Fontys

vrijdag 3 oktober 2003

Fontys benoemt tweede deeltijdlector `Het nieuwe leren'

De Raad van Bestuur van Fontys Hogescholen heeft per 1 september 2003 Hans van Aalst benoemd tot lector. Samen met lector Joseph Kok geeft hij vorm aan het lectoraat `Het nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen'.

Het lectoraat richt zich vooral op twee nauw met elkaar samenhangende terreinen: het leren in het primair onderwijs en het leren binnen lerarenopleidingen. Bij het eerste gaat het om het leren van kinderen vanaf de peuterleeftijd tot de leeftijd waarop ze intreden in het voortgezet onderwijs. Het is gericht op het leren van kinderen zowel binnen als buiten de schoolsituatie. Het tweede aspect is onder meer gericht op het inrichten van opleidingen voor functies in het basisonderwijs. Ook de competentieontwikkeling van personeel in bestaande en nieuw te creëren onderwijsfuncties in het basisonderwijs zal tot het domein van dit lectoraat behoren.

Hans van Aalst (1943) is een internationaal georiënteerde expert op het gebied van leren in innovatieve organisaties en onderwijsvernieuwing. In de periode 1981-1995 vervulde hij verschillende bestuursfuncties. Als voorzitter van de Innovatie Commissie Participatieonderwijs was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van het kort middelbaar beroepsonderwijs. Hij was voorzitter van de Adviesgroep Projecten in de Tweede fase voortgezet onderwijs, voorzitter van de Adviesraad voor het voortgezet onderwijs en secretaris van de Adviesraad voor het Onderwijs. Van 1995-1999 werkte hij bij de Organisatie voor Economisch Ontwikkeling (OESO) in Parijs, waarna hij Manager Research & Development werd en Kennismanager bij de KPC-Groep in 's-Hertogenbosch. Hans van Aalst adviseerde een groot aantal instellingen waaronder de Wereldbank, en de ministeries van Economische Zaken en van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan over toekomstgericht onderwijsbeleid en lerende organisaties, evaluatie en assesment, onderwijs in natuurwetenschappen en technologie en professionaliteit van de leraar.