3-10-2003
50 Jaar Porsche 550 Spyder
In oktober 2003 beleeft de Porsche 550 Spyder zijn vijftigste
verjaardag. Porsche introduceerde het model destijds in oktober 1953
op de Autosalon van Parijs. De tweezitter was Porsches eerste speciaal
voor autosportgebruik ontwikkelde sportwagen.
In de navolgende jaren behaalde de slechts 550 kg wegende Spyder
talrijke overwinningen op de diverse internationale racecircuits en
bij de toentertijd populaire straatraces. Vooral de Carrera
Panamericana 1954 ligt daarbij nog vers in het geheugen. Hans Herrmann
behaalde bij de vijfde en laatste editie van deze zwaarste straatrace
ter wereld, achter twee sportwagens met aanzienlijk grotere
cilinderinhouden, de derde plaats in het algemeen klassement en de
overwinning in zijn klasse. Talrijke autosportsuccessen, door het
fabrieksteam en door privé-teams, zouden volgen.
Porsche-ingenieur Wilhelm Hild oriënteerde zich begin 1953 bij de
constructie van het Typ 550 aan een Glöckler-Porsche. Net als dat
model beschikte de 550 over een vlak, gelast buizenframe. Pas bij zijn
opvolger, de 550 A, werd een spaceframe toegepast. De typeaanduiding
is overigens niet van het gewicht afgeleid, zoals misschien wordt
verondersteld, maar betekent niets anders dan het 550e
Porsche-ontwerp.
Bij de eerste twee 550-chassis was de motor nog afkomstig uit de 356.
Maar reeds in de zomer van 1953 kreeg de nieuwe racewagen allereerst
voor testdoeleinden de door Dr. Ernst Fuhrmann ontworpen
viercilindermotor met vier nokkenassen, een cilinderinhoud van 1.498
cc, en een vermogen van 110 pk. Deze motor droeg tot in de jaren
zestig in belangrijke mate bij aan de autosportsuccessen van het merk
Porsche.
Hans Herrmanns deelname in 1954 aan de Carrera Panamericana in Mexico
is tot op de dag van vandaag van belang voor Porsche: eerst kregen
alle modellen met de Fuhrmann-motor de aanduiding Carrera ter
herinnering aan deze langeafstandsrace. De 356-modellen met deze
vier-nokkenassen-motor zijn direct te herkennen aan het
Carrera-embleem op de motorkap. Bij de Porsche 911 werd deze naam pas
in 1972 voor het eerst toegepast, en wel op de Carrera RS. En ook nu
nog leeft de lichtgewicht-erfenis van Porsches eerste speciale
racewagen voort in de nieuwe supersportwagen van het merk: de Porsche
Carrera GT.
AutoRai