Samenwerking D66 met Varkens in Nood
Voedsel, ruimte en groen
Boris van der Ham
Prijs het dier
03-10-2003 - D66 en Varkens in Nood slaan de handen ineen. Met een
gezamenlijke campagne Prijs het Dier zullen de sociaal-liberalen en de
dierenrechtenorganisatie supermarkten proberen te bewegen alleen nog
diervriendelijk vlees in de schappen te leggen. De consument koopt dan
altijd vlees dat deugt, zonder dat hij zich hoeft te verdiepen in het
woud van keurmerken. Kamerlid Boris van der Ham benadrukt dat dit geen
anti-vlees campagne is: Vlees is heerlijk; maar ik wil er als
consument wel vanuit kunnen gaan dat het vlees dat ik in de supermarkt
koop gewoon goed is.
Op een persconferentie in de Tweede-Kamer kondigden D66 en Varkens in
Nood vandaag hun samenwerking aan. Directeur Hans de Baaij van Varkens
in Nood: Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ruim driekwart van
de Nederlanders minimale normen voor dierenwelzijn wil én dat zij
bereid zijn daar een klein beetje meer voor te betalen. Het probleem
is, dat een consument die snel zijn boodschappen doet helemaal geen
tijd heeft om zich te verdiepen in wat nu het verschil is tussen het
ene en het andere stukje vlees.
Boris van der Ham: Consumenten gaat er vanuit dat wat in de supermarkt
ligt, goed is. Anders zou het wel niet verkocht mogen worden, is de
gedachte. Maar internationale handelsafspraken belemmeren de
Nederlandse overheid slecht vlees uit de schappen te weren.
Supermarkten zijn echter vrij om in te kopen wat ze willen. Wat Prijs
het Dier wil, is een convenant tussen de supermarkten, waarin zij met
elkaar afspreken alleen nog vlees te verkopen dat aan minimale
welzijnsnormen voldoet. Een supermarkt hóeft geen goedkope kippen uit
Tailand in te kopen.
Op de persconferentie werd de campagne ondersteund door varkensboerin
Diana Saaman. De sector zou zon convenant een heel goed idee vinden.
Wij willen best diervriendelijk produceren, maar dan moet daar wel een
bepaalde prijs tegenover staan. De Nederlandse varkensboeren zitten
helemaal niet te wachten op valse concurrentie uit een land als
Thailand waar geen enkele dierenwelzijnsnorm geldt. De consument ziet
in de winkel niet zomaar aan het vlees af hoe het is geproduceerd, of
waar dat prijsverschil dan precies inzit. Maar we weten dat een
geïnformeerde consument wel degelijk bereid is wat meer te betalen
voor vlees dat aan goede minimumnormen voldoet.
De aankomende weken staan er een aantal Prijs het Dier-acties op
stapel. Zo zal Boris van der Ham met zijn hamtour langs de Nederlandse
supermarkten gaan om met lokale beroemdheden, supermarktmanagers en
consumenten te spreken. Op 23 oktober vindt een grote
publieksbijeenkomst plaats in Amsterdam, met onder meer VVD-coryfee en
dierenrechtenfilosoof Paul Cliteur. Tot die tijd kan iedereen de actie
ondersteunen op www.prijshetdier.nl.
D66