D66

Samenwerking D66 met Varkens in Nood

Voedsel, ruimte en groen

Boris van der Ham
Prijs het dier

03-10-2003 - D66 en Varkens in Nood slaan de handen ineen. Met een gezamenlijke campagne Prijs het Dier zullen de sociaal-liberalen en de dierenrechtenorganisatie supermarkten proberen te bewegen alleen nog diervriendelijk vlees in de schappen te leggen. De consument koopt dan altijd vlees dat deugt, zonder dat hij zich hoeft te verdiepen in het woud van keurmerken. Kamerlid Boris van der Ham benadrukt dat dit geen anti-vlees campagne is: Vlees is heerlijk; maar ik wil er als consument wel vanuit kunnen gaan dat het vlees dat ik in de supermarkt koop gewoon goed is.

Op een persconferentie in de Tweede-Kamer kondigden D66 en Varkens in Nood vandaag hun samenwerking aan. Directeur Hans de Baaij van Varkens in Nood: Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ruim driekwart van de Nederlanders minimale normen voor dierenwelzijn wil én dat zij bereid zijn daar een klein beetje meer voor te betalen. Het probleem is, dat een consument die snel zijn boodschappen doet helemaal geen tijd heeft om zich te verdiepen in wat nu het verschil is tussen het ene en het andere stukje vlees.

Boris van der Ham: Consumenten gaat er vanuit dat wat in de supermarkt ligt, goed is. Anders zou het wel niet verkocht mogen worden, is de gedachte. Maar internationale handelsafspraken belemmeren de Nederlandse overheid slecht vlees uit de schappen te weren. Supermarkten zijn echter vrij om in te kopen wat ze willen. Wat Prijs het Dier wil, is een convenant tussen de supermarkten, waarin zij met elkaar afspreken alleen nog vlees te verkopen dat aan minimale welzijnsnormen voldoet. Een supermarkt hóeft geen goedkope kippen uit Tailand in te kopen.

Op de persconferentie werd de campagne ondersteund door varkensboerin Diana Saaman. De sector zou zon convenant een heel goed idee vinden. Wij willen best diervriendelijk produceren, maar dan moet daar wel een bepaalde prijs tegenover staan. De Nederlandse varkensboeren zitten helemaal niet te wachten op valse concurrentie uit een land als Thailand waar geen enkele dierenwelzijnsnorm geldt. De consument ziet in de winkel niet zomaar aan het vlees af hoe het is geproduceerd, of waar dat prijsverschil dan precies inzit. Maar we weten dat een geïnformeerde consument wel degelijk bereid is wat meer te betalen voor vlees dat aan goede minimumnormen voldoet.

De aankomende weken staan er een aantal Prijs het Dier-acties op stapel. Zo zal Boris van der Ham met zijn hamtour langs de Nederlandse supermarkten gaan om met lokale beroemdheden, supermarktmanagers en consumenten te spreken. Op 23 oktober vindt een grote publieksbijeenkomst plaats in Amsterdam, met onder meer VVD-coryfee en dierenrechtenfilosoof Paul Cliteur. Tot die tijd kan iedereen de actie ondersteunen op www.prijshetdier.nl.