| | | | |Nederlanders storen zich aan snelheidremmers | |Vooral verkeersdrempel erg impopulair |Nederlanders hebben weinig sympathie voor de verschillende methoden om hardrijden binnen de bebouwde kom tegen te gaan. Uit het onderzoek van TNS NIPO blijkt dat ruim tweederde (68%) van de Nederlanders van 18 jaar en ouder zich regelmatig ergert aan snelheidsremmende maatregelen. Mannen storen zich opvallend vaker aan deze snelheidsremmers dan vrouwen (74% versus 62%) en jongeren vaker dan ouderen (73% versus 64%).
Vooral de 'verkeersdrempels' scoren hoog op de irritatieladder: 57 procent van de Nederlanders stoort zich regelmatig aan deze snelheidsremmer. De 'flitspaal' volgt als tweede met 29 procent. 'Wegversmallingen' en '30-kilometerzones' zijn voor respectievelijk 20 en 17 procent een regelmatig terugkerende ergernis in het verkeer binnen de bebouwde kom. Automobilisten storen zich over het algemeen vaker aan al deze maatregelen dan fietsers (86% versus 36%).
1 | Weggebruikers storen zich vooral aan 'verkeersdrempels' binnen de bebouwde kom
| |Totaal |Alleen |Alleen |Zowel |Geen | | | |auto |fiets |auto |van | | | | | |als |beiden | | | | | |fiets | | | |% |% |% |% |% | |Stoort zich |30 |13 |58 |28 |41 | |niet | | | | | | | | | | | | | |Stoort zich | | | | | | |aan: | | | | | | |Verkeersdrempel|57 |67 |33 |61 |31 | |s | | | | | | |Flitspalen |29 |42 |7 |32 |2 | |Wegversmallinge|20 |35 |13 |20 |6 | |n | | | | | | |30-kilometer |17 |22 |5 |19 |0 | |zones | | | | | | |Geen mening |2 |1 |6 |0 |25 |Gezien de 'irritatie-uitkomsten' ligt het voor de hand dat de Nederlander, indien gevraagd naar een voorkeur voor een bepaalde snelheidbeperkende maatregel in de woonbuurt, de voorkeur geeft aan de '30- kilometer zone' (35%).
Gezinnen met kinderen hebben een afwijkende voorkeur: zij verkiezen de optie 'wegversmallingen' boven de andere mogelijkheden. Ook is onder deze groep de steun voor 'verkeersdrempels' hoger dan gemiddeld (19% versus 15%).