02-10-2003
Gebruikers geven gemeentelijke website een 7
De gemeente Weert is sinds april 2002 met een nieuwe website op het
Internet aanwezig. Toch is de gemeente van mening dat deze site op een
aantal punten kan worden verbeterd en dat de site meer op de wensen en
verwachtingen van de burgers van Weert kan worden toegespitst.
In de maanden juni en juli heeft het gemeentebestuur daarom onderzoek
laten doen onder inwoners van de gemeente naar het gebruik van de
website enerzijds en de waardering van de inhoud, vormgeving en
structuur anderzijds.
Het onderzoek is uitgevoerd door Dave Vliegenthart, 4e jaars student
Bedrijfscommunicatie aan de universiteit Nijmegen en bestond uit het
afnemen van een schriftelijke enquête.
Er zijn 1450 vragenlijsten verspreid in verschillende woonwijken. Ook
kon men de enquête via de website downloaden en invullen.
In totaal (per post en via de website) zijn er slechts 92
vragenlijsten retour gestuurd. Dit betekent dat de respons zo'n
tegenvallende 6 procent bedroeg.
Deze lage respons is vooral te verklaren door de lengte van de
vragenlijst. Deze was erg lang, wat een drempel bleek voor deelname
aan het onderzoek. Om deze drempel iets te verlagen heeft de gemeente
10 VVV-bonnen in het vooruitzicht gesteld, die onder alle inzenders
zijn verloot (zie onderaan voor de winnaars).
Doel
Het doel van dit onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de
inhoudelijke waardering van de website. Daarnaast wilde het
gemeentebestuur meer te weten komen over het gebruik van de website.
Vindt men de indeling logisch? Zijn pagina's snel en eenvoudig te
vinden? Wat vindt men van de zoekmachine? Etc.
Belangrijkste bevindingen
De uitkomsten van dit onderzoek zijn gebaseerd op de antwoorden van
een relatief klein aantal respondenten, waardoor de betrouwbaarheid
enigszins in het geding komt. Dat betekent echter niet dat dit rapport
geen waarde heeft. De conclusies uit het onderzoek vormen voor de
gemeente een goede handreiking voor het verbeteren van de website.
Hieronder zijn de belangrijkste bevindingen op een rijtje gezet;
* De website heeft een goede homepage. De naam en het logo van de
gemeente zijn duidelijk te zien, waardoor bezoekers direct weten
waar ze terecht zijn gekomen. Daarnaast bevat de homepage het
navigatiemenu, het laatste nieuws en een link naar de zoekmachine.
* Minpunt is het feit dat gebruikers omlaag moeten 'scrollen' om
alle persberichten te kunnen lezen. Aangeraden wordt het 'laatste
nieuws' te beperken tot de koppen van de persberichten, zodat de
meeste, zo niet alle berichten direct zichtbaar zijn.
* Gezien de vele pagina's op de website, zou het toevoegen van een
'sitemap' (een soort index van alle pagina's binnen de website),
uitkomst bieden voor (verdwaalde) gebruikers.
* Een van de sterkste punten van de website is het grote aanbod van
informatie. Gebruikers blijken tevreden te zijn over de
informatie-voorziening en zeggen meestal snel en op eenvoudige
wijze datgene te vinden waarnaar ze opzoek zijn.
* Wel moet worden opgemerkt dat veel onderdelen van de website
slechts sporadisch bekeken worden. Dit houdt echter niet in dat
pagina's weggelaten kunnen worden, aangezien de respondenten
aangeven de meeste subrubrieken erg belangrijk te vinden, ondanks
het feit dat ze deze niet vaak bekijken.
* Gebruikers missen informatie over de verkoop van bouwgrond. Deze
informatie is weliswaar te vinden in de Productencatalogus, maar
kennelijk verwacht men deze informatie elders aan te treffen.
* Een forum, gastenboek of andere discussie- of reactiemogelijkheid
op de website wordt nog niet echt gemist. Er is op dit moment nog
nauwelijks behoefte aan. Wel geven respondenten aan dergelijke
functionaliteiten op termijn wél op de site te verwachten.
* De Productencatalogus vormt een van de belangrijkste onderdelen
van de website. Een grote meerderheid is tevreden met deze
Productencatalogus; 80 procent van de respondenten kent dit
onderdeel het cijfer 7 of hoger toe. Toch is er wel een aantal
kleine aanpassingen te maken die de beoordeling nog positiever
zouden kunnen laten uitvallen;
1. aangeraden wordt de naam 'Productencatalogus' in alle teksten
te vervangen door 'Producten & Diensten'.
2. open de Productencatalogus niet in een apart scherm, maar
integreer de pagina's in de rest van de website.
3. neem een mogelijkheid op om 'alfabetisch' te zoeken en een
optie om te zoeken op categorie'
4. de volgende producten werden door meerdere respondenten
genoemd omdat men deze mist op de website:
bewegwijzeringborden, bezwaarschrift indienen,
braderievergunning, mantelbuis- en kabelvergunning, meldingen
openbare ruimte, pacht van landbouwgrond, volkstuinverhuur,
vuurwerkvergunning.
* De zoekmachine vormt één van de minder sterke punten van de
website. Zowel de aparte zoekmachine van de Productencatalogus als
de algemene zoekmachine van de site laten geen typ- of spelfouten
toe, houden geen rekening met synoniemen en blijken zelfstandige
begrippen niet in samengestelde zoektermen te kunnen herkennen.
Aangeraden wordt dit te verbeteren.
Conclusie
De kwaliteit van de website wordt al prima ervaren door de
respondenten. Op alle vlakken - de gebruiksvriendelijkheid, de
structuur, de inhoud en de vormgeving scoort de gemeentesite als
cijfer een 7, wat ruim voldoende is.
De website voldoet al voor een groot deel aan de wensen en
verwachtingen van zijn doelgroep. De aanbevelingen die naar voren
komen bestaan dan ook niet zozeer uit ingrijpende wijzigingen maar
meer uit bescheiden aanpassingen.
Hoe verder?
Dit najaar werkt de gemeente achter de schermen aan een nieuwe
website. Deze nieuwe site zal op tal van punten beter zijn dan de
huidige site. De aanbevelingen uit het rapport worden meegenomen bij
de bouw van de nieuwe website. Bovendien zal de nieuwe website een
andere pagina-indeling hebben. Deze nieuwe indeling is bij dit
onderzoek al voorgelegd aan gebruikers en werd beter bevonden dan de
huidige indeling.
Bovendien wordt bij de 'nieuwbouw' de toegankelijkheid van de website
voor gehandicapten goed in de gaten gehouden. De huidige site is
namelijk niet goed te gebruiken door mensen met een (visuele)
handicap. De nieuwe website zal in sterke mate (zo niet alle) voldoen
aan de landelijke richtlijnen voor toegankelijkheid van websites voor
gehandicapten.
Winnaars VVV-bonnen
Uit alle respondenten zijn de volgende namen getrokken als winnaar van
één van de 10 VVV-bonnen ten waarde van 50,-;
G. Bellemakers, Moeselplein 11 Weert, J. Verheijden, Mariannestraat 41
Weert, N. Everaerts, Pastoor Rieterstraat 41 Weert, Dhr. / Mevr.
Ryborz, Joh. v. Polanenstr. 2 Weert, C. Verbeeck-Stijnen, Pastoor
Rieterstraat 54 Weert, J. Beelen, Nieuwenheerd 21 Weert, Dhr. / Mevr.
Verstappen, Stellingmolen 42 Weert, P. Schols, Princenweg 44 Weert, V.
van den Berg, Hegstraat 11 Weert, J. Mennen, Korenmolen 11 Weert.
De cadeaubonnen worden thuis gestuurd.
Gemeente Weert