EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO mist structurele aanpak fileproblematiek Oost-Nederland

EVO is tevreden over de aanpak van enkele zeer problematische verkeersknelpunten in Oost-Nederland. De verbreding met plus- en spitsstroken van gedeelten van de A1 en A50 verlicht in ieder geval tijdelijk de fileproblematiek. Voor een constructieve en toekomstvaste verbetering is volgens EVO echter meer nodig. Zo zullen de studies naar structurele aanpak van de files onverminderd moeten doorgaan. Voor knelpunten als de A50 brug over de Waal (tussen de knooppunten Ewijk en Valburg) en het knooppunt Hoevelaken (kruising A1/A28) is nog helemaal geen oplossing bedacht.

Men studeert als jaren op de verbreding van de brug over de A50. Het is een gecompliceerd project omdat er een nauwe relatie bestaat met de mogelijke doortrekking van de A73 (knooppunt Neerbosch) over de Waal naar de A15 en de aanleg van een extra stadsbrug over de Waal in Nijmegen.

Het knooppunt Hoevelaken blijft een grote bottleneck, ondanks aanleg van spitsstroken op de toeleidende wegen. De minister heeft inmiddels aangekondigd de doorstroming op het knooppunt te willen verbeteren. EVO vindt aanpak van dit voor Oost-Nederland belangrijke knooppunt van groot belang. Het knooppunt is niet meer van deze tijd en kan de stroom verkeer bij lange na niet aan. Een grootschalige reconstructie van het knooppunt , waarbij de verschillende verkeersstromen worden gescheiden en de capaciteit van het knooppunt fors wordt vergroot is dan ook noodzakelijk.