Logo van de provincie Drenthe
Geactualiseerde Regiovisie Groningen-Assen 2030 zet in op bundeling
infrastructuur en woningbouw
Assen, 3 oktober 2003
De Stuurgroep Regiovisie Groningen-Assen 2030 heeft op 1 oktober 2003
het Voorlopig Ontwerp Regiovisie Groningen-Assen 2030 - Samen sterk in
het (inter)nationaal stedelijk netwerk - op hoofdlijnen vastgesteld.
De stuurgroep kiest opnieuw voor een economische ontwikkeling van het
stedelijk netwerk met behoud van de grote kwaliteiten van het gebied.
Belangrijk is de keuze voor de bundeling van woningbouw en
werkgelegenheid langs de zogenaamde T-structuur (A7/A28) om in de
toekomst een goede bereikbaarheid te garanderen. De uitvoering van het
Kolibri OV-netwerk is hierbij essentieel.
De programma's voor de regio
In 1998 zijn afspraken gemaakt tussen de partners op het gebied van
o.a. woningbouw, bedrijventerreinen, bereikbaarheid en natuur. Deze
zijn in het Voorlopig Ontwerp herijkt:
Woningbouw
Gezien de toename van de bevolking zijn er tot 2020 ongeveer 63.000
nieuwe woningen nodig (waarvan 20.000 vervangende nieuwbouw). Het
beleid blijft om nieuwe locaties in en bij de steden te concentreren.
Bij de steden komen nieuwe woningbouwlocaties en de ruimte binnen de
steden wordt beter benut. Dit sluit aan bij de toenemende vraag naar
stedelijke woonmilieus. Ook moet bij het ontwikkelen van woningbouw
nadrukkelijk aandacht worden besteed aan maatschappelijke en sociale
structuren en zaken als ouderenhuisvesting, speelvoorzieningen,
woonzorgvormen, etc.
Mobiliteit & Infrastructuur
De regio zet zwaar in op de realisatie van het Kolibri OV-netwerk.
Daarnaast wordt ingezet op het voorbereiden van de aanleg van de
Zuiderzeelijn, op het beter benutten van de bestaande infrastructuur
en op verbetering van de fietsinfrastructuur. Uitgangspunt is een
gebundelde ontwikkeling van wonen en werken in de belangrijkste steden
en langs de A7 en A28. Verbeterde of nieuwe overstapplaatsen zullen de
schakels zijn tussen het regionale vervoer (de auto) en het stedelijke
vervoer (trein, bus of tram).
Werken
De regio gaat uit van een gemiddelde economische groei van 2% per
jaar. Tot 2030 moet ruimte gezocht worden voor 60.000 nieuwe
arbeidsplaatsen. Dit betekent de ontwikkeling van ongeveer 1000 ha
bedrijventerreinen en 430.000 vierkante meter kantoorruimte. De
bedrijvigheid zal vooral worden geconcentreerd in de eerder genoemde
T-structuur. Een aantal bestaande bedrijventerreinen wordt (duurzaam)
opgeknapt. Een regionaal locatiebeleid moet zorgen voor een
samenhangend en goed bereikbaar aanbod. Voorzieningen worden op elkaar
afgestemd om onderlinge concurrentie te voorkomen.
Natuur, Water & Landschap
Anders dan bij de voorgaande programma's zijn de onderdelen nog niet
allemaal in concrete maatregelen te vertalen.Daarom wordt het project
'Regio Park' opgezet. Een regionaal landschapsontwikkelingsplan,
voortzetting van de Ecologische Hoofdstructuur (een netwerk van
aaneengesloten natuurgebieden), de stroomgebiedsvisies en de zgn.
groen/blauwe zones worden hierin onder regionale regie gebundeld.
Recreatie & toerisme
Voor het stadstoerisme wordt ingezet op een betere afstemming en
programmering van evenementen. Bij de ontwikkeling van nieuwe
infrastructuur en stadsuitbreidingen moet rekening gehouden worden met
de bestaande toeristische wandel- en fietsroutes. De plannen voor de
vaarverbinding van het Zuidlaardermeer met Oost-Groningen sluiten goed
aan op de Regiovisie.
Regionale Projecten
Het realiseren van de Regiovisie vindt niet alleen plaats door
afspraken te maken over de programma's voor de regio, maar ook in de
vorm van regionale projecten. De stuurgroep heeft vijf regionale
projecten benoemd die essentieel zijn voor de regio als geheel.
Kolibri OV-netwerk
Dit is een pakket maatregelen voor de hele regio. De eerste fase
bestaat o.a. uit frequentieverhoging op de spoorlijn Groningen-Assen
in combinatie met nieuwe stations (waaronder Europapark), vertramming
van de buslijn Groningen CS-Zernike, de aanleg van transferia voor het
regionale busverkeer, aansluitende en voedende voorzieningen voor de
hoofdverbindingen vanuit de regio en de aanpak van de knoop Groningen
CS.
