A.PITT
AUS
KAWASAKI
1'51.008
23
T.SERIZAWA
JPN
MORIWAKI
1'51.112
24
D.DE GEA
SPA
HARRIS WCM
1'51.429
25
N.HAGA
JPN
APRILIA
1'51.505
26
C.BURNS
GBR
HARRIS WCM
1'53.133
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Plaats
Rijder
Land
Merk
Tijd
---
D.PEDROSA
SPA
HONDA
1'57.736
---
S.PERUGINI
ITA
APRILIA
1'58.558
---
J.LORENZO
SPA
DERBI
1'58.662
---
H.BARBERA
SPA
APRILIA
1'58.684
---
A.DOVIZIOSO
ITA
HONDA
1'58.988
---
P.NIETO
SPA
APRILIA
1'59.092
---
L.CECCHINELLO
ITA
APRILIA
1'59.219
---
A.DE ANGELIS
RSM
APRILIA
1'59.286
---
S.BIANCO
ITA
GILERA
1'59.320
10
C.STONER
AUS
APRILIA
1'59.360
************
Ingezonden persbericht