De Unie
UWV: De laatste ontwikkelingen
3 oktober 2003 - Ik wil u informeren over de laatste ontwikkelingen
binnen het UWV.
Diversen
* Er is nogal wat onrust ontstaan binnen het bedrijf nu de
aanzegging van boventalligheid op verschillende plaatsten binnen
AG heeft plaatsgevonden. In punt 2 kom ik daarop terug.
* Er is sinds de vorige algemene informatie brief een zeer goede
samenwerking tussen de vakbonden ontstaan. De vakbonden nu zoveel
mogelijk samen. Dit heeft geresulteerd in een 5-tal 5 bonden
brieven (1 brief met logos van de 5 vakbonden).
Achtereen volgens wil ik u informatie geven over onderwerpen die de
laatste tijd hebben gespeeld alsmede ontwikkelingen binnen De Unie
over het het UWV.
1. Addendum
De vakbonden hebben naar aanleiding van het addendum nogmaals met de
werkgever overleg gevoerd. Hierbij zijn aan de orde gekomen het begrip
passendheid in het kader van de verhuisbeweging en de knip in de
verplichting tot verhuizing tussen schaal 6 en 7.
Hierover hebben we uiteindelijk een tekst vastgesteld. Deze tekst is
als bijlage hierbij gevoegd en is daarmee definitief. Het is lichte
verbetering ten opzichte van het eerdere plan.
2. Reorganisatie traject.
In de vorige info brief heb ik een uiteenzetting gegeven over de
procedure van de reorganisatie en de stappen die kunnen leiden tot het
verlaten van de organisatie.
Sindsdien is er veel gebeurd.
Krimp AG van 970 banen
Het UWV is zonder ons als vakbonden te informeren (zoals vermeld in
sociaal plan en CAO)
aan de slag gegaan met het reduceren van 970 banen binnen AG in
verband met de verminderde WAO-instroom. Directie AG heeft een plan
gemaakt waarbij de bezetting van juni 2003 en de te verwachten,
noodzakelijke, bezetting per 1 januari 2004 met elkaar werden
vergeleken. De te verwachten bezetting op 1 januari 2004 zou 970
minder banen opleveren.
Dit zou worden uitgevoerd door het niet verlengen van bepaalde
tijdcontracten en het verplaatsten van mensen. Er zouden na het niet
verlengen van de bepaalde tijd contracten nog 320 banen verdwijnen,
hiervan zouden 250 mensen naar WW kunnen gaan. Voor de overige 70 zou
nog een oplossing worden gezocht.
Het UWV is daartoe gesprekken met mensen aangegaan en heeft mensen
aangezegd dat ze boventallig zouden gaan worden.
Reorganisatie en OR.
Naar aanleiding van deze krimp heeft de OR op 5 september jl. een
brief naar de werkgever gestuurd dat zij hierover, in overeenstemming
met de WOR een adviesaanvraag verwachten. Het is een belangrijke krimp
van de organisatie (10% van AG).
Het UWV vond aanvankelijk niet dat er hier sprake is van de noodzaak
van een adviesaanvraag.
De vakbonden hebben op 11 september jl. een brief naar de Raad van
Bestuur (RvB) gestuurd waarin de OR in haar zienswijze werd gesteund.
Op 22 september jl. heeft de RvB aan de OR toegezegd, dat zij
overwegen om een adviesaanvraag te doen. De OR heeft wel met de RvB
afgesproken dat de termijnen, die gaan lopen als er een aanzegging tot
boventalligheid is gedaan, niet gaan lopen. Hiermee is de aanzegging
tot boventalligheid niet definitief.
Verder heeft de OR in de laatste Nieuwsbrief aangegeven dat de
herplaatsingsgesprekken wel mogen doorgaan. Er mogen echter geen
definitieve herplaatsingen aan de orde zijn zolang het adviestraject
niet is afgerond.
Voor zover wij nu weten is de adviesaanvraag nog niet gedaan.
Reorganisatie en sociaal plan.
Door:
* de krimp van de 970 banen als genoemd hierboven,
* de (aanvankelijke) aanwijzing van de boventalligen en
* de melding in een bepaalde regio dat personeelsleden er rekening
mee moesten houden dat zij wel eens niet intern herplaats konden
worden,
werd de procedure van het sociaal plan door de bonden nog eens
kritisch bekeken.
Het huidige sociaal plan UWV is geschreven voor de fusie van de
rechtsvoorgangers. Dit sociaal plan is daarom vooral een handleiding
om een fusie tot een goed einde te brengen. Belangrijk uitgangspunt
was toen dat gedwongen ontslagen in principe niet zouden voorkomen
(uitgezonderd onwilligen). Het huidige sociaal plan is adequaat als
het gaat om bijvoorbeeld het referentie werk proces. Voor een fusie en
integratie is het goed bruikbaar.
Huidige situatie, volgens de bonden.
De vakbonden gaan er vanuit dat in de huidige situatie (banenreductie
van 970 nu en 6300 straks) gedwongen ontslagen waarschijnlijk niet
kunnen worden voorkomen. Bij gedwongen ontslagen speelt de beoordeling
van het CWI (en de door hen opgestelde ontslagregels) een belangrijke
rol voor het verkrijgen van een uitkering. De Unie vindt dat het
sociaal plan, voor wat betreft de inhoud, zoveel mogelijk moet blijven
bestaan. Het sociaal plan zal echter moeten worden aangepast aan de
CWI regels om de gevolgen van een eventuele krimp bij de operaties
OAT, POAA, Huisvesting en SUB/Walvis goed te kunnen opvangen.
Probleempunten in huidige sociaal plan:
* De term boventalligheid is niet duidelijk omschreven, terwijl
werknemers wel als boventallig worden aangemerkt.
* Uitwisselbaarheid van functies (zoals door CWI wordt vereist) is
nergens omschreven. Deze definitie is belangrijk omdat mensen
moeten kunnen aantonen, ten behoeve van hun uitkering, dat hun
functie is vervallen of ergens anders binnen de organisatie is
teruggekomen. Ook het kunnen volgen van je werk is van belang. Als
iemands functie terugkomt in de nieuwe organisatie moet hij die
functie volgen.
* Geschiktheid criteria ontbreken. Wie maakt uit of iemand geschikt
is voor zijn huidige functie
* Passendheid van de functie wordt niet voldoende beschreven. Zelfs
het CWI heeft criteria v.w.b. passendheid. Iemand van Limburg naar
Amsterdam overplaatsen is voor het CWI niet passend en voor UWV
wel? Vinden wij niet juist.
* Het sociaal plan moet duidelijkheid geven over vergelijkingen van
functies. Objectief moet zijn vast te stellen of de oude en de
nieuwe functie te vergelijken zijn. Indien men niet ongeschikt was
voor je de eigen functie, is men per definitie geschikt voor de
functie.
* Het onderwerp leeftijd x dienstjaren is volgens ons niet juist.
Dit geldt als criterium bij herplaatsing. Als basisprincipe bij
een reorganisatie zijn de regels die het CWI in dit kader aangeeft
leidend. Dit is het anciënniteitprincipe en dat werkt anders uit
dan leeftijd x dienstjaren. Indien dit niet word aangepast kan dat
betekenen dat iemand uit dienst gaat die strikt volgens de CWI
regels niet ontslagen had mogen worden.
* Het mogelijk vervallen van de vervolguitkering geeft op zich ook
een reden tot overleg.
* De informatie verstrekking zoals genoemd in artikel 1.6 lijkt
absoluut niet gevolgd te worden. Ook zijn de concrete
reorganisatieplannen, zoals die daar staan beschreven, absoluut
niet met de vakbonden besproken.
Deze argumenten zijn door de 4 overige vakbonden overgenomen en in
een 5 bonden brief en op 11 september jl. naar de RvB gestuurd.
Later bleek ons dat ook de afspiegeling man/vrouw in de regio Hengelo
ook een rol heeft gespeeld in de bepaling van de boventalligen. Dit is
ook niet overeenkomstig de CWI regels.
