De Unie


UWV: De laatste ontwikkelingen

3 oktober 2003 - Ik wil u informeren over de laatste ontwikkelingen binnen het UWV.

Diversen

* Er is nogal wat onrust ontstaan binnen het bedrijf nu de aanzegging van boventalligheid op verschillende plaatsten binnen AG heeft plaatsgevonden. In punt 2 kom ik daarop terug.
* Er is sinds de vorige algemene informatie brief een zeer goede samenwerking tussen de vakbonden ontstaan. De vakbonden nu zoveel mogelijk samen. Dit heeft geresulteerd in een 5-tal 5 bonden brieven (1 brief met logos van de 5 vakbonden).

Achtereen volgens wil ik u informatie geven over onderwerpen die de laatste tijd hebben gespeeld alsmede ontwikkelingen binnen De Unie over het het UWV.


1. Addendum
De vakbonden hebben naar aanleiding van het addendum nogmaals met de werkgever overleg gevoerd. Hierbij zijn aan de orde gekomen het begrip passendheid in het kader van de verhuisbeweging en de knip in de verplichting tot verhuizing tussen schaal 6 en 7. Hierover hebben we uiteindelijk een tekst vastgesteld. Deze tekst is als bijlage hierbij gevoegd en is daarmee definitief. Het is lichte verbetering ten opzichte van het eerdere plan.


2. Reorganisatie traject.
In de vorige info brief heb ik een uiteenzetting gegeven over de procedure van de reorganisatie en de stappen die kunnen leiden tot het verlaten van de organisatie.
Sindsdien is er veel gebeurd.

Krimp AG van 970 banen
Het UWV is zonder ons als vakbonden te informeren (zoals vermeld in sociaal plan en CAO)
aan de slag gegaan met het reduceren van 970 banen binnen AG in verband met de verminderde WAO-instroom. Directie AG heeft een plan gemaakt waarbij de bezetting van juni 2003 en de te verwachten, noodzakelijke, bezetting per 1 januari 2004 met elkaar werden vergeleken. De te verwachten bezetting op 1 januari 2004 zou 970 minder banen opleveren.
Dit zou worden uitgevoerd door het niet verlengen van bepaalde tijdcontracten en het verplaatsten van mensen. Er zouden na het niet verlengen van de bepaalde tijd contracten nog 320 banen verdwijnen, hiervan zouden 250 mensen naar WW kunnen gaan. Voor de overige 70 zou nog een oplossing worden gezocht.
Het UWV is daartoe gesprekken met mensen aangegaan en heeft mensen aangezegd dat ze boventallig zouden gaan worden.

Reorganisatie en OR.
Naar aanleiding van deze krimp heeft de OR op 5 september jl. een brief naar de werkgever gestuurd dat zij hierover, in overeenstemming met de WOR een adviesaanvraag verwachten. Het is een belangrijke krimp van de organisatie (10% van AG).
Het UWV vond aanvankelijk niet dat er hier sprake is van de noodzaak van een adviesaanvraag.
De vakbonden hebben op 11 september jl. een brief naar de Raad van Bestuur (RvB) gestuurd waarin de OR in haar zienswijze werd gesteund. Op 22 september jl. heeft de RvB aan de OR toegezegd, dat zij overwegen om een adviesaanvraag te doen. De OR heeft wel met de RvB afgesproken dat de termijnen, die gaan lopen als er een aanzegging tot boventalligheid is gedaan, niet gaan lopen. Hiermee is de aanzegging tot boventalligheid niet definitief.
Verder heeft de OR in de laatste Nieuwsbrief aangegeven dat de herplaatsingsgesprekken wel mogen doorgaan. Er mogen echter geen definitieve herplaatsingen aan de orde zijn zolang het adviestraject niet is afgerond.
Voor zover wij nu weten is de adviesaanvraag nog niet gedaan.

Reorganisatie en sociaal plan.
Door:

* de krimp van de 970 banen als genoemd hierboven,
* de (aanvankelijke) aanwijzing van de boventalligen en
* de melding in een bepaalde regio dat personeelsleden er rekening mee moesten houden dat zij wel eens niet intern herplaats konden worden,

werd de procedure van het sociaal plan door de bonden nog eens kritisch bekeken.
Het huidige sociaal plan UWV is geschreven voor de fusie van de rechtsvoorgangers. Dit sociaal plan is daarom vooral een handleiding om een fusie tot een goed einde te brengen. Belangrijk uitgangspunt was toen dat gedwongen ontslagen in principe niet zouden voorkomen (uitgezonderd onwilligen). Het huidige sociaal plan is adequaat als het gaat om bijvoorbeeld het referentie werk proces. Voor een fusie en integratie is het goed bruikbaar.

Huidige situatie, volgens de bonden.
De vakbonden gaan er vanuit dat in de huidige situatie (banenreductie van 970 nu en 6300 straks) gedwongen ontslagen waarschijnlijk niet kunnen worden voorkomen. Bij gedwongen ontslagen speelt de beoordeling van het CWI (en de door hen opgestelde ontslagregels) een belangrijke rol voor het verkrijgen van een uitkering. De Unie vindt dat het sociaal plan, voor wat betreft de inhoud, zoveel mogelijk moet blijven bestaan. Het sociaal plan zal echter moeten worden aangepast aan de CWI regels om de gevolgen van een eventuele krimp bij de operaties OAT, POAA, Huisvesting en SUB/Walvis goed te kunnen opvangen. Probleempunten in huidige sociaal plan:

* De term boventalligheid is niet duidelijk omschreven, terwijl werknemers wel als boventallig worden aangemerkt.
* Uitwisselbaarheid van functies (zoals door CWI wordt vereist) is nergens omschreven. Deze definitie is belangrijk omdat mensen moeten kunnen aantonen, ten behoeve van hun uitkering, dat hun functie is vervallen of ergens anders binnen de organisatie is teruggekomen. Ook het kunnen volgen van je werk is van belang. Als iemands functie terugkomt in de nieuwe organisatie moet hij die functie volgen.

* Geschiktheid criteria ontbreken. Wie maakt uit of iemand geschikt is voor zijn huidige functie

* Passendheid van de functie wordt niet voldoende beschreven. Zelfs het CWI heeft criteria v.w.b. passendheid. Iemand van Limburg naar Amsterdam overplaatsen is voor het CWI niet passend en voor UWV wel? Vinden wij niet juist.

* Het sociaal plan moet duidelijkheid geven over vergelijkingen van functies. Objectief moet zijn vast te stellen of de oude en de nieuwe functie te vergelijken zijn. Indien men niet ongeschikt was voor je de eigen functie, is men per definitie geschikt voor de functie.

* Het onderwerp leeftijd x dienstjaren is volgens ons niet juist. Dit geldt als criterium bij herplaatsing. Als basisprincipe bij een reorganisatie zijn de regels die het CWI in dit kader aangeeft leidend. Dit is het anciënniteitprincipe en dat werkt anders uit dan leeftijd x dienstjaren. Indien dit niet word aangepast kan dat betekenen dat iemand uit dienst gaat die strikt volgens de CWI regels niet ontslagen had mogen worden.

* Het mogelijk vervallen van de vervolguitkering geeft op zich ook een reden tot overleg.

* De informatie verstrekking zoals genoemd in artikel 1.6 lijkt absoluut niet gevolgd te worden. Ook zijn de concrete reorganisatieplannen, zoals die daar staan beschreven, absoluut niet met de vakbonden besproken.
Deze argumenten zijn door de 4 overige vakbonden overgenomen en in een 5 bonden brief en op 11 september jl. naar de RvB gestuurd.

Later bleek ons dat ook de afspiegeling man/vrouw in de regio Hengelo ook een rol heeft gespeeld in de bepaling van de boventalligen. Dit is ook niet overeenkomstig de CWI regels.

