STICHTING WAKKER DIER

Wakker Dier:Jort kelder geeft megagastles aan 250 brugklassers

Jort Kelder geeft mega-gastles over bio-industrie voor Wakker Dier aan 250 brugklassers op zijn oude middelbare school in Z. Holland.

Amsterdam, 2 oktober 2003; Jort Kelder geeft morgen (op 3 oktober, de dag voor werelddierendag) een mega-gastles over de bio-industrie voor Stichting Wakker Dier. Dit doet hij op zijn vroegere middelbare school 'Rijksscholengemeenschap Hoekse Waard', Hoefsmid 1 te Oud-Beijerland. De bekende Nederlander geeft aan maar liefst 250 brugklassers tegelijk les en gaat met hen in discussie in de aula van de school. De les gaat over de bio-industrie en de toekomst van de veeteelt. De gastlessen sluiten mooi aan bij de oproep van minister Veerman van Landbouw om een brede maatschappelijke discussie te starten over de toekomst van de Nederlandse landbouw. Hij heeft boeren, dierenbeschermers, consumenten en scholen opgeroepen ideeën op papier te zetten en in te sturen. Minister Veerman zat op dezelfde school als Jort Kelder en werd er later zelfs leraar. Naast Jort Kelder staan deze week ook andere bekende Nederlanders voor de klas met het lespakket van Wakker Dier. Onder hen Jan Marijnissen, Georgina Verbaan en Tweede Kamerleden Diederik Samson, Krista van Velzen, Boris van der Ham en Arie van den Brand. Wakker Dier roept met de gastlessen in het land alle scholen op om aandacht te besteden aan het lot van de dieren in de bio-industrie. Actuele problemen zoals de krappe legbatterijkooien en het door de poten zakken van te zware vleeskippen zullen in de discussie met de leerlingen aan bod komen. Het lespakket met de video, voorbeeldlessen en scholierenkrant is door Wakker Dier ontwikkeld om ook scholieren te betrekken bij de discussie. Meer dan 2000 scholen werken inmiddels met het lespakket.

Landelijke Educatieve Campagne
Na de crisissen zoals de gekke koeien ziekte, varkenspest, mond- en klauwzeer en vogelpest is de huidige veeteelt steeds meer in de schijnwerpers komen te staan. Steeds weer komt de manier waarop we in Nederland met landbouwdieren omgaan ter discussie te staan. Kiezen we voor grootschalige, goedkope bulkproductie die ten koste gaat van het dierenwelzijn, of kiezen we juist voor een diervriendelijke veehouderij, die dieren in hun waarde laat? Deze keuze is zeker ook voor kinderen relevant. Zij zijn vaak zeer betrokken bij dieren en maken, nu en in de nabije toekomst als consument, keuzen die gevolgen hebben voor landbouwdieren. De lesvideo laat zien dat landbouwdieren intelligenter zijn dan we op het eerste gezicht denken. Zo kan een varken bijvoorbeeld een computer bedienen! Toch worden landbouwdieren meestal niet behandeld als levende wezens. Ze zitten vaak dicht op elkaar gepakt in donkere hokken, zonder daglicht of stro. De lesvideo maakt dit niet met behulp van gruwelijke beelden inzichtelijk, maar laat in een gespeelde schoolscene zien wat leven in de bio-industrie voor de dieren betekent. De film dringt aan leerlingen geen standpunten op, maar wil juist een aanzet zijn tot discussie. Daarom wordt niet alleen aandacht besteed aan de feitelijke levensomstandigheden van dieren in de bio-industrie, maar wordt ook uitgelegd hoe het zover kon komen, en komen alternatieven, zoals de diervriendelijke biologische veehouderij aan bod.