Maatregelenpakket Bereikbaarheid Assen-Groningen (BAG)
Het pakket bestaat uit maatregelen voor het optimaliseren van de
(inter)nationale transportassen (A7/Zuidelijke Ringweg Groningen),
maatregelen voor het optimaliseren van de bereikbaarheid van de
economische kernzones (beter benutten van de A28 en reconstructie
knooppunt Assen-Zuid met N33, verdubbeling cq rijbaanscheiding N33 en
verkeersonveiligheid N34 bij Anloo-De Punt) en maatregelen binnen de
economische kernzones zelf (doorstroming op toegaande wegen naar
Groningen, Leek en Roden en op hoofdwegenstructuur Assen, ontsluiting
stationsgebied Groningen, aanleg van transferia en 'super'fietsroutes
van en naar Groningen en Assen en flankerend beleid).
Samenwerking Regionale Bedrijvenlocaties
De regio staat voor de opgave om gezamenlijk de economische
ontwikkeling te accommoderen met onder andere het realiseren van
enkele regionale toplocaties. Over de wijze waarop worden op korte
termijn afspraken gemaakt.
Voorinvesteren in landschap voor verstedelijking
De gebieden die in aanmerking komen voor woningbouw zijn beperkt.
Gevolg is dat ook minder aantrekkelijke gebieden in beeld zijn voor
woningbouw. Om de achterstand ten opzichte van andere locaties op te
vangen zal er een voorinvestering in het landschap moeten
plaatsvinden. Het project Meerstad Groningen is hier een voorbeeld
van. De locatie ten zuiden van Hoogezand-Sappemeer is in beeld als
toekomstig gebied voor woningbouw. Hiervoor wordt eerst een
ontwikkelings- en investeringsvisie gemaakt.
Regio Park
De partners in de Regiovisie zien het als een regionale
verantwoordelijkheid om in het landelijke gebied te investeren.
Hiervoor wordt het begrip Regio Park geïntroduceerd. Onder dit begrip
wordt een aantal initiatieven samengevoegd. Zo krijgt de ontwikkeling
van het 'park' gestalte in het Regionaal Landschapsontwikkelingsplan,
de realisatie van de groen-blauwe zones, de ontwikkeling van een
aantal natuurgebieden en het zoeken naar een invulling voor gebieden
waar de agrarische sector onder druk staat.
Financiering
De regionale projecten kunnen worden betaald uit het zogenaamde
regiofonds. Dit fonds is in 1998 door de partners ingesteld. Sinds die
tijd wordt jaarlijks een bedrag van ruim
4,5 miljoen in het fonds gestort. De bijdrage van de partners aan het
fonds voor 2004 is gelijk aan de huidige bijdrage. Na 2004 gaat de
bijdrage omhoog i.v.m. de uitvoering van het Kolibri OV-Netwerk. Voor
de realisering van Kolibri wordt 50% van de regionale bijdrage door de
provincies opgebracht en 50 % door de gemeenten. Daarnaast wordt bij
een Kolibri-project een hogere bijdrage gevraagd van de direct
belanghebbende gemeente. De exacte hoogte van de bijdrage per partner
hangt af van de uiteindelijke hoogte van regionale bijdrage aan het
project (momenteel wordt uitgegaan van een Rijksbijdrage van 40%). Er
is een bandbreedte vastgesteld waarbinnen de hoogte van de jaarlijkse
bijdrage per partner zal vallen. Naast de regionale projecten kunnen
jaarlijks een aantal bovenlokale projecten medegefinancierd worden uit
het fonds.
Vervolg
De inwoners van de regio worden uitgebreid geïnformeerd over de
plannen in de Regiovisie. Zo wordt er eind oktober een telefonische
enquête gehouden in de regio waarin inwoners wordt gevraagd naar hun
mening over de voorgenomen plannen. De enquête wordt ondersteund met
informatiepagina's over de Regiovisie in de huis-aan-huisbladen. Raden
en Staten worden dit najaar om hun mening gevraagd. Ook de mening van
diverse belangengroeperingen wordt gepeild. Hieruit volgt een
definitief ontwerp waarover Raden en Staten in het voorjaar van 2004
een besluit nemen.
Ambitie
Met de vaststelling van het Voorlopig Ontwerp is een nieuwe stap gezet
in de regionale samenwerking tussen de partners: de provincies
Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Bedum, Groningen, Haren,
Hoogezand-Sappemeer, Leek, Noordenveld, Slochteren, Ten Boer,
Tynaarlo, Winsum en Zuidhorn. Het is de ambitie van de regio om zich
te ontwikkelen tot (inter)nationaal stedelijk netwerk, met behoud van
de regionale kwaliteiten. Zoals de combinatie van stedelijkheid en
landelijkheid, de rust en ruimte, steden en dorpen die elkaar qua
voorzieningen aanvullen, Groningen als grote centrumstad van het
Noorden, een goede bereikbaarheid binnen de regio, veel verschillende
woon- en werkmilieus, een dynamische economie en een hoog cultureel
aanbod.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stafgroep
Communicatie van de provincie, telefoonnummer (0592) 365265,
faxnummer (0592) 357188
E-mail: communicatie@drenthe.nl