Reactie van RvB
Bovengenoemde argumenten zijn door de bonden in de vergaderingen van 18 en 25 september jl. met de RvB nog eens mondeling toegelicht. De RvB bleef in die gesprekken op het standpunt dat zij het sociaal plan niet wensten aan te passen aan de CWI regels, omdat het adequaat is voor de huidige situatie. Als argument werd gebracht, dat nu geen sprake zou zijn van collectief ontslag van mensen. Iedereen zou kunnen worden herplaatst.
Het huidige sociaal plan is met de vakbonden in 2001 afgesproken en heeft een looptijd tot 31-12-2005, dus was er voor de RvB geen reden om hiervan af te wijken. Zij hebben de hoop en verwachting dat zij zonder gedwongen ontslagen een heel eind kunnen komen (er zijn nu ongeveer 2500 bepaalde tijd contracten en er is een jaarlijkse uitstroom van 6% (1200 mensen) per jaar).
Tevens gaven zij aan dat wanneer er in de toekomst sprake zou zijn van gedwongen ontslagen, zij daarover met ons zo nodig in gesprek gaan. Pas dan zal gesproken worden over de inhoud van het sociaal plan.

Advies van De Unie.
Als in tegenstelling tot het door RvB hier bovengenoemde het toch zo is dat iemand niet intern kan worden herplaatst en het UWV via het CWI of via de kantonrechter ontslag voor iemand zal aanvragen, kunt u zich melden bij De Unie. Wij zullen u dan juridisch ondersteunen.

Als het UWV de gehele operatie zal kunnen afwikkelen zonder gedwongen ontslagen dan is dat absoluut een bijzondere prestatie.


3. Wachtgeld (art.7:3 Sociaal Plan) en pre-pensioen vraagstuk. In het vervolg op het hierboven genoemde komen ook de pensioengevolgen aan de orde.
Als de vervolguitkering WW, zoals nu in de plannen van het kabinet vermeldt, zal worden afgeschaft heeft dat grote gevolgen voor de huidige regeling oudere werknemers in het sociaal plan. De wachtgeldregeling voor werknemers van 57,5 jaar en ouder komt dan in gevaar. Indien de RvB op het standpunt staat dat zij de vervolguitkering niet zelf aanvullen, kan men, bij een gedwongen ontslag en het niet kunnen vinden van een andere baan, in een bijstandsituatie terecht komen.

3.1. Pre-pensioen
Ook is er geen sprake van instromen in het pre-pensioen als men voor het 62 jaar uit dienst van het UWV treed. Het pre-pensioen UWV is een regeling waarbij gebruik wordt gemaakt van 2 onderdelen: een zelf gespaard deel (vanaf 2001) en een vut deel. Voor de VUT-achtige regeling is het een vereiste, dat je in dienst moet zijn van het UWV, om het pre-pensioen in te stromen.
De Unie is van oordeel dat indien de vervolguitkering WW wordt afgeschaft het genoemde in art.7:4 van het sociaal plan mimimaal aan de orde moet zijn. Dit betekend dat een bruto uitkering die gelijk is aan 70% van het laatstgenoten bruto salaris.

Ander mogelijk probleem zit in de plannen van het kabinet in kader van VUT. Door CAO UWV is bepaald dat je met 62 jaar uit dienst gaat (uitzonderingen daargelaten). Omdat de regeling een soort VUT deel heeft kan dat in de nieuwe plannen (in 1 keer vooruit de belasting betalen) tot grote moeilijkheden leiden. Hierover zal met de werkgever gesproken gaan worden als de plannen van het kabinet doorgang gaan vinden. Oplossing kan liggen in het wijzigen van de verplichte instroom in pre-pensioen.


