PERSBERICHT - 2003-10-02

TRN legt toeristische themas komende jaren vast

Toerisme Recreatie Nederland (TRN) heeft de evenementenkalender voor de komende jaren vastgelegd. Het thema voor 2005 is Nederland Waterland. 2006 draait om het vierhonderdste geboortejaar van Rembrandt. Voor volgend jaar zijn zelfs twee themas vastgelegd: Architectuur & Design 2004 en Market Garden.

Dit soort themas en de evenementen die er omheen georganiseerd kunnen worden, zijn een belangrijke stimulans voor de Nederlandse economie. Ze trekken extra bezoekers en dragen bij aan de profilering van ons land, hetgeen de concurrentiepositie ten goede komt.

Met grootse, al dan niet thematische evenementen kun je extra bezoekers naar je land trekken, zegt Gerben Baaij, Hoofd Productontwikkeling bij TRN. Ze maken het mogelijk om een land te onderscheiden, zowel richting de toeristische als de zakelijke reismarkt. Voor de toerist vormen ze vaak een extra reden om een bepaald land te bezoeken of er langer te verblijven. Voor de internationale congresorganisator kan een groot evenement aanleiding zijn om een congres in het betreffende land te organiseren.

Tot slot zijn evenementen ook voor de Nederlander zelf een goede gelegenheid voor een dagje uit of zelfs een korte vakantie in eigen land. Daarbij komt dat dergelijke themas en evenementen extra (internationale) media-aandacht genereren, hetgeen de algehele Holland-promotie ten goede komt.

Themas komend jaar
In september 2004 wordt herdacht dat bij Arnhem de grootste luchtlandingsoperatie in de militaire geschiedenis (operatie Market) plaatsvond, gecombineerd met de inname van de brug bij Arnhem door een grondleger (operatie Garden). Verwacht wordt dat voornamelijk oudgedienden van de geallieerde legers voor deze herdenking naar Nederland zullen komen, waardoor de nadruk van de promotie op landen als Engeland en Canada zal liggen.
Architectuur & Design 2004 concentreert zich op het zeer gevarieerde Nederlandse aanbod van bijzondere gebouwen, bouwstijlen en vooruitstrevend design. Het thema leent zich uitstekend voor een creatieve invulling, bijvoorbeeld met behulp van subthemas. Architectuur & Design 2004 zal voornamelijk architectuur- en designliefhebbers uit binnen- en buitenland naar Nederland trekken, maar biedt ook andere toeristen de gelegenheid om op een bijzondere manier kennis te maken met Nederland.
Activiteiten bundelen
TRN stimuleert de toeristisch en zakelijke reissector om zoveel mogelijk in te haken op deze themas en doet als altijd de oproep om bij de realisatie daarvan zoveel mogelijk samen te werken en informatie uit te wisselen. Baaij: Hierdoor kunnen de activiteiten gebundeld worden, waardoor ze ook gemakkelijk toegankelijk gemaakt kunnen worden voor de Holland-bezoeker uit buiten- en binnenland. Met betrekking tot beide themas heeft TRN een multimediale campagne in voorbereiding, die onder andere een informatieve folder, een speciale website en toegespitste Pers- en PR-activiteiten behelst.

Het thema Architectuur & Design 2004 komt uitgebreid aan bod in de nieuwste Matchmaker, het recentelijk gerestylde relatiemagazine van TRN. Matchmaker kan aangevraagd worden via www.trnet.nl of bij het redactiesecretariaat via 070-3705360.