Reactie van RvB
Bovengenoemde argumenten zijn door de bonden in de vergaderingen van
18 en 25 september jl. met de RvB nog eens mondeling toegelicht.
De RvB bleef in die gesprekken op het standpunt dat zij het sociaal
plan niet wensten aan te passen aan de CWI regels, omdat het adequaat
is voor de huidige situatie. Als argument werd gebracht, dat nu geen
sprake zou zijn van collectief ontslag van mensen. Iedereen zou kunnen
worden herplaatst.
Het huidige sociaal plan is met de vakbonden in 2001 afgesproken en
heeft een looptijd tot 31-12-2005, dus was er voor de RvB geen reden
om hiervan af te wijken. Zij hebben de hoop en verwachting dat zij
zonder gedwongen ontslagen een heel eind kunnen komen (er zijn nu
ongeveer 2500 bepaalde tijd contracten en er is een jaarlijkse
uitstroom van 6% (1200 mensen) per jaar).
Tevens gaven zij aan dat wanneer er in de toekomst sprake zou zijn van
gedwongen ontslagen, zij daarover met ons zo nodig in gesprek gaan.
Pas dan zal gesproken worden over de inhoud van het sociaal plan.
Advies van De Unie.
Als in tegenstelling tot het door RvB hier bovengenoemde het toch zo
is dat iemand niet intern kan worden herplaatst en het UWV via het CWI
of via de kantonrechter ontslag voor iemand zal aanvragen, kunt u zich
melden bij De Unie. Wij zullen u dan juridisch ondersteunen.
Als het UWV de gehele operatie zal kunnen afwikkelen zonder gedwongen
ontslagen dan is dat absoluut een bijzondere prestatie.
3. Wachtgeld (art.7:3 Sociaal Plan) en pre-pensioen vraagstuk.
In het vervolg op het hierboven genoemde komen ook de pensioengevolgen
aan de orde.
Als de vervolguitkering WW, zoals nu in de plannen van het kabinet
vermeldt, zal worden afgeschaft heeft dat grote gevolgen voor de
huidige regeling oudere werknemers in het sociaal plan. De
wachtgeldregeling voor werknemers van 57,5 jaar en ouder komt dan in
gevaar. Indien de RvB op het standpunt staat dat zij de
vervolguitkering niet zelf aanvullen, kan men, bij een gedwongen
ontslag en het niet kunnen vinden van een andere baan, in een
bijstandsituatie terecht komen.
3.1. Pre-pensioen
Ook is er geen sprake van instromen in het pre-pensioen als men voor
het 62 jaar uit dienst van het UWV treed. Het pre-pensioen UWV is een
regeling waarbij gebruik wordt gemaakt van 2 onderdelen: een zelf
gespaard deel (vanaf 2001) en een vut deel. Voor de VUT-achtige
regeling is het een vereiste, dat je in dienst moet zijn van het UWV,
om het pre-pensioen in te stromen.
De Unie is van oordeel dat indien de vervolguitkering WW wordt
afgeschaft het genoemde in art.7:4 van het sociaal plan mimimaal aan
de orde moet zijn. Dit betekend dat een bruto uitkering die gelijk is
aan 70% van het laatstgenoten bruto salaris.
Ander mogelijk probleem zit in de plannen van het kabinet in kader van
VUT. Door CAO UWV is bepaald dat je met 62 jaar uit dienst gaat
(uitzonderingen daargelaten). Omdat de regeling een soort VUT deel
heeft kan dat in de nieuwe plannen (in 1 keer vooruit de belasting
betalen) tot grote moeilijkheden leiden. Hierover zal met de werkgever
gesproken gaan worden als de plannen van het kabinet doorgang gaan
vinden. Oplossing kan liggen in het wijzigen van de verplichte
instroom in pre-pensioen.
