Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
3, 4 & 5 OKTOBER NATIONALE DISCOTHEKENWEEKEND
Powerful Entertainment voor jong en oud
WOERDEN, 1 augustus 2003 -- "Een avondje uit in een Nederlandse discotheek is een bruisende ervaring, waar de spetters van afvliegen," vertelt John Laan, voorzitter van de sector Discotheek- en Zaalbedrijven van Koninklijk Horeca Nederland. "Op 3, 4 en 5 oktober laten we met het tweede Nationale Discothekenweekend vol trots onze moderne, professionele bedrijfstak zien, die toonaangevend is in de wereld. Niet voor niets komen de beste diskjockeys uit ons land!" Op 4 oktober zal er een bus door Nederland rijden, met politici en beleidsmakers, die diverse discotheken zullen gaan bezoeken. Yorin zal als mediapartner veelvuldig op TV en op de radio via Yorin FM en de nieuwe zender RTL FM aandacht besteden aan het Nationale Discothekenweekend.
In het eerste weekend van oktober zullen vele discotheken hun deuren openen om publiek, politiek en geïnteresseerden te laten zien, wat zij allemaal in huis hebben. Discotheken spelen in ons land een belangrijke maatschappelijke rol en zijn daardoor met recht gastheer van de samenleving. Tijdens het Nationale Discothekenweekend wil de branche dat graag laten zien door geïnteresseerden een blik te gunnen achter de schermen. Daarnaast bieden de discotheken trouwe klanten en potentiële bezoekers een avondje (of weekend) topvermaak. Educatie en lobbywerk enerzijds en het verantwoord en gezellig uitgaan anderzijds; het wordt optimaal tijdens het Nationale Discothekenweekend gecombineerd.
Het Nationale Discothekenweekend is in 1999 als Discothekendag opgezet om de buitenwereld een discotheek van binnen te laten zien. Zo kunnen bijvoorbeeld ouders zien waar hun kroost in het weekend terechtkomt als ze gaan stappen. Voor veel gemeentelijke beleidsmakers, uitvoerende instanties en politici is het kijkje achter de schermen een schot in de roos gebleken. Overdag, als de disco normaal gesloten is, kan een blik in de club geworpen worden. Zo kunnen de geïnteresseerden met eigen ogen zien hoe de veiligheid is geregeld, de deurcontrole, de hygiëne of hoe fraai een lasershow geprojecteerd wordt. Vooroordelen worden hiermee weggenomen, wat een belangrijk onderdeel is van het Nationaal Discothekenweekend. Deze educatieve insteek is een belangrijke peiler van het evenement.
De andere peiler onder dit weekend is de trots. De trots op het eigen bedrijf waar iedere avond (en soms middag) weer zoveel uitzinnige bezoekers worden geëntertaind. Het publiek beleeft een onbezorgde topavond. Voor de vaste klanten en mogelijke nieuwe bezoekers (de instromende jeugd bijvoorbeeld) wordt eens extra uitgepakt met puur vermaak en verwennerij.
Op zaterdagavond 4 oktober maken politici en beleidsmakers een bustour langs diverse discotheken. Zij zullen kennis maken met de eigenaren en het personeel en hen zal verteld worden over diverse problemen waar discotheken mee te maken hebben. Dat kan bijvoorbeeld met veiligheid, agressie aan de deur, personeelsbeleid en milieueisen te maken hebben.
Discotheek Brothers in Bunnik is Ambassadeur van het Nationale Discothekenweekend.
---
Noot voor de redactie -