3 oktober 2003
Ondernemersvertrouwen Detaillisten zakt naar laagste punt sinds 1986
In september is het vertrouwen van de ondernemers in de detailhandel
naar het laagste punt gezakt dat ooit sinds 1986 is gemeten (naar min
twaalf). Het vertrouwen van de ondernemers in de zakelijke
dienstverlening staat nu op "plus negen" en is daarmee iets verbeterd
sinds juni 2003 (plus drie).
Dit beeld blijft verontrustend omdat in Nederland de detailhandel en
zakelijke dienstverlening, met circa 335.000 vestigingen, de helft van
het totale bedrijfsleven vormt en daardoor een belangrijke speler in
de economie en werkgelegenheid is.
Detaillisten zeer somber geworden
Het ondernemersvertrouwen van detaillisten bevindt zich in september
2003 op het dieptepunt sinds 1986 (-12). Dit betekent dat meer
detaillisten negatief dan positief gestemd zijn; immers het
ondernemersvertrouwen is het saldo van positief en negatief gestemde
ondernemers.
Zakelijke dienstverleners nu iets positiever
Het ondernemersvertrouwen van ondernemers in de zakelijke
dienstverlening is lange tijd positief geweest. In juni 2003 is het
vertrouwen flink afgenomen en heeft toen het punt genaderd dat
evenveel ondernemers negatief als positief gestemd zijn over de
ontwikkelingen in hun bedrijfstak (plus drie). Op het ogenblik staat
het vertrouwen op plus drie en is daarmee iets verbeterd.
Toelichting
Het ondernemersvertrouwen is samengesteld uit drie vragen:
* Het oordeel van de ondernemers over de zakelijke ontwikkelingen
van de laatste drie maanden.
* De vraag naar diensten (dienstverlening) en de ontwikkeling in de
voorraden (detailhandel).
* De verwachtingen voor de komende drie maanden.
---
1 | Ontwikkeling ondernemersvertrouwen detailhandel en zakelijke
dienstverlening
---
Jaar-maand Ondernemersvertrouwen (detailhandel)
Ondernemersvertrouwen (zakelijke dienstverleners)
1997-1 14 16
1997-7 17 24
1998-1 23 26
1998-7 25 33
1999-1 23 34
1999-7 28 12
2000-1 25 14
2000-7 23 23
2001-1 22 18
2001-7 23 21
2002-1 22 14
2002-7 10 19
2002-8 5 20
2002-9 8 20
2002-10 4 16
2002-11 5 13
2002-12 2 14
2003-1 4 10
2003-2 2 6
2003-3 4 5
2003-4 3 9
2003-5 -5 9
2003-6 -7 3
2003-7 -8 9
2003-8 -9 6
2003-9 -12 9
---
C4176 | TNS NIPO Callcenter | Het veldwerk heeft plaatsgevonden in
september 2003. Hierbij zijn 800 ondernemers ondervraagd (n=800).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Adriaan Eecen (tel: 020
522 59 22).
TNS NIPO