Erasmus
02-10-03: Rotterdamse jonge wetenschappers
in de prijzen
NWO heeft negen jonge Rotterdamse wetenschappers een VIDI-subsidie
toegekend voor 'jonge, excellente wetenschappers'. Elke onderzoeker
krijgt in totaal maximaal 600.000 . Hiermee kan de wetenschapper vijf
jaar lang een eigen onderzoekslijn ontwikkelen. De VIDI-subsidie is
een van de subsidievormen waarmee NWO vernieuwing stimuleert. De
succesvolle kandidaten worden geselecteerd vanwege hun opvallend en
origineel talent voor het doen van vernieuwend wetenschappelijk
onderzoek, aldus de mededeling van NWO.
De Rotterdamse laureaten zijn:
Dr. Y. (Ype) Elgersma (1965), Erasmus MC Neurowetenschappen Een
ingenieuze machinerie van eiwitten maakt ons vermogen om te leren en
onthouden mogelijk. Een klein defect hierin kan leer- en
geheugenproblemen veroorzaken. De onderzoekers bestuderen deze
defecten in muizen en hopen te ontdekken hoe deze machinerie werkt.
Dr. M.A. (Maarten) Frens (1966) Leer de leerregels van de motoriek
Erasmus MC- Neurowetenschappen Van je fouten kun je leren. In dit
project onderzoeken we hoe de hersenen gemaakte fouten in eerdere
bewegingen gebruiken om motorisch gedrag aan te passen. Welke regels
gelden daarbij? Voorspellen aanpassingen van individuele zenuwcellen
het leergedrag van een heel dier?
Dr. P.A. (Pieter) Gautier (1967), Sneller succes voor singles in de
stad? EUR Economie Het vinden van een geschikte baan of partner kost
tijd. Slaag je sneller en beter in de stad? Zo ja, kan dit verklaren
waarom met name alleenstaanden en bedrijven met moeilijk vervulbare
vacatures zich in steden vestigen?
Dr. C.R.W. (Christian) Hansel (1967) Vergeet de zenuwen in de hersenen
niet Erasmus MC - Neurowetenschappen De wetenschappers gaan op zoek
naar het mechanisme in de hersenen dat zorgt voor leren en vergeten.
De groep richt zich vooral op de kleine hersenen. Centraal staan de
overgangen tussen bepaalde zenuwcellen, ofwel de synapsen tussen
Purkinje-neuronen
Dr. A.B. (Adriaan) Houtsmuller (1961) Levende cel en computermodel
Erasmus MC - Pathologie Het aflezen van genen en repareren van
DNA-schade zijn intensief samenwerkende processen. De onderzoekers
ontwikkelen kwantitatieve computermodellen om het verloop van deze
complexe samenwerking te voorspellen. Ze onderzoeken levende cellen om
de modellen te verifiëren en eventueel bij te stellen.
Dr. B.N. (Bart) Lambrecht (1968), Leven we te schoon? Erasmus MC -
Longziekten De toename van allergie en astma in de westerse wereld
wordt verklaard door vermindering van het aantal infecties op
kinderleeftijd en door schonere leefomstandigheden. De onderzoekers
zullen nagaan op welke manier micro-organismen het ontstaan van
allergie kunnen afremmen.
Dr. D. (Diane) Pecher (1966) Liefde is... perceptie en actie EUR -
Psychologie Hoe representeren mensen kennis over concepten als liefde
of voetbal? Dit project richt zich op een nieuwe theorie die stelt dat
perceptie en actie hierin een grote rol spelen. Tot op heden namen
psychologen aan dat abstracte informatieverwerking het belangrijkste
mechanisme was om kennis over concepten te verwerken.
Dr. J.A. (Han) van Ruler (1963), Wortels van de Westerse psyche EUR -
Filosofie Hoe zagen mensen zichzelf in de overgang van Renaissance
naar Verlichting? Was hun inspiratie nog christelijk of voelden zij
meer verwantschap met de Griekse en Romeinse cultuur? Dit project
onderzoekt het zelfbeeld van de mens in de periode van Erasmus tot
Spinoza.
Dr. W. (Wim) Vermeulen (1960), Onderhoudstroepen genoom belicht EUR -
Genetica Schade aan DNA speelt een belangrijke rol bij het ