vrijdag 3 oktober 2003
Fontys benoemt tweede deeltijdlector `Het nieuwe leren'
De Raad van Bestuur van Fontys Hogescholen heeft per 1 september 2003
Hans van Aalst benoemd tot lector. Samen met lector Joseph Kok geeft
hij vorm aan het lectoraat `Het nieuwe leren en nieuwe
leerarrangementen'.
Het lectoraat richt zich vooral op twee nauw met elkaar samenhangende
terreinen: het leren in het primair onderwijs en het leren binnen
lerarenopleidingen. Bij het eerste gaat het om het leren van kinderen
vanaf de peuterleeftijd tot de leeftijd waarop ze intreden in het
voortgezet onderwijs. Het is gericht op het leren van kinderen zowel
binnen als buiten de schoolsituatie. Het tweede aspect is onder meer
gericht op het inrichten van opleidingen voor functies in het
basisonderwijs. Ook de competentieontwikkeling van personeel in
bestaande en nieuw te creëren onderwijsfuncties in het basisonderwijs
zal tot het domein van dit lectoraat behoren.
Hans van Aalst (1943) is een internationaal georiënteerde expert op
het gebied van leren in innovatieve organisaties en
onderwijsvernieuwing. In de periode 1981-1995 vervulde hij
verschillende bestuursfuncties. Als voorzitter van de Innovatie
Commissie Participatieonderwijs was hij nauw betrokken bij de
ontwikkeling van het kort middelbaar beroepsonderwijs. Hij was
voorzitter van de Adviesgroep Projecten in de Tweede fase voortgezet
onderwijs, voorzitter van de Adviesraad voor het voortgezet onderwijs
en secretaris van de Adviesraad voor het Onderwijs. Van 1995-1999
werkte hij bij de Organisatie voor Economisch Ontwikkeling (OESO) in
Parijs, waarna hij Manager Research & Development werd en
Kennismanager bij de KPC-Groep in 's-Hertogenbosch.
Hans van Aalst adviseerde een groot aantal instellingen waaronder de
Wereldbank, en de ministeries van Economische Zaken en van Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij. Hij heeft vele publicaties op zijn naam
staan over toekomstgericht onderwijsbeleid en lerende organisaties,
evaluatie en assesment, onderwijs in natuurwetenschappen en
technologie en professionaliteit van de leraar.