Persbericht
Congres Innovatie & Marketing 2 oktober 2003 in Tilburg
Hoe zorg je er als bedrijf in tijden van een initiatief als het Innovatieplatform voor dat vernieuwing geen doel op zicht wordt, maar ten dienste staat van de waarde op de lange termijn? Waarom wordt innovatie zo vaak slechts bezien vanuit een technologisch oogpunt, welke rol kan marketing daarbij spelen? Deze vragen staan centraal op dit congres ...niet zomaar een congres; een dynamisch tweeluik tussen strategische innovaties en marketing om de spelregels van de markt te veranderen...
Wetenschappers en sprekers uit het bedrijfsleven zullen ingaan op de relatie tussen innovatie en marketing en vooral bezien hoe het een het ander kan versterken. Prof. dr. ir. A.J. Berkhout, hoogleraar innovatiemanagement en oud-bestuurder van de TU Delft zal in de plenaire ochtendsessie uiteenzetten dat innovatie tegenwoordig geen keuze meer is, maar noodzakelijk om te overleven. Uiteraard wordt door Berkhout, die veel onderzoek heeft gedaan naar hoe kennis, technologie en markt elkaar beïnvloeden, aandacht besteed aan het actuele Innovatieplatform. In dat platform zou de vermeende kloof tussen de kennis die op universiteiten wordt ontwikkeld en de vragen vanuit het bedrijfsleven gedicht moeten worden. Toch wordt de kracht van marketing onderschat of zelfs vergeten, men onderschrijft dit proces vaak te eenzijdig vanuit de technologische hoek.
Innovatie gaat dus over vernieuwing; over innovatieve concepten die de spelregels van de markt kunnen veranderen. Prof. dr. C.J.P.M. de Bont van Philips en tevens verbonden aan de Vrije Universiteit te Amsterdam zal hierop inspelen door in de tweede lezing aandacht te besteden aan de vertaling van opgedane marktkennis in een succesvol innovatief concept.
Prof. dr. R.T. Frambach, hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en lid van het comité van aanbeveling: "Marketing kan innovatie stimuleren en innovatieve marketing kan helpen om onderscheidende en superieure consumentenwaarden te creëren; dit zal een substantiële impact hebben op de lange-termijn prestaties van de spelers in een markt".
Praktische ontwikkelingen kunnen gedurende deze dag worden gevolgd tijdens een van de lezingen van gerenommeerde bedrijven als Sara Lee/DE, Nuon, Grolsch, UPS, Akzo Nobel, Endemol, ID&T waarin zij vertellen hoe zij omgaan met innovatie en marketing in hun branche, onder leiding van Theo van Vugt de hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Marketing.
Dit congres zal plaatsvinden op de campus van de Universiteit van Tilburg en is georganiseerd door de Marketing Associatie Tilburg. Studenten, wetenschappers en personen uit het bedrijfsleven werken nauw samen om u deze nieuwe inzichten op het gebied van Innovatie & Marketing te kunnen bieden. Voor meer (contact)informatie kunt u terecht op de website van de associatie: