Ingezonden persbericht

Staffware introduceert BPM-oplossing voor schade- en ongevallenbranche

Claims Management vergroot efficiency bij claimafhandeling, verhoogt de klanttevredenheid en maakt bedrijfsprocessen flexibeler

Alkmaar, 3 oktober 2003 - Staffware, wereldwijd leverancier van software voor Business Process Management (BPM), introduceert Staffware Claims Management, een BPM-oplossing die geheel is afgestemd op de behoeften van schade- en ongevallenverzekeraars. Omdat de claimafhandeling veruit hun grootste overheadpost vormt - tot wel 85% van de totale operationele kosten
- doen verzekeringsmaatschappijen er alles aan om de daarmee gemoeide kosten en tijd terug te dringen. Staffware Claims Management speelt hierop in door automatisering van processen en taken die nu nog handmatig worden uitgevoerd. Dit maakt een beter beheer en scherpere controle van het totale claimproces mogelijk. In Nederland zal Staffware Claims Management worden aangeboden in samenwerking met Cap Gemini Ernst & Young.

Staffware Claims Management is ontwikkeld op basis van de gedegen kennis die Staffware heeft opgedaan in haar samenwerking met klanten als Allianz Ireland, Fortis, HBOS (Divisie Verzekeringen en Investeringen), MapFre en Zurich Financial Services Australia. De nieuwe oplossing combineert de toonaangevende BPM-technologie van het bedrijf met het nieuwe Claims Management Framework - een pakket vooraf gedefinieerde, herbruikbare 'best practice' procesonderdelen. De oplossing kan snel en gemakkelijk worden geïmplementeerd om het beheer van claims substantieel te verbeteren, bijvoorbeeld doordat alle partijen, applicaties, en middelen in het claimtraject bij elkaar worden gebracht in een gestroomlijnd, allesomvattend proces.

De bekendmaking van Staffware volgt op een onafhankelijk rapport dat Gartner recentelijk heeft gepubliceerd (Claims Management - An Insurance BPM Model, juni 2003) over de groeiende belangstelling van verzekeraars voor BPM-technologie als methode om het claimproces te veranderen.

Kimberley Harris, die het rapport voor Gartner schreef, concludeert: "Claimprocessen moeten opnieuw worden ontworpen met behulp van BPM-tools en oplossingen voor claimbeheer om een optimaal zakelijk effect te bewerkstelligen."

Staffware Claims Management ontwerpt, automatiseert, beheert en volgt alle stappen in het claimproces, van de eerste melding tot de definitieve afhandeling van de claim. De oplossing biedt schade- en ongevallenverzekeraars belangrijke voordelen. Dienstverlening en productiviteit worden verbeterd door optimale procesautomatisering en zogenaamde STP (straight through processing oftewel directe verwerking) van bepaalde soorten claims. Door automatisering van routinematige en administratieve handelingen kunnen medewerkers meer tijd besteden aan waardevollere, klantgerichte activiteiten. Ook wordt het claimproces gestroomlijnd door gelijktijdige verwerking van verschillende taken en het terugdringen van de totale tijd die nodig is voor het afhandelen van een claim. Omdat het een internetoplossing betreft, hebben makelaars, tussenpersonen en klanten de mogelijkheid online nieuwe claims in te dienen of de voortgang van lopende claims te volgen.

MapFre Seguros Generales, een van de grootste verzekeraars van Europa, is de eerste gebruiker van Staffware Claims Management. Juan Manual Aguas, Director of Technology bij MapFre, zegt over de oplossing van Staffware: "Wij beschouwen Staffware als het belangrijkste technologische platform in de markt. De implementatie van ons claimsysteem op Staffware biedt ons dan ook de mogelijkheid om onze klanten hoogwaardige dienstverlening te garanderen, op een niveau dat zijn gelijke in de markt niet kent.

Britt Measures, Vice President Solutions voor Marketing Financial Services bij Staffware, voegt hieraan toe: "De Staffware Claims Management oplossing is ontwikkeld op basis van werkelijke behoeften binnen de branche, waarbij wij hebben geput uit onze ervaring met MapFre en anderen om de problemen op te lossen die zij in hun dagelijkse werk tegenkomen. Hierdoor hebben wij er alle vertrouwen in dat deze oplossing een direct positief effect zal hebben en binnen de branche substantiële voordelen zal bieden. Dat is belangrijk in een tijd waarin de druk van de concurrentie, de regelgeving en de markt alleen maar toeneemt."

Over Staffware
Staffware is specialist in Business Process Management en heeft meer dan twee miljoen licenties bij meer dan 5.000 klantenorganisaties o.a. in het bank- en verzekeringswezen, telecom, nutsvoorziening, overheid, industrie en in de algemene dienstverlening. Staffware heeft het hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk, vestigingen in zestien landen, en in totaal ongeveer 350 medewerkers. De organisatie is winstgevend en schuldenvrij, genoteerd op de London Stock Exchange en wereldwijd marktleider die zich uitsluitend richt op het leveren van BPM-oplossingen. Meer informatie kunt u vinden op http://www.staffware.com.