SPECSAVERS

Specsavers blijft vechten voor prijsverlaging brillen

PERSBERICHT

Specsavers Opticiens naar aanleiding van rechtszaak Pearle:

'Wij vinden onze advertenties niet misleidend, ze bieden consumenten helderheid in troebele opticienbranche'
Specsavers Opticiens blijft vechten voor prijsverlaging van brillen

Vanmiddag om 16.00 uur deed de rechter uitspraak in het kort geding dat Pearle aanspande tegen Specsavers Opticiens. De zaak ging om een advertentiecampagne van Specsavers waarin prijzen van varifocale glazen worden vergeleken tussen Specsavers en onder andere Pearle. Specsavers adverteerde in verschillende media met het enorme prijsverschil dat de consument tegenkomt bij opticiens voor vergelijkbare glazen. De rechter oordeelde dat de advertentie de prijsvergelijking tussen Specsavers en Pearle misleidend zou zijn voor de consument en stelde daarom Pearle in het gelijk. De rechter vond dat Pearle heeft aangetoond dat zij ook andere vergelijkbare glazen voorhanden had met een lagere prijs. Specsavers is het niet eens met de uitspraak van de rechter en overweegt in hoger beroep te gaan. Specsavers Opticiens blijft doorgaan met haar missie: het omlaag brengen van de prijs van brillen: 'We staan niet achter de uitspraak van de rechter, omdat we bij drie winkels van Pearle om glazen vroegen met precies dezelfde receptuur en alledrie de keren dezelfde prijs van 445 euro voor de glazen moesten betalen, 315 euro meer dan bij Specsavers. Hoeveel winkels zou een consument dan moeten bezoeken om vervolgens zeker te weten welke prijs deze moet betalen voor zijn glazen bij Pearle? Het blijft troebelheid troef in de opticienbranche voor de consument. We blijven de consument dan ook wijzen op de enorme prijsverschillen van brillenglazen en proberen ze helderheid te geven. Wij zeggen: kijk eerst goed rond, voordat je een bril aanschaft. Het verschil tussen onze prijs en die van de concurrent is soms enkele honderden euro's groot', aldus Reidar Bakker, woordvoerder van Specsavers Opticiens.

Over Specsavers Opticiens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 500 winkels, waarvan op dit moment 55 en in oktober 61 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint venturebasis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel te veel betalen voor een scherpe blik. De monturen en glazen komen van gerenommeerde leveranciers en voldoen allemaal aan de Europese CE-kwaliteitseisen. Met de verkoop van meer dan vijf miljoen brillen per jaar is Specsavers Opticiens in staat een hoge kwaliteit brillen voor een betaalbare prijs te leveren.

Advies van volledig opgeleide opticiens
Specsavers winkels worden geleid door volledig opgeleide opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten. Het laatste onderzoek naar oogmetingen onder opticiens van de Consumentenbond (Consumentengids november 2001) concludeerde dat alleen Specsavers Opticiens verder kijkt dan de bril alleen en de meest uitgebreide oogmeting doet. Het onderzoek vond plaats bij Hans Anders, Het Huis, Pearle en Specsavers Opticiens.

Duidelijke prijzen en overzichtelijke collectie Specsavers biedt een brede collectie trendy monturen in vaste prijscategorieën (al vanaf 39 euro), inclusief gratis standaard enkelvoudige glazen. De prijzen van eventuele extra's, zoals varifocale glazen zijn duidelijk zichtbaar in de winkel. Met deze helderheid in prijzen en de standaard gratis enkelvoudige glazen is Specsavers Opticiens uniek in Nederland.


- einde persbericht -