Gemeente Weert

02-10-2003

Gebruikers geven gemeentelijke website een 7

De gemeente Weert is sinds april 2002 met een nieuwe website op het Internet aanwezig. Toch is de gemeente van mening dat deze site op een aantal punten kan worden verbeterd en dat de site meer op de wensen en verwachtingen van de burgers van Weert kan worden toegespitst. In de maanden juni en juli heeft het gemeentebestuur daarom onderzoek laten doen onder inwoners van de gemeente naar het gebruik van de website enerzijds en de waardering van de inhoud, vormgeving en structuur anderzijds.

Het onderzoek is uitgevoerd door Dave Vliegenthart, 4e jaars student Bedrijfscommunicatie aan de universiteit Nijmegen en bestond uit het afnemen van een schriftelijke enquête.
Er zijn 1450 vragenlijsten verspreid in verschillende woonwijken. Ook kon men de enquête via de website downloaden en invullen. In totaal (per post en via de website) zijn er slechts 92 vragenlijsten retour gestuurd. Dit betekent dat de respons zo'n tegenvallende 6 procent bedroeg.
Deze lage respons is vooral te verklaren door de lengte van de vragenlijst. Deze was erg lang, wat een drempel bleek voor deelname aan het onderzoek. Om deze drempel iets te verlagen heeft de gemeente 10 VVV-bonnen in het vooruitzicht gesteld, die onder alle inzenders zijn verloot (zie onderaan voor de winnaars).

Doel
Het doel van dit onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de inhoudelijke waardering van de website. Daarnaast wilde het gemeentebestuur meer te weten komen over het gebruik van de website. Vindt men de indeling logisch? Zijn pagina's snel en eenvoudig te vinden? Wat vindt men van de zoekmachine? Etc.

Belangrijkste bevindingen
De uitkomsten van dit onderzoek zijn gebaseerd op de antwoorden van een relatief klein aantal respondenten, waardoor de betrouwbaarheid enigszins in het geding komt. Dat betekent echter niet dat dit rapport geen waarde heeft. De conclusies uit het onderzoek vormen voor de gemeente een goede handreiking voor het verbeteren van de website. Hieronder zijn de belangrijkste bevindingen op een rijtje gezet;
* De website heeft een goede homepage. De naam en het logo van de gemeente zijn duidelijk te zien, waardoor bezoekers direct weten waar ze terecht zijn gekomen. Daarnaast bevat de homepage het navigatiemenu, het laatste nieuws en een link naar de zoekmachine.
* Minpunt is het feit dat gebruikers omlaag moeten 'scrollen' om alle persberichten te kunnen lezen. Aangeraden wordt het 'laatste nieuws' te beperken tot de koppen van de persberichten, zodat de meeste, zo niet alle berichten direct zichtbaar zijn.
* Gezien de vele pagina's op de website, zou het toevoegen van een 'sitemap' (een soort index van alle pagina's binnen de website), uitkomst bieden voor (verdwaalde) gebruikers.
* Een van de sterkste punten van de website is het grote aanbod van informatie. Gebruikers blijken tevreden te zijn over de informatie-voorziening en zeggen meestal snel en op eenvoudige wijze datgene te vinden waarnaar ze opzoek zijn.
* Wel moet worden opgemerkt dat veel onderdelen van de website slechts sporadisch bekeken worden. Dit houdt echter niet in dat pagina's weggelaten kunnen worden, aangezien de respondenten aangeven de meeste subrubrieken erg belangrijk te vinden, ondanks het feit dat ze deze niet vaak bekijken.

* Gebruikers missen informatie over de verkoop van bouwgrond. Deze informatie is weliswaar te vinden in de Productencatalogus, maar kennelijk verwacht men deze informatie elders aan te treffen.
* Een forum, gastenboek of andere discussie- of reactiemogelijkheid op de website wordt nog niet echt gemist. Er is op dit moment nog nauwelijks behoefte aan. Wel geven respondenten aan dergelijke functionaliteiten op termijn wél op de site te verwachten.
* De Productencatalogus vormt een van de belangrijkste onderdelen van de website. Een grote meerderheid is tevreden met deze Productencatalogus; 80 procent van de respondenten kent dit onderdeel het cijfer 7 of hoger toe. Toch is er wel een aantal kleine aanpassingen te maken die de beoordeling nog positiever zouden kunnen laten uitvallen;

1. aangeraden wordt de naam 'Productencatalogus' in alle teksten te vervangen door 'Producten & Diensten'.
2. open de Productencatalogus niet in een apart scherm, maar integreer de pagina's in de rest van de website.
3. neem een mogelijkheid op om 'alfabetisch' te zoeken en een optie om te zoeken op categorie'

4. de volgende producten werden door meerdere respondenten genoemd omdat men deze mist op de website: bewegwijzeringborden, bezwaarschrift indienen, braderievergunning, mantelbuis- en kabelvergunning, meldingen openbare ruimte, pacht van landbouwgrond, volkstuinverhuur, vuurwerkvergunning.

* De zoekmachine vormt één van de minder sterke punten van de website. Zowel de aparte zoekmachine van de Productencatalogus als de algemene zoekmachine van de site laten geen typ- of spelfouten toe, houden geen rekening met synoniemen en blijken zelfstandige begrippen niet in samengestelde zoektermen te kunnen herkennen. Aangeraden wordt dit te verbeteren.

Conclusie
De kwaliteit van de website wordt al prima ervaren door de respondenten. Op alle vlakken - de gebruiksvriendelijkheid, de structuur, de inhoud en de vormgeving scoort de gemeentesite als cijfer een 7, wat ruim voldoende is.
De website voldoet al voor een groot deel aan de wensen en verwachtingen van zijn doelgroep. De aanbevelingen die naar voren komen bestaan dan ook niet zozeer uit ingrijpende wijzigingen maar meer uit bescheiden aanpassingen.

Hoe verder?
Dit najaar werkt de gemeente achter de schermen aan een nieuwe website. Deze nieuwe site zal op tal van punten beter zijn dan de huidige site. De aanbevelingen uit het rapport worden meegenomen bij de bouw van de nieuwe website. Bovendien zal de nieuwe website een andere pagina-indeling hebben. Deze nieuwe indeling is bij dit onderzoek al voorgelegd aan gebruikers en werd beter bevonden dan de huidige indeling.
Bovendien wordt bij de 'nieuwbouw' de toegankelijkheid van de website voor gehandicapten goed in de gaten gehouden. De huidige site is namelijk niet goed te gebruiken door mensen met een (visuele) handicap. De nieuwe website zal in sterke mate (zo niet alle) voldoen aan de landelijke richtlijnen voor toegankelijkheid van websites voor gehandicapten.

Winnaars VVV-bonnen
Uit alle respondenten zijn de volgende namen getrokken als winnaar van één van de 10 VVV-bonnen ten waarde van 50,-;
G. Bellemakers, Moeselplein 11 Weert, J. Verheijden, Mariannestraat 41 Weert, N. Everaerts, Pastoor Rieterstraat 41 Weert, Dhr. / Mevr. Ryborz, Joh. v. Polanenstr. 2 Weert, C. Verbeeck-Stijnen, Pastoor Rieterstraat 54 Weert, J. Beelen, Nieuwenheerd 21 Weert, Dhr. / Mevr. Verstappen, Stellingmolen 42 Weert, P. Schols, Princenweg 44 Weert, V. van den Berg, Hegstraat 11 Weert, J. Mennen, Korenmolen 11 Weert. De cadeaubonnen worden thuis gestuurd.