AutoRai

3-10-2003

50 Jaar Porsche 550 Spyder

In oktober 2003 beleeft de Porsche 550 Spyder zijn vijftigste verjaardag. Porsche introduceerde het model destijds in oktober 1953 op de Autosalon van Parijs. De tweezitter was Porsches eerste speciaal voor autosportgebruik ontwikkelde sportwagen.

In de navolgende jaren behaalde de slechts 550 kg wegende Spyder talrijke overwinningen op de diverse internationale racecircuits en bij de toentertijd populaire straatraces. Vooral de Carrera Panamericana 1954 ligt daarbij nog vers in het geheugen. Hans Herrmann behaalde bij de vijfde en laatste editie van deze zwaarste straatrace ter wereld, achter twee sportwagens met aanzienlijk grotere cilinderinhouden, de derde plaats in het algemeen klassement en de overwinning in zijn klasse. Talrijke autosportsuccessen, door het fabrieksteam en door privé-teams, zouden volgen.

Porsche-ingenieur Wilhelm Hild oriënteerde zich begin 1953 bij de constructie van het Typ 550 aan een Glöckler-Porsche. Net als dat model beschikte de 550 over een vlak, gelast buizenframe. Pas bij zijn opvolger, de 550 A, werd een spaceframe toegepast. De typeaanduiding is overigens niet van het gewicht afgeleid, zoals misschien wordt verondersteld, maar betekent niets anders dan het 550e Porsche-ontwerp.

Bij de eerste twee 550-chassis was de motor nog afkomstig uit de 356. Maar reeds in de zomer van 1953 kreeg de nieuwe racewagen allereerst voor testdoeleinden de door Dr. Ernst Fuhrmann ontworpen viercilindermotor met vier nokkenassen, een cilinderinhoud van 1.498 cc, en een vermogen van 110 pk. Deze motor droeg tot in de jaren zestig in belangrijke mate bij aan de autosportsuccessen van het merk Porsche.

Hans Herrmanns deelname in 1954 aan de Carrera Panamericana in Mexico is tot op de dag van vandaag van belang voor Porsche: eerst kregen alle modellen met de Fuhrmann-motor de aanduiding Carrera ter herinnering aan deze langeafstandsrace. De 356-modellen met deze vier-nokkenassen-motor zijn direct te herkennen aan het Carrera-embleem op de motorkap. Bij de Porsche 911 werd deze naam pas in 1972 voor het eerst toegepast, en wel op de Carrera RS. En ook nu nog leeft de lichtgewicht-erfenis van Porsches eerste speciale racewagen voort in de nieuwe supersportwagen van het merk: de Porsche Carrera GT.