Nederlands Film Festival


BESTE SOUND DESIGN
Dat het geluid bij de Nederlandse film niet goed klinkt is een achterhaald verhaal. Deze geluidsontwerper zorgt voor een gebalanceerd, goed bij het beeld passend geluidsbeeld. Samen met het team in de studio heeft hij een verrassende geluidsband afgeleverd. Het Gouden Kalf voor Beste Sound Design gaat naar: Herman Pieëte voor PHILEINE ZEGT SORRY.

BESTE MONTAGE
Het getuigt van vakbekwaamheid om een film van een regisseur met zoveel ideeën zo te monteren dat de balans behouden blijft. Deze editor weet de gigantische hoeveelheid shots in een heerlijk hoog tempo tot een film te maken.
De winnaar van het Gouden Kalf voor Beste Montage is: Peter Alderliesten voor PHILEINE ZEGT SORRY.

BESTE PRODUCTION DESIGN
Met uitgekiende locaties en de smaakvolle aankleding die we ook kennen van zijn eerdere werk is deze production designer erin geslaagd een prachtig, coherent filmbeeld te creëren, dat in belangrijke mate bijdraagt aan de warme uitstraling die de film heeft op het publiek. Het production design geeft aan deze film een meerwaarde die substantieel heeft bijgedragen aan het succes.
De jury kent het Gouden Kalf voor Beste Production Design toe aan: Benedict Schillemans voor PIETJE BELL.

BESTE MUZIEK
Deze componist wist de jury al in veel andere films te overtuigen. Deze productie viel in het bijzonder op vanwege de manier waarop de muziek gevoelens van innerlijk verscheurde personages naar boven wist te halen.
Het Gouden Kalf voor Beste Muziek is voor:
Fons Merkies voor BOY ECURY.

BESTE CAMERA
Deze cameraman heeft de laatste jaren laten zien dat hij een groot arsenaal aan camerastijlen en belichting beheerst. Telkens weer verrast hij de kijker met de doordachte visualisering van een scenario.
Het Gouden Kalf voor Beste Camera gaat dit jaar zeer verdiend naar: Bert Pot voor PHILEINE ZEGT SORRY.

BESTE SCENARIO
Met groot inlevingsvermogen in de personages zijn de schrijvers erin geslaagd een scenario te schrijven vol visuele scènes. Deze stuwen het verhaal onstuitbaar verder, zonder de nuances in de karakters te verliezen. Dit scenario moest haast wel leiden tot een uitstekende film.
Het Gouden Kalf voor Beste Scenario is voor:
Pieter Kuijpers en Paul Jan Nelissen voor VAN GOD LOS.

BESTE KORTE FILM
Al binnen enkele minuten voelen we ons volledig verbonden met het lot van de hoofdpersoon. Met ironie en humor ontrolt zich vervolgens een heerlijke tragikomedie met een verassend einde op de koop toe. En dat alles in nog geen 8 minuten.
Het Gouden Kalf voor Beste Korte Film gaat naar: Ellen Blom voor DE GROTTEN VAN HAN VAN VLOTEN

BESTE KORTE DOCUMENTAIRE
Deze indringende documentaire laat op een ingetogen en daardoor krachtig dramatische wijze de emotioneel verwoestende gevolgen zien voor het gezin van een voormalige concentratiekampgevangene. Met grote compassie en respect voor alle betrokkenen maakt de maker op grootse manier invoelbaar dat de in de oorlog opgelopen trauma's van de eerste generatie haast onvermijdelijk worden doorgegeven aan volgende generaties.
De winnaar van het Gouden Kalf voor Beste Korte Documentaire is: DE PRIJS VAN OVERLEVEN van Louis van Gasteren

BESTE LANGE DOCUMENTAIRE
De makers hebben met meesterlijk vakmanschap een film gemaakt over iets dat op zichzelf niet zichtbaar is. Na het zien van deze schitterende documentaire gaan je ogen open. Het lijkt alsof de film je opnieuw heeft leren kijken.
Het Gouden Kalf voor Beste Lange Documentaire is voor: Pieter-Rim de Kroon en Maarten de Kroon voor HOLLANDS LICHT.

BESTE TV DRAMA KORT
De inspirerende regie en dito vormgeving slepen de toeschouwer mee in een onheilspellend drama. De maker is erin geslaagd op geraffineerde wijze en met behulp van uitstekende actrices in een kort tijdsbestek de psychologische titanenstrijd van de twee hoofdpersonen beklemmend neer te zetten.
Het Gouden Kalf voor Kort TV Drama gaat naar:
Colette Bothof voor DWAALGAST

BESTE TV DRAMA LANG
Het klassieke verhaal van deze onmogelijke liefde is in allerlei variaties verteld. Deze regisseur heeft gekozen voor een eigentijds benadering en het gegeven onbevooroordeeld vertaald naar onze multiculturele samenleving. De intensiteit en waarachtigheid hebben de jury doen besluiten het Gouden Kalf voor Beste Lange TV Drama toe te kennen aan:
Theo van Gogh voor NAJIB & JULIA.

BESTE ACTEUR
In deze rol werd veel gevraagd van de acteur. Een heel scala aan karaktereigenschappen moest worden aangeboord om het personage inleefbaar te houden, omdat hij in wezen een onsympathieke loser is. De acteur is er in geslaagd, naast de voortdurend onderhuidse dreiging van geweld, kwetsbare en herkenbare tegentonen te treffen. De jury is van mening dat het Gouden Kalf voor Beste Acteur moet gaan naar:
Tygo Gernandt voor zijn rol in VAN GOD LOS.

BESTE ACTRICE
Om een spotziek, soms cynisch karakter neer te zetten en toch sympathiek te blijven, moet je van goede huize komen. In de snelle en stripachtige setting van de film zou dit personage gemakkelijk hebben kunnen verzanden in eendimensionale oppervlakkigheid. Maar deze actrice ìs van zeer goede huize. Zij speelt haar rol onverschrokken, tomeloos energiek en met humor en ironie.
De jury kent het Gouden Kalf voor Beste Actrice toe aan: Kim van Kooten voor haar rol in PHILEINE ZEGT SORRY.

BESTE REGIE
De regisseur heeft met een gedurfde visie en stijl een harde realiteit verbeeld en deze getransformeerd naar een bioscoopervaring van belang. Het Gouden Kalf voor de Beste Regie is voor:
Pieter Kuijpers voor VAN GOD LOS

BESTE SPEELFILM
Een film met twee fantastisch acteurs.... Een sobere, ingehouden stijl in een meeslepend verhaal. Hartverscheurend zelfs. Op formidabele wijze weten de makers de oorlog met al z'n vraagstukken terug te brengen tot twee individuen en hun persoonlijke dilemma's. Het Gouden Kalf voor Beste Lange Speelfilm is voor: Hanneke Niens en Anton Smit van IDTV Film voor DE TWEELING

SPECIALE JURYPRIJS
Een onderscheiding voor één van hen zou een groot onrecht zijn. Want ieder voor zich en alle vier samen bereiken ze een niveau van acteren dat zelden wordt vertoond in de Nederlandse film. Een hoogtepunt. Hiervoor is slechts één prijs op zijn plaats:
Voor hun bijzondere ensemblespel kent de jury van het 23ste Nederlands Film Festival de Speciale Juryprijs toe aan:
de Mannen van CLOACA: Peter Blok, Pierre Bokma, Gijs Scholten van Aschat en Jaap Spijkers.

PUBLIEKSPRIJS
Willem van de Sande Bakhuyzen voor CLOACA

PRIJS VAN DE NEDERLANDSE FILMKRITIEK
De Prijs van de Nederlandse Filmkritiek wordt jaarlijks uitgereikt door een jury uit de Kring van Nederlandse Filmjournalisten. De prijs bestaat uit een oorkonde en facilitaire ondersteuning door Holland Subtitling in de vorm van een ondertitelde kopie. Dit jaar reikt de jury de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek uit aan een melancholische musical die vol visuele humor en met origineel gebruik van archiefmateriaal een aloud verhaal van vaders en zonen, traditie en vooruitgang, paradijs en hel vertelt. Wij bekronen DE ARM VAN JEZUS van André van der Hout.