Provincie Drenthe

Logo van de provincie Drenthe

Geactualiseerde Regiovisie Groningen-Assen 2030 zet in op bundeling infrastructuur en woningbouw

Assen, 3 oktober 2003



De Stuurgroep Regiovisie Groningen-Assen 2030 heeft op 1 oktober 2003 het Voorlopig Ontwerp Regiovisie Groningen-Assen 2030 - Samen sterk in het (inter)nationaal stedelijk netwerk - op hoofdlijnen vastgesteld. De stuurgroep kiest opnieuw voor een economische ontwikkeling van het stedelijk netwerk met behoud van de grote kwaliteiten van het gebied. Belangrijk is de keuze voor de bundeling van woningbouw en werkgelegenheid langs de zogenaamde T-structuur (A7/A28) om in de toekomst een goede bereikbaarheid te garanderen. De uitvoering van het Kolibri OV-netwerk is hierbij essentieel.

De programma's voor de regio
In 1998 zijn afspraken gemaakt tussen de partners op het gebied van o.a. woningbouw, bedrijventerreinen, bereikbaarheid en natuur. Deze zijn in het Voorlopig Ontwerp herijkt:

Woningbouw
Gezien de toename van de bevolking zijn er tot 2020 ongeveer 63.000 nieuwe woningen nodig (waarvan 20.000 vervangende nieuwbouw). Het beleid blijft om nieuwe locaties in en bij de steden te concentreren. Bij de steden komen nieuwe woningbouwlocaties en de ruimte binnen de steden wordt beter benut. Dit sluit aan bij de toenemende vraag naar stedelijke woonmilieus. Ook moet bij het ontwikkelen van woningbouw nadrukkelijk aandacht worden besteed aan maatschappelijke en sociale structuren en zaken als ouderenhuisvesting, speelvoorzieningen, woonzorgvormen, etc.

Mobiliteit & Infrastructuur
De regio zet zwaar in op de realisatie van het Kolibri OV-netwerk. Daarnaast wordt ingezet op het voorbereiden van de aanleg van de Zuiderzeelijn, op het beter benutten van de bestaande infrastructuur en op verbetering van de fietsinfrastructuur. Uitgangspunt is een gebundelde ontwikkeling van wonen en werken in de belangrijkste steden en langs de A7 en A28. Verbeterde of nieuwe overstapplaatsen zullen de schakels zijn tussen het regionale vervoer (de auto) en het stedelijke vervoer (trein, bus of tram).

Werken
De regio gaat uit van een gemiddelde economische groei van 2% per jaar. Tot 2030 moet ruimte gezocht worden voor 60.000 nieuwe arbeidsplaatsen. Dit betekent de ontwikkeling van ongeveer 1000 ha bedrijventerreinen en 430.000 vierkante meter kantoorruimte. De bedrijvigheid zal vooral worden geconcentreerd in de eerder genoemde T-structuur. Een aantal bestaande bedrijventerreinen wordt (duurzaam) opgeknapt. Een regionaal locatiebeleid moet zorgen voor een samenhangend en goed bereikbaar aanbod. Voorzieningen worden op elkaar afgestemd om onderlinge concurrentie te voorkomen.

Natuur, Water & Landschap
Anders dan bij de voorgaande programma's zijn de onderdelen nog niet allemaal in concrete maatregelen te vertalen.Daarom wordt het project 'Regio Park' opgezet. Een regionaal landschapsontwikkelingsplan, voortzetting van de Ecologische Hoofdstructuur (een netwerk van aaneengesloten natuurgebieden), de stroomgebiedsvisies en de zgn. groen/blauwe zones worden hierin onder regionale regie gebundeld.

Recreatie & toerisme
Voor het stadstoerisme wordt ingezet op een betere afstemming en programmering van evenementen. Bij de ontwikkeling van nieuwe infrastructuur en stadsuitbreidingen moet rekening gehouden worden met de bestaande toeristische wandel- en fietsroutes. De plannen voor de vaarverbinding van het Zuidlaardermeer met Oost-Groningen sluiten goed aan op de Regiovisie.

Regionale Projecten
Het realiseren van de Regiovisie vindt niet alleen plaats door afspraken te maken over de programma's voor de regio, maar ook in de vorm van regionale projecten. De stuurgroep heeft vijf regionale projecten benoemd die essentieel zijn voor de regio als geheel.

Kolibri OV-netwerk
Dit is een pakket maatregelen voor de hele regio. De eerste fase bestaat o.a. uit frequentieverhoging op de spoorlijn Groningen-Assen in combinatie met nieuwe stations (waaronder Europapark), vertramming van de buslijn Groningen CS-Zernike, de aanleg van transferia voor het regionale busverkeer, aansluitende en voedende voorzieningen voor de hoofdverbindingen vanuit de regio en de aanpak van de knoop Groningen CS.

Maatregelenpakket Bereikbaarheid Assen-Groningen (BAG) Het pakket bestaat uit maatregelen voor het optimaliseren van de (inter)nationale transportassen (A7/Zuidelijke Ringweg Groningen), maatregelen voor het optimaliseren van de bereikbaarheid van de economische kernzones (beter benutten van de A28 en reconstructie knooppunt Assen-Zuid met N33, verdubbeling cq rijbaanscheiding N33 en verkeersonveiligheid N34 bij Anloo-De Punt) en maatregelen binnen de economische kernzones zelf (doorstroming op toegaande wegen naar Groningen, Leek en Roden en op hoofdwegenstructuur Assen, ontsluiting stationsgebied Groningen, aanleg van transferia en 'super'fietsroutes van en naar Groningen en Assen en flankerend beleid).

Samenwerking Regionale Bedrijvenlocaties
De regio staat voor de opgave om gezamenlijk de economische ontwikkeling te accommoderen met onder andere het realiseren van enkele regionale toplocaties. Over de wijze waarop worden op korte termijn afspraken gemaakt.

Voorinvesteren in landschap voor verstedelijking De gebieden die in aanmerking komen voor woningbouw zijn beperkt. Gevolg is dat ook minder aantrekkelijke gebieden in beeld zijn voor woningbouw. Om de achterstand ten opzichte van andere locaties op te vangen zal er een voorinvestering in het landschap moeten plaatsvinden. Het project Meerstad Groningen is hier een voorbeeld van. De locatie ten zuiden van Hoogezand-Sappemeer is in beeld als toekomstig gebied voor woningbouw. Hiervoor wordt eerst een ontwikkelings- en investeringsvisie gemaakt.

Regio Park
De partners in de Regiovisie zien het als een regionale verantwoordelijkheid om in het landelijke gebied te investeren. Hiervoor wordt het begrip Regio Park geïntroduceerd. Onder dit begrip wordt een aantal initiatieven samengevoegd. Zo krijgt de ontwikkeling van het 'park' gestalte in het Regionaal Landschapsontwikkelingsplan, de realisatie van de groen-blauwe zones, de ontwikkeling van een aantal natuurgebieden en het zoeken naar een invulling voor gebieden waar de agrarische sector onder druk staat.

Financiering
De regionale projecten kunnen worden betaald uit het zogenaamde regiofonds. Dit fonds is in 1998 door de partners ingesteld. Sinds die tijd wordt jaarlijks een bedrag van ruim
4,5 miljoen in het fonds gestort. De bijdrage van de partners aan het fonds voor 2004 is gelijk aan de huidige bijdrage. Na 2004 gaat de bijdrage omhoog i.v.m. de uitvoering van het Kolibri OV-Netwerk. Voor de realisering van Kolibri wordt 50% van de regionale bijdrage door de provincies opgebracht en 50 % door de gemeenten. Daarnaast wordt bij een Kolibri-project een hogere bijdrage gevraagd van de direct belanghebbende gemeente. De exacte hoogte van de bijdrage per partner hangt af van de uiteindelijke hoogte van regionale bijdrage aan het project (momenteel wordt uitgegaan van een Rijksbijdrage van 40%). Er is een bandbreedte vastgesteld waarbinnen de hoogte van de jaarlijkse bijdrage per partner zal vallen. Naast de regionale projecten kunnen jaarlijks een aantal bovenlokale projecten medegefinancierd worden uit het fonds.

Vervolg
De inwoners van de regio worden uitgebreid geïnformeerd over de plannen in de Regiovisie. Zo wordt er eind oktober een telefonische enquête gehouden in de regio waarin inwoners wordt gevraagd naar hun mening over de voorgenomen plannen. De enquête wordt ondersteund met informatiepagina's over de Regiovisie in de huis-aan-huisbladen. Raden en Staten worden dit najaar om hun mening gevraagd. Ook de mening van diverse belangengroeperingen wordt gepeild. Hieruit volgt een definitief ontwerp waarover Raden en Staten in het voorjaar van 2004 een besluit nemen.

Ambitie
Met de vaststelling van het Voorlopig Ontwerp is een nieuwe stap gezet in de regionale samenwerking tussen de partners: de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Bedum, Groningen, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Noordenveld, Slochteren, Ten Boer, Tynaarlo, Winsum en Zuidhorn. Het is de ambitie van de regio om zich te ontwikkelen tot (inter)nationaal stedelijk netwerk, met behoud van de regionale kwaliteiten. Zoals de combinatie van stedelijkheid en landelijkheid, de rust en ruimte, steden en dorpen die elkaar qua voorzieningen aanvullen, Groningen als grote centrumstad van het Noorden, een goede bereikbaarheid binnen de regio, veel verschillende woon- en werkmilieus, een dynamische economie en een hoog cultureel aanbod.



Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stafgroep Communicatie van de provincie, telefoonnummer (0592) 365265, faxnummer (0592) 357188
E-mail: communicatie@drenthe.nl