http://www.evo.nl
EVO verheugd over dodehoek-controleplaats voor vrachtautochauffeurs
Meer begrip voor vrachtautochauffeurs noodzakelijk
Politie Haarlem opent vanmiddag een dodehoek-controleplaats op
bedrijventerrein Waardepolder in Haarlem. Vrachtautochauffeurs kunnen
hier zelf de afstelling van hun dodehoekspiegel controleren.
Verladersorganisatie EVO vindt dit een goed initiatief. De trend van
minder ongelukken door rechtsafslaande vrachtauto?s kan zo alleen maar
positief doorzetten.
EVO roept sinds de verplichtstelling van de dodehoekspiegel bedrijven
op om hun chauffeurs te verplichten voor vertrek de afstelling van de
spiegel te controleren. Door bijvoorbeeld een speciale plek op het
bedrijventerrein in te richten waar chauffeurs de gezichtshoek kunnen
controleren. Het initiatief van de politie Haarlem biedt weer een
extra middel aan vrachtautochauffeurs om aan hun verplichting te
voldoen.
EVO benadrukt dat de dodehoekspiegel niet álle ongelukken kan
voorkomen. Er moet veel meer gebeuren om het verkeer veiliger te
maken. En dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van het
vrachtverkeer.
EVO juicht in dat kader het voorstel van het Centraal Bureau voor
Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) toe. Het CBR wil een 'truckersuurtje'
invoeren om automobilisten de beperkingen van de vrachtautobestuurder
te leren kennen. Op die manier worden mensen zich bewust van het
gezichtsveld van een vrachtautochauffeur, en weten wat ze moeten doen
om zichtbaar te zijn. Maar ook het bewustzijn van de beperking van een
vrachtautochauffeur in ontwijkmanoeuvres, creëert minder
verkeersonveilige situaties. Zwaarbeladen vrachtauto?s staan niet in
drie tellen stil. Ook door hun lengte zijn vrachtauto?s beperkt in hun
uitwijkmogelijkheden. Het is goed als personenverkeer zich dat beseft,
en vrachtautochauffeurs niet door hun onvoorspelbare rijgedrag tot
gevaarlijke uitwijkmanoeuvres dwingt. Helaas wijst de praktijk
totnogtoe vaak het tegendeel uit.