EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO verheugd over dodehoek-controleplaats voor vrachtautochauffeurs

Meer begrip voor vrachtautochauffeurs noodzakelijk

Politie Haarlem opent vanmiddag een dodehoek-controleplaats op bedrijventerrein Waardepolder in Haarlem. Vrachtautochauffeurs kunnen hier zelf de afstelling van hun dodehoekspiegel controleren. Verladersorganisatie EVO vindt dit een goed initiatief. De trend van minder ongelukken door rechtsafslaande vrachtauto?s kan zo alleen maar positief doorzetten.

EVO roept sinds de verplichtstelling van de dodehoekspiegel bedrijven op om hun chauffeurs te verplichten voor vertrek de afstelling van de spiegel te controleren. Door bijvoorbeeld een speciale plek op het bedrijventerrein in te richten waar chauffeurs de gezichtshoek kunnen controleren. Het initiatief van de politie Haarlem biedt weer een extra middel aan vrachtautochauffeurs om aan hun verplichting te voldoen.

EVO benadrukt dat de dodehoekspiegel niet álle ongelukken kan voorkomen. Er moet veel meer gebeuren om het verkeer veiliger te maken. En dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van het vrachtverkeer.

EVO juicht in dat kader het voorstel van het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) toe. Het CBR wil een 'truckersuurtje' invoeren om automobilisten de beperkingen van de vrachtautobestuurder te leren kennen. Op die manier worden mensen zich bewust van het gezichtsveld van een vrachtautochauffeur, en weten wat ze moeten doen om zichtbaar te zijn. Maar ook het bewustzijn van de beperking van een vrachtautochauffeur in ontwijkmanoeuvres, creëert minder verkeersonveilige situaties. Zwaarbeladen vrachtauto?s staan niet in drie tellen stil. Ook door hun lengte zijn vrachtauto?s beperkt in hun uitwijkmogelijkheden. Het is goed als personenverkeer zich dat beseft, en vrachtautochauffeurs niet door hun onvoorspelbare rijgedrag tot gevaarlijke uitwijkmanoeuvres dwingt. Helaas wijst de praktijk totnogtoe vaak het tegendeel uit.