verschenen op: 02-10-2003
Voortgezette opleidingen Theater en Film, de enige in Nederland,
bieden unieke programma's
De voortgezette opleidingen theater en film van de Amsterdamse
Hogeschool voor de Kunsten, DasArts (De Amsterdamse School, Advanced
Research in Theatre and Dance Studies) en het Maurits Binger Film
Instituut, zijn in mei en juni jongstleden voor de eerste keer
gevisiteerd. De kwaliteit van het onderwijsprogramma is goed, maar de
systematiek in de interne organisatie dient, mede met het oog op het
nieuwe accreditatiestelsel, te worden verbeterd. Dit is de
belangrijkste uitkomst van het onderzoek dat twee internationaal
samengestelde visitatiecommissies, onder leiding van Emile Fallaux, in
opdracht van de HBO-raad uitvoerden.
Ingegeven door problemen die zich in eerdere visitaties in het
kunstonderwijs voordeden bij de beoordeling van voortgezette
opleidingen is, op verzoek van de Amsterdamse Hogeschool voor de
Kunsten en in samenspraak met de genoemde opleidingen, het
standaardbeoordelingskader hbo aangepast aan het specifieke karakter
van de voortgezette (kunst)opleiding. Een voorgezette kunstopleiding
heeft geen vastomlijnd onderwijsprogramma zoals een initiële
opleiding. De inhoud van het onderwijs wordt voor een groot deel
bepaald door datgene wat de student zelf inbrengt. Ook het gewenste
verloop van het onderwijsproces staat niet vast, maar ontstaat door de
ontwikkeling die de student tijdens de opleiding doormaakt en de
manier waarop de opleiding deze ontwikkeling faciliteert en begeleidt.
Waar een intiële opleiding zich richt op het behalen van de benodigde
beroepskwalificaties, richt een voortgezette opleiding zich op het
verder ontwikkelen en/of verdiepen van talent.
De commissies hebben mede dankzij het aangepaste beoordelingskader hun
werk met succes en overtuiging kunnen uitvoeren. Zij baseren hun
oordeel op de mate waarin de opleidingen hun eigen doelstellingen
waarmaken en het onderwijsleerproces van studenten effectief en
efficiënt faciliteren. Beide commissies komen tot de conclusie dat de
opleidingen hun doelstellingen waarmaken en studenten afleveren die
voldoen aan de verwachtingen en behoeften van de beroepspraktijk.
Dankzij een in de loop der jaren opgebouwde eigen onderwijskundige
benadering, unieke opzet van de programmas en een begeleiding op maat
wordt recht gedaan aan de leerbehoefte en talentontwikkeling van
individuele studenten. Niet alleen in Nederland maar ook in het
buitenland hebben beide instituten in de beroepspraktijk naam gemaakt
en een positie verworven.
Een belangrijk punt van kritiek van de commissies betreft de interne
organisatie, communicatie en kwaliteitszorg. Hoewel beide instituten
beschikken over een klein, enthousiast en gedreven team zullen
procedures en processen beter vastgelegd moeten worden en meer moeten
worden gesystematiseerd. Dit is niet alleen met het oog op efficiency
van belang, maar staat ook in het teken van het afleggen van
verantwoording naar studenten en naar de samenleving. De ontwikkeling
van de student in relatie tot een door hem- of haarzelf opgestelde
leerplan (op basis van de doelstellingen van de opleiding) dient
secuur te worden vastgelegd in een persoonlijk document
(dossier/portfolio). Dit dossier zal aan een aantal duidelijk
voorwaarden en eisen moeten voldoen om zo de ontwikkeling die de
student doormaakt transparant en objectiveerbaar te maken. De
opleidingen dienen er rekening mee te houden dat de aantoonbaarheid
van de ontwikkeling van studenten, het realiseren van de eigen
doelstellingen en - in meer algemene zin - het transparant maken van
processen, procedures en resultaten, in het nieuwe accreditatiestelsel
meer gewicht zullen krijgen. Aan kwaliteitszorg moet dan ook nog de
nodige aandacht worden besteed.
Voorzitter van beide commissies:
Emile Fallaux (Nederland), scriptschrijver/consultant, bestuurslid van
het Prins Claus Fonds, van het Hubert Bals Fonds en Submarine Channel,
voormalig bestuurslid van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele
Omroepprodukties en het Holland Festival, voormalig directeur van het
Film Festival Rotterdam
Leden van de visitatiecommissie Binger:
- David Wingate (Zweden), freelance dramaturg, docent en script
expert, bestuurslid van EU media Plus en Sources 2
- Caterina DAmico (Italië), directeur Scuola Nazionale die
Cinema, Rome
- Cedomir Kolar (Tsjechië), producer A.S.A.P. Films, Parijs
Leden van de visitatiecommissie DasArts:
- Richard Schechner (Amerika), professor performance studies,
New York University en artistiek directeur East Coast Artists
- Christine Peters (Duitsland), artistiek directeur Arts Centre
Mousonturm, Frankfurt am Main, voormalig assistant van de artistiek
directeur van Arts Centre Mousonturm, studeerde theaterwetenschap aan
de Universiteit van Frankfurt/M.
- Jan Zoet (Nederland), directeur van de Rotterdamse Schouwburg
HBO-Raad