4. CAO voorstellen van de werkgever.
Vorige week zijn door het UWV de CAO voorstellen voor de komende CAO onderhandelingen naar de vakbonden toegestuurd. Ik stuur de tekst hiervan als bijlage hierbij. Ik vraag u hier alvast naar te kijken en mogelijke vragen en of opmerkingen te sturen naar ondergetekende. Binnenkort zal de CAO commissie van de kadergroep de voorstellen ook intern bespreken.
Wij komen hierop later terug.


5. Ontwikkeling van de bedrijfsledengroep (kaderleden). In de afgelopen periode hebben ondergetekende en de zittende kaderleden ordening in de kadergroep aangebracht. De website vermeldt nu de indeling van de kaderleden in de commissies, de medezeggenschap en een totaal overzicht van het kaderbestand.
Wij nodigen u dan ook uit om bij specifieke vragen niet te aarzelen en direct contact te zoeken met de kaderleden.

5.1 Kadervergadering
Op 24 september jl. is er een kadervergadering geweest. Tijdens deze vergadering zijn een groot aantal punten behandeld, waaronder de meeste punten als genoemd in deze brief. Verdere punten die behandeld zijn:
Krantenbericht in de Telegraaf
In de Financiele bijlage van de Telegraaf van 20 september jl. stond een nogal ongenuanceerd bericht. De journalist is in het bezit gekomen van de eerder genoemde brief van 11 september en heeft daaruit een aantal punten gehaald. Verder werd een (later door de OR ontkent) standpunt van de OR vermeld. Tijdens de bespreking met de RvB is het een en ander genuanceerd.
Addendum : zoals bij punt 1 besproken.
CAO-overleg : de CAO commissie zal met de ontvangen voorstellen aan de slag gaan. Ook zal input van de leden gebruikt worden in de voorbereiding.
Beleidsinformatie UWV en WOB: zorg is geuit dat die afdelingen mogelijk in het gedrang komen. Onderzoek volgt.


6. Wie zit waar ? ?
Inmiddels zijn door de ledenadministratie en ondergetekende alle vroegere werkgeversnamen omgezet in UWV. Wij hopen dat dit voor iedereen goed uitpakt.
Wij verzoeken u melding te maken van fouten. Als u van collegas hoort dat zij geen brief hebben ontvangen en wel lid zijn van De Unie, vraag ze dat dan door te geven.
Wij hebben belang bij een goede en juiste ledenadministratie. Wij vragen u en/of uw collega gebruik te maken van de mogelijkheid om via de website (via LEDEN en MUTATIEFORMULIER) door te geven wat de huidige werkgever is.


7. Web-site
Inmiddels is de web-site van de sector SV en UWV weer up to date. Via het hoofdmenu kunt u via De Unie en dan Sectoren, naar de bedrijfsgroep sociale zekerheid. Hier vandaan kunt u doorklikken naar de UWV site. Als u tips en of opmerkingen hierover heeft, bijv. aanvullingen op de link of down-load mogelijkheden, dan horen wij dat graag.
Het is de bedoeling dat ontwikkelingen en brieven ook op de web-site worden vermeld.


8. Nieuwe leden
Er komen nogal wat vragen binnen van UWV werknemers/leden van andere bonden dat zij willen weten hoe het zit bij overschrijving naar De Unie. Zij zijn bang dat zij de eerste 3 maanden geen juridische ondersteuning zouden ontvangen bij problemen. Dit is niet juist. Bij overschrijving van de ene naar de andere bond gaat de hulp direct in. Bij nieuwe leden (zonder vakbondslidmaatschap) is wel sprake van de 3 maanden.
Als bijlage is hierbij een aanmeldingsformulier voor nieuwe leden gevoegd.
Spreek met uw collega over het belang van lidmaatschap van de vakbond. De vakbond kan u helpen in bijzondere situaties.

Ik hoop u hiermee weer wat meer duidelijkheid te hebben gegeven.. Met vriendelijke groet,

Roel Zijlstra
Bestuurder

vrijdag, 3 oktober 2003