Universiteit Maastricht

Onderzoek naar cognitieve ontwikkeling van schoolkinderen Gedrag, aandachtsproblemen, biologie en omgeving van invloed op de ontwikkeling van een kind

Omgevingssituatie, biologische kenmerken en gedrag zijn belangrijke voorspellers ten aanzien van het functioneren van kinderen. Dit is één van de uitkomsten van het tweeledige onderzoek van Petra Hurks. Zij probeerde de afgelopen vier jaar enerzijds meer inzicht te krijgen in de reguliere cognitieve ontwikkeling van schoolgaande kinderen en welke factoren daarop van invloed zijn. Anderzijds bekeek ze gedurende drie jaar de ontwikkeling en oorsprong van abnormaal functioneren, met name met betrekking tot de stoornis ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder). Op vrijdag 3 oktober 2003 promoveert Hurks op dit onderzoek bij de Faculteit der Psychologie aan de Universiteit Maastricht.

Voor het eerste gedeelte van haar onderzoek, dat inzicht moest verschaffen in normale cognitieve ontwikkeling en welke factoren daarop van invloed zijn, volgde de neuropsychologe gedurende drie jaar een groot aantal kinderen: vanaf het moment dat de kinderen in groep twee van de basisschool terecht kwamen totdat zij naar groep vijf gingen. Dit is een noviteit: bij voorgaande onderzoeken werden slechts de capaciteiten van kinderen op één moment getest en werd er niet gekeken naar veranderingen in die capaciteiten door de tijd heen. Hurks bracht onder andere geslacht, schoolresultaten, taalvaardigheden, sociale achtergrond en thuissituatie van de kinderen in kaart. Uit dit jarenlange monitoren bleek dat zowel gedrag, biologie als omgeving van invloed zijn op de schoolcarrière van een kind. Zo bleken het beroep van de moeder, aantal kinderen in het gezin, gezinssituatie en geslacht van het kind goede indicatoren voor hoe een kind het gaat doen op school. Daarnaast bleken een aantal van deze factoren ook samen te gaan met slaapgedrag en slaapproblemen.

Op basis van de verkregen inzichten in de normale ontwikkeling van kinderen, gaat Hurks in het tweede gedeelte van haar proefschrift dieper in op abnormale, cognitieve ontwikkeling bij jonge kinderen. Zij richt zich daarvoor op één van de meest voorkomende aandachtsstoornissen in die leeftijdsgroep: ADHD. De kenmerken van deze aandoening zijn een verstoorde aandacht, hyperactiviteit, impulsief handelen of een combinatie van al deze zaken, die leiden tot een ernstige verstoring in sociaal, cognitief en schools functioneren. Hurks vergeleek de ontwikkeling van de groep ADHD-kinderen met de 'normale' groep en met kinderen met andere afwijkingen. Al met al zijn deze resultaten een aanvulling op de bestaande literatuur. Over het algemeen werd aangenomen dat ADHD een statische ziekte is en kinderen er op den duur overheen groeien; dit bleek niet zonder meer het geval. Op het eerste meetmoment, als alle kinderen in groep twee van het reguliere onderwijs zitten, scoren de ADHD-ers verhoudingsgewijs slechter dan de controlegroep bij taken wanneer hun korte-termijngeheugen wordt aangesproken en bij opdrachten waarvoor zij hun waarnemingsvermogen moeten koppelen aan hun motorische handelingen (visuomotorische integratie). Drie jaar later presteren de kinderen met ADHD nog altijd slechter op het korte-termijngeheugen. De problemen met visuomotorische integratie zijn verdwenen. Echter, nieuwe problemen rondom de denkfuncties worden op deze vervolgmeting waarneembaar, onder andere op het gebied van taalvaardigheid. Hurks hoopt dat deze nieuwe inzichten bij zullen dragen aan een verbeterde diagnosticering en behandeling van mensen met ADHD.

Noot voor de pers:
Voor vragen kunt u terecht bij Petra Hurks: 043-3884089, mail to: P.Hurks@NP.unimaas.nl
De afdeling Communicatie van de UM is bereikbaar via 043 388 2044. Voor urgente zaken buiten kantooruren: 06 21275612.
Mail to: pers@voorlichting.unimaas.nl.
De persberichten van de UM staan op Internet www.pers.unimaas.nl.