4. CAO voorstellen van de werkgever.
Vorige week zijn door het UWV de CAO voorstellen voor de komende CAO
onderhandelingen naar de vakbonden toegestuurd. Ik stuur de tekst
hiervan als bijlage hierbij. Ik vraag u hier alvast naar te kijken en
mogelijke vragen en of opmerkingen te sturen naar ondergetekende.
Binnenkort zal de CAO commissie van de kadergroep de voorstellen ook
intern bespreken.
Wij komen hierop later terug.
5. Ontwikkeling van de bedrijfsledengroep (kaderleden).
In de afgelopen periode hebben ondergetekende en de zittende
kaderleden ordening in de kadergroep aangebracht. De website vermeldt
nu de indeling van de kaderleden in de commissies, de medezeggenschap
en een totaal overzicht van het kaderbestand.
Wij nodigen u dan ook uit om bij specifieke vragen niet te aarzelen en
direct contact te zoeken met de kaderleden.
5.1 Kadervergadering
Op 24 september jl. is er een kadervergadering geweest.
Tijdens deze vergadering zijn een groot aantal punten behandeld,
waaronder de meeste punten als genoemd in deze brief. Verdere punten
die behandeld zijn:
Krantenbericht in de Telegraaf
In de Financiele bijlage van de Telegraaf van 20 september jl. stond
een nogal ongenuanceerd bericht. De journalist is in het bezit gekomen
van de eerder genoemde brief van 11 september en heeft daaruit een
aantal punten gehaald. Verder werd een (later door de OR ontkent)
standpunt van de OR vermeld. Tijdens de bespreking met de RvB is het
een en ander genuanceerd.
Addendum : zoals bij punt 1 besproken.
CAO-overleg : de CAO commissie zal met de ontvangen voorstellen aan de
slag gaan. Ook zal input van de leden gebruikt worden in de
voorbereiding.
Beleidsinformatie UWV en WOB: zorg is geuit dat die afdelingen
mogelijk in het gedrang komen. Onderzoek volgt.
6. Wie zit waar ? ?
Inmiddels zijn door de ledenadministratie en ondergetekende alle
vroegere werkgeversnamen omgezet in UWV. Wij hopen dat dit voor
iedereen goed uitpakt.
Wij verzoeken u melding te maken van fouten. Als u van collegas hoort
dat zij geen brief hebben ontvangen en wel lid zijn van De Unie, vraag
ze dat dan door te geven.
Wij hebben belang bij een goede en juiste ledenadministratie.
Wij vragen u en/of uw collega gebruik te maken van de mogelijkheid om
via de website (via LEDEN en MUTATIEFORMULIER) door te geven wat de
huidige werkgever is.
7. Web-site
Inmiddels is de web-site van de sector SV en UWV weer up to date. Via
het hoofdmenu kunt u via De Unie en dan Sectoren, naar de
bedrijfsgroep sociale zekerheid. Hier vandaan kunt u doorklikken naar
de UWV site. Als u tips en of opmerkingen hierover heeft, bijv.
aanvullingen op de link of down-load mogelijkheden, dan horen wij dat
graag.
Het is de bedoeling dat ontwikkelingen en brieven ook op de web-site
worden vermeld.
8. Nieuwe leden
Er komen nogal wat vragen binnen van UWV werknemers/leden van andere
bonden dat zij willen weten hoe het zit bij overschrijving naar De
Unie. Zij zijn bang dat zij de eerste 3 maanden geen juridische
ondersteuning zouden ontvangen bij problemen. Dit is niet juist. Bij
overschrijving van de ene naar de andere bond gaat de hulp direct in.
Bij nieuwe leden (zonder vakbondslidmaatschap) is wel sprake van de 3
maanden.
Als bijlage is hierbij een aanmeldingsformulier voor nieuwe leden
gevoegd.
Spreek met uw collega over het belang van lidmaatschap van de vakbond.
De vakbond kan u helpen in bijzondere situaties.
Ik hoop u hiermee weer wat meer duidelijkheid te hebben gegeven..
Met vriendelijke groet,
Roel Zijlstra
Bestuurder
vrijdag, 3 oktober 2003