Persbericht van de Universiteit Utrecht
30 september 2003
Workshops over Portfolio, B-lab en Uitstelgedrag
Maatwerk in het onderwijs tijdens conferentie Bruggen Bouwen
Op vrijdag 3 oktober vindt aan de Universiteit Utrecht (UU) de conferentie
Bruggen Bouwen plaats met als centraal thema 'Maatwerk'. Tijdens de
conferentie gaan docenten, schoolleiders, onderwijsdirecteuren,
beleidsmakers, voorlichters, studieadviseurs en schooldecanen uit het
voortgezet en wetenschappelijk onderwijs met elkaar in gesprek over
onderwijs en een verdere verbetering van de aansluiting tussen VWO en WO.
Bruggen Bouwen vindt voor de vierde maal plaats en wordt georganiseerd door
het Scholennetwerk van de UU.
'Maatwerk' is een trend. Onderwijs is in de ideale situatie steeds meer op
individuele leerlingen en studenten afgestemd. Zij maken zelf keuzes, volgen
hun eigen tempo en bepalen voor een gedeelte zelf de inhoud. Deze benadering
vraagt van docenten een andere didactiek een andere manier van toetsen en
meer aandacht voor de leerling. Dit alles moet echter wel gebeuren onder
omstandigheden die min of meer hetzelfde zijn gebleven, zo telt een
gemiddelde klas bijvoorbeeld nog steeds 30 leerlingen.
Workshops
Op de conferentie komen sprekers aan het woord die over hun oplossingen
vertellen. Daarnaast worden ook de deelnemers uitgenodigd antwoorden te
formuleren en te leren van elkaars opvattingen en ervaringen ten aanzien van
maatwerk. De deelnemers kunnen tijdens de conferentie kiezen uit 21
workshops. Een greep uit het aanbod:
B-lab meer dan een praticumruimte?
In het B(èta)lab gaan leerlingen in ruime mate zelfstandig en in eigen tempo
aan de slag met practica en theorie. Ans van de Linde van het Griftland
college geeft tekst en uitleg.
Het portfolio: Hulp of Hype?
De UU gebruikt een elektronisch portfolio om studenten te begeleiden bij het
leren en beoordelen van hun academische vaardigheden. Op het Helen Parkhurst
in Almere laten leerlingen met behulp van een portfolio aan
vervolgopleidingen zien wat ze kunnen. Wat zijn de ervaringen, successen en
knelpunten in Utrecht en Almere?
Je bent slim en je wilt wat
Hoe gaan vwo en wo om met zeer gemotiveerde en getalenteerde scholieren en
studenten? Krijgen ze iets extra's en worden ze gestimuleerd?
Ervaringsdeskundige Marca Wolfensberger van de faculteit Ruimtelijke
Wetenschappen laat technieken zien die creativiteit aanboren en kritische
reflectie stimuleren. Haar oefeningen zijn bruikbaar voor zowel het vwo als
het wo.
De media zijn van harte uitgenodigd Bruggen Bouwen bij te wonen.
Aanmeldingen hiervoor graag vooraf naar voorlichter Johan Vlasblom, (030)
253 4073, j.vlasblom@csc.uu.nl
Universiteit van Utrecht