Gemeente Utrecht



2003 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
76 Vragen van de heer P.F.C. Jansen
(ingekomen 3 oktober 2003)


Op 16 januari jl. stelde de SP-fractie schriftelijke vragen naar aanleiding van de sterke verhoging van belanghebbendenparkeergarage in de Jan Meyenstraat/Oranjestraat, die beheerd wordt door het parkeerbedrijf van de gemeente Utrecht.
De bewoners gaan in deze garage per 1-1-2004 EUR 57,61 per maand betalen (ruim EUR 691,00 per jaar).
Daarna zullen de tarieven tot 01-01-2008 in stappen worden opgetrokken tot EUR 72,73 per maand (EUR 872,00 per jaar). Hoofdargument voor deze tariefstijging was het uitgangspunt dat de tarieven kostendekkend dienen te zijn. In de overige vijf door de gemeente geëxploiteerde belanghebbendengarages in de binnenstad zijn de tarieven overigens gebaseerd op hetzelfde uitgangspunt.

Op 30 september jl. werden de leden van de raadscommissie verkeer en beheer door u geïnformeerd (brief DSO 03.115515 DSO 03.115515) over nieuwe ontwikkelingen rond het Transferium Westraven. Dat Transferium had tot voor kort een zeer lage bezetting, maar daar is door gerichte actie verandering in gekomen. Sterker nog: de bezetting is nu dusdanig dat u van plan bent om het Transferium uit te breiden van 655 naar 1226 parkeerplaatsen.
De hogere bezettingsgraad wordt blijkens uw rapportage bereikt doordat grootverbruikerscontracten zijn afgesloten met Cap Gemini en Daimler Chrysler, bedrijven in de buurt van het transferium, die een tekort hebben aan parkeerruimte voor de deur. Een doelgroep die niets te maken heeft met de oorspronkelijk doelstelling van het transferium, te weten: de parkeerdruk op de binnenstad verminderen door mensen te verleiden aan de rand van de stad te parkeren.

De SP-fractie heeft naar aanleiding hiervan enkele vragen:

Wat is de kostprijs van de parkeerplaatsen in transferium Westraven na de uitkoop van APCOA? Onder de kostprijs verstaan wij in dit geval de kosten per jaar, gebaseerd op: alle kapitaallasten over het geïnvesteerde maatschappelijk kapitaal van Rijk, BRU en gemeente Utrecht plus de kosten van onderhoud en beheer.
Worden de leegstaande parkeerplaatsen aan bedrijven in de omgeving verhuurd voor het huidige jaarkaart-tarief van EUR 491,00 of voor een lager bedrag?
Wat voor doelstelling streeft uw college na met de uitbreiding van het transferium Westraven, nu dit transferium voor meer dan 80% gevuld zal worden met de auto's van werknemers uit de directe omgeving? Heeft u het voornemen om de aanleg en exploitatie van parkeerplaatsen ten behoeve van bedrijven in de stad structureel te gaan subsidiëren?
Blijkens uw opgave zullen van de 1226 parkeerplaatsen in het vergrote transferium er 1037 verhuurd worden aan Rijkswaterstaat, Cap Gemini, Daimler Chrysler en Hewlett Packard NL. Dat betekent dat er nog 189 beschikbaar blijven voor de overige gebruikers, zoals de doelgroep die oorspronkelijk beoogd werd (bezoekers binnenstad en Jaarbeurs) en de bezoekers van de Woonmall die uw college pal naast het transferium wil realiseren. Mogen wij hieruit concluderen dat er voor de Woonmall nog een parkeergarage gerealiseerd zal worden? Zo ja: van welke omvang?
Uw college heeft het voornemen om aan de rand van de stad nog een aantal transferia te realiseren, onder meer bij Hooggelegen en op Lage Weide. Zal het bedrijfsleven hier ook zwaar gesubsidieerde parkeerplaatsen kunnen huren? Is het niet verstandiger en goedkoper om de parkeernorm op bedrijventerreinen aan te passen zodat bedrijven voortaan voor eigen rekening het aantal parkeerplaatsen kunnen aanleggen dat ze nodig hebben?
Kunt u aangeven waarom bewoners van de Oranjestraat/ Jan Meijenstraat en andere belanghebbendengarages, die -gedwongen door de gemeente- hun auto in een parkeergarage stallen, de volle kosten (en naar wij vrezen: nog veel meer dan dat) in rekening gebracht krijgen, terwijl bedrijven in de periferie parkeerplaatsen kunnen huren met een riante subsidie?
Bent u bereid om de tarieven van de belanghebbendengarages in de binnenstad zodanig aan te passen dat de bewoners een gelijke subsidie ontvangen op de parkeertarieven als Cap Gemini c.s.?



Antwoord van Burgemeester en Wethouders
(verzonden 28 oktober 2003)

Vooropgesteld moet worden bij de beantwoording van deze en de navolgende vragen dat wij de doelstelling verbreed hebben met toestemming van Rijkswaterstaat en aanvullend vervoer van het transferium naar de eindbestemming een essentieel onderdeel is en blijft van het profiel van gebruikers van het transferium. Het transferium is gebouwd voor een bedrag van EUR 7.958.000,00 excl. BTW. Het BRU en Rijkswaterstaat hebben gezamenlijk een bijdrage geleverd van EUR 3.835.000,00. Het bedrag van EUR 4.123.000,00 dat resteerde na aftrek van deze subsidies, kan niet gedurende de exploitatieperiode van het transferium terug worden verdiend met de tarieven zoals die oorspronkelijk door de gemeenteraad zijn vastgesteld.

Het bedrag waarvan bij de bouw was berekend dat het niet terugverdiend kon worden, bedroeg EUR 2.377.000,00 en is in één keer (in de vorm van een onrendabel krediet) door de gemeenteraad ter beschikking gesteld. Het resterende bedrag aan stichtingskosten, onderhoudskosten etc. ad EUR 1.746.000,00. kan naar verwachting gedurende de exploitatie periode van het transferium met de nieuwe tarieven zoals die door de gemeenteraad zijn vastgesteld worden terugverdiend. De exacte kostprijs per parkeerplaats op enig moment gedurende de exploitatieperiode is lastig te bepalen. Belangrijk is de constatering dat met de vastgestelde tarieven de afgetopte investering ad EUR 1.746.000,00 wordt terugverdiend. In theorie zouden de bedrijven, wanneer ze zelf een garage moeten bouwen, duurder uit zijn omdat zij geen subsidie zouden hebben gekregen van Rijkswaterstaat en het BRU. Anderzijds zouden zij dan ook niet de forse kosten voor het aanvullend vervoer van het transferium naar de eindbestemming hebben gehad.

Een bedrijf betaalt over de resterende maanden van 2003 per maand en per parkeerplaats inderdaad 1/12e van EUR 491,00 inclusief BTW per maand. Dit is conform hetgeen in de brief aan de commissie (DSO 03.115515) is gemeld over de opbouw van het tarief.

Bij de evaluatie van het transferium Westraven heeft de gemeenteraad opdracht gegeven het transferium meer rendabel te krijgen. Met toestemming van Rijkswaterstaat hebben wij de doelstelling van het transferium dan ook verbreed tot transferanten met als eindbestemming de stad. Aanvullend vervoer van het transferium naar de eindbestemming is en blijft echter een essentieel onderdeel van het profiel van gebruikers van het transferium. Ons college heeft niet de intentie de aanleg en exploitatie van parkeerplaatsen ten behoeve van bedrijven te subsidiëren. Wel vinden wij het een ongewenste ontwikkeling wanneer bijvoorbeeld de Rijksgebouwendienst ten behoeve van haar nieuwbouw en teneinde te voldoen aan de parkeernorm, een garage zou bouwen naast het bestaande transferium. Zo zal de Rijksgebouwendienst een garantie moeten stellen voor alle kosten voor de aanleg en exploitatie van de benodigde plaatsen middels een vooraf te ondertekenen stallingovereenkomst.

Wij streven naar een zo efficiënt mogelijk gebruik van het transferium. De initiatiefnemer(s) voor de woonmall zal (zullen) te zijner tijd ook aan de parkeernorm moeten voldoen. Het transferium zal naar verwachting in de weekends in de behoefte kunnen voorzien. Onduidelijk is vooralsnog of er gedurende werkdagen voldoende capaciteit beschikbaar zal zijn.

Bij alle gebouwde gemeentelijke parkeervoorzieningen wordt gestreefd naar een minimaal kostendekkende exploitatie. Er is derhalve geen sprake van enigerlei vorm van subsidiëring via het parkeertarief. Op dit moment is de parkeernorm voor bedrijventerreinen nog onderdeel van het vigerende rijksbeleid dat door de gemeente onverkort moet worden uitgevoerd. De gemeente beschikt momenteel dus nog niet over de bevoegdheid een soepeler norm toe te passen.



Bewoners van de Oranjestraat worden niet gedwongen om in de garage te parkeren. Zij kunnen kiezen tussen het aanvragen van een parkeervergunning waarmee op straat kan worden geparkeerd of het aangaan van een stallingovereenkomst op basis waarvan in de garage kan worden geparkeerd. Zoals reeds bij de beantwoording van vraag 5 is aangegeven, streeft de gemeente naar een kostendekkende exploitatie van al haar gebouwde parkeervoorzieningen en dus ook bij de Jan Meijenstraat. Net als bij het transferium Westraven vindt er ook bij de Jan Meijengarage geen subsidiëring via het parkeertarief plaats.

Omdat geen sprake is van subsidiëring van parkeerplaatsen in belanghebbendengarages noch in het transferium, zullen wij niet om die reden het tarief aanpassen.



---- --