TNS NIPO


3 oktober 2003

Ondernemersvertrouwen Detaillisten zakt naar laagste punt sinds 1986

In september is het vertrouwen van de ondernemers in de detailhandel naar het laagste punt gezakt dat ooit sinds 1986 is gemeten (naar min twaalf). Het vertrouwen van de ondernemers in de zakelijke dienstverlening staat nu op "plus negen" en is daarmee iets verbeterd sinds juni 2003 (plus drie).

Dit beeld blijft verontrustend omdat in Nederland de detailhandel en zakelijke dienstverlening, met circa 335.000 vestigingen, de helft van het totale bedrijfsleven vormt en daardoor een belangrijke speler in de economie en werkgelegenheid is.

Detaillisten zeer somber geworden
Het ondernemersvertrouwen van detaillisten bevindt zich in september 2003 op het dieptepunt sinds 1986 (-12). Dit betekent dat meer detaillisten negatief dan positief gestemd zijn; immers het ondernemersvertrouwen is het saldo van positief en negatief gestemde ondernemers.

Zakelijke dienstverleners nu iets positiever
Het ondernemersvertrouwen van ondernemers in de zakelijke dienstverlening is lange tijd positief geweest. In juni 2003 is het vertrouwen flink afgenomen en heeft toen het punt genaderd dat evenveel ondernemers negatief als positief gestemd zijn over de ontwikkelingen in hun bedrijfstak (plus drie). Op het ogenblik staat het vertrouwen op plus drie en is daarmee iets verbeterd.

Toelichting
Het ondernemersvertrouwen is samengesteld uit drie vragen:
* Het oordeel van de ondernemers over de zakelijke ontwikkelingen van de laatste drie maanden.

* De vraag naar diensten (dienstverlening) en de ontwikkeling in de voorraden (detailhandel).

* De verwachtingen voor de komende drie maanden.
---

1 | Ontwikkeling ondernemersvertrouwen detailhandel en zakelijke dienstverlening

---

Jaar-maand Ondernemersvertrouwen (detailhandel) Ondernemersvertrouwen (zakelijke dienstverleners) 1997-1 14 16 1997-7 17 24 1998-1 23 26 1998-7 25 33 1999-1 23 34 1999-7 28 12 2000-1 25 14 2000-7 23 23 2001-1 22 18 2001-7 23 21 2002-1 22 14 2002-7 10 19 2002-8 5 20 2002-9 8 20 2002-10 4 16 2002-11 5 13 2002-12 2 14 2003-1 4 10 2003-2 2 6 2003-3 4 5 2003-4 3 9 2003-5 -5 9 2003-6 -7 3 2003-7 -8 9 2003-8 -9 6 2003-9 -12 9
---

C4176 | TNS NIPO Callcenter | Het veldwerk heeft plaatsgevonden in september 2003. Hierbij zijn 800 ondernemers ondervraagd (n=800).

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Adriaan Eecen (tel: 020 522 59 22).