BESTE SOUND DESIGN
Dat het geluid bij de Nederlandse film niet goed klinkt is een
achterhaald verhaal. Deze geluidsontwerper zorgt voor een
gebalanceerd, goed bij het beeld passend geluidsbeeld. Samen met het
team in de studio heeft hij een verrassende geluidsband afgeleverd.
Het Gouden Kalf voor Beste Sound Design gaat naar:
Herman Pieëte voor PHILEINE ZEGT SORRY.
BESTE MONTAGE
Het getuigt van vakbekwaamheid om een film van een regisseur met
zoveel ideeën zo te monteren dat de balans behouden blijft. Deze
editor weet de gigantische hoeveelheid shots in een heerlijk hoog
tempo tot een film te maken.
De winnaar van het Gouden Kalf voor Beste Montage is:
Peter Alderliesten voor PHILEINE ZEGT SORRY.
BESTE PRODUCTION DESIGN
Met uitgekiende locaties en de smaakvolle aankleding die we ook kennen
van zijn eerdere werk is deze production designer erin geslaagd een
prachtig, coherent filmbeeld te creëren, dat in belangrijke mate
bijdraagt aan de warme uitstraling die de film heeft op het publiek.
Het production design geeft aan deze film een meerwaarde die
substantieel heeft bijgedragen aan het succes.
De jury kent het Gouden Kalf voor Beste Production Design toe aan:
Benedict Schillemans voor PIETJE BELL.
BESTE MUZIEK
Deze componist wist de jury al in veel andere films te overtuigen.
Deze productie viel in het bijzonder op vanwege de manier waarop de
muziek gevoelens van innerlijk verscheurde personages naar boven wist
te halen.
Het Gouden Kalf voor Beste Muziek is voor:
Fons Merkies voor BOY ECURY.
BESTE CAMERA
Deze cameraman heeft de laatste jaren laten zien dat hij een groot
arsenaal aan camerastijlen en belichting beheerst. Telkens weer
verrast hij de kijker met de doordachte visualisering van een
scenario.
Het Gouden Kalf voor Beste Camera gaat dit jaar zeer verdiend naar:
Bert Pot voor PHILEINE ZEGT SORRY.
BESTE SCENARIO
Met groot inlevingsvermogen in de personages zijn de schrijvers erin
geslaagd een scenario te schrijven vol visuele scènes. Deze stuwen het
verhaal onstuitbaar verder, zonder de nuances in de karakters te
verliezen. Dit scenario moest haast wel leiden tot een uitstekende
film.
Het Gouden Kalf voor Beste Scenario is voor:
Pieter Kuijpers en Paul Jan Nelissen voor VAN GOD LOS.
BESTE KORTE FILM
Al binnen enkele minuten voelen we ons volledig verbonden met het lot
van de hoofdpersoon. Met ironie en humor ontrolt zich vervolgens een
heerlijke tragikomedie met een verassend einde op de koop toe. En dat
alles in nog geen 8 minuten.
Het Gouden Kalf voor Beste Korte Film gaat naar:
Ellen Blom voor DE GROTTEN VAN HAN VAN VLOTEN
BESTE KORTE DOCUMENTAIRE
Deze indringende documentaire laat op een ingetogen en daardoor
krachtig dramatische wijze de emotioneel verwoestende gevolgen zien
voor het gezin van een voormalige concentratiekampgevangene. Met grote
compassie en respect voor alle betrokkenen maakt de maker op grootse
manier invoelbaar dat de in de oorlog opgelopen trauma's van de eerste
generatie haast onvermijdelijk worden doorgegeven aan volgende
generaties.
De winnaar van het Gouden Kalf voor Beste Korte Documentaire is:
DE PRIJS VAN OVERLEVEN van Louis van Gasteren
BESTE LANGE DOCUMENTAIRE
De makers hebben met meesterlijk vakmanschap een film gemaakt over
iets dat op zichzelf niet zichtbaar is. Na het zien van deze
schitterende documentaire gaan je ogen open. Het lijkt alsof de film
je opnieuw heeft leren kijken.
Het Gouden Kalf voor Beste Lange Documentaire is voor:
Pieter-Rim de Kroon en Maarten de Kroon voor HOLLANDS LICHT.
BESTE TV DRAMA KORT
De inspirerende regie en dito vormgeving slepen de toeschouwer mee in
een onheilspellend drama. De maker is erin geslaagd op geraffineerde
wijze en met behulp van uitstekende actrices in een kort tijdsbestek
de psychologische titanenstrijd van de twee hoofdpersonen beklemmend
neer te zetten.
Het Gouden Kalf voor Kort TV Drama gaat naar:
Colette Bothof voor DWAALGAST
BESTE TV DRAMA LANG
Het klassieke verhaal van deze onmogelijke liefde is in allerlei
variaties verteld. Deze regisseur heeft gekozen voor een eigentijds
benadering en het gegeven onbevooroordeeld vertaald naar onze
multiculturele samenleving. De intensiteit en waarachtigheid hebben de
jury doen besluiten het Gouden Kalf voor Beste Lange TV Drama toe te
kennen aan:
Theo van Gogh voor NAJIB & JULIA.
BESTE ACTEUR
In deze rol werd veel gevraagd van de acteur. Een heel scala aan
karaktereigenschappen moest worden aangeboord om het personage
inleefbaar te houden, omdat hij in wezen een onsympathieke loser is.
De acteur is er in geslaagd, naast de voortdurend onderhuidse dreiging
van geweld, kwetsbare en herkenbare tegentonen te treffen.
De jury is van mening dat het Gouden Kalf voor Beste Acteur moet gaan
naar:
Tygo Gernandt voor zijn rol in VAN GOD LOS.
BESTE ACTRICE
Om een spotziek, soms cynisch karakter neer te zetten en toch
sympathiek te blijven, moet je van goede huize komen. In de snelle en
stripachtige setting van de film zou dit personage gemakkelijk hebben
kunnen verzanden in eendimensionale oppervlakkigheid. Maar deze
actrice ìs van zeer goede huize. Zij speelt haar rol onverschrokken,
tomeloos energiek en met humor en ironie.
De jury kent het Gouden Kalf voor Beste Actrice toe aan:
Kim van Kooten voor haar rol in PHILEINE ZEGT SORRY.
BESTE REGIE
De regisseur heeft met een gedurfde visie en stijl een harde realiteit
verbeeld en deze getransformeerd naar een bioscoopervaring van belang.
Het Gouden Kalf voor de Beste Regie is voor:
Pieter Kuijpers voor VAN GOD LOS
BESTE SPEELFILM
Een film met twee fantastisch acteurs.... Een sobere, ingehouden stijl
in een meeslepend verhaal. Hartverscheurend zelfs. Op formidabele
wijze weten de makers de oorlog met al z'n vraagstukken terug te
brengen tot twee individuen en hun persoonlijke dilemma's.
Het Gouden Kalf voor Beste Lange Speelfilm is voor:
Hanneke Niens en Anton Smit van IDTV Film voor DE TWEELING
SPECIALE JURYPRIJS
Een onderscheiding voor één van hen zou een groot onrecht zijn. Want
ieder voor zich en alle vier samen bereiken ze een niveau van acteren
dat zelden wordt vertoond in de Nederlandse film. Een hoogtepunt.
Hiervoor is slechts één prijs op zijn plaats:
Voor hun bijzondere ensemblespel kent de jury van het 23ste Nederlands
Film Festival de Speciale Juryprijs toe aan:
de Mannen van CLOACA: Peter Blok, Pierre Bokma, Gijs Scholten van
Aschat en Jaap Spijkers.
PUBLIEKSPRIJS
Willem van de Sande Bakhuyzen voor CLOACA
PRIJS VAN DE NEDERLANDSE FILMKRITIEK
De Prijs van de Nederlandse Filmkritiek wordt jaarlijks uitgereikt
door een jury uit de Kring van Nederlandse Filmjournalisten. De prijs
bestaat uit een oorkonde en facilitaire ondersteuning door Holland
Subtitling in de vorm van een ondertitelde kopie. Dit jaar reikt de
jury de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek uit aan een
melancholische musical die vol visuele humor en met origineel gebruik
van archiefmateriaal een aloud verhaal van vaders en zonen, traditie
en vooruitgang, paradijs en hel vertelt. Wij bekronen DE ARM VAN JEZUS
van André van der Hout.
Nederlands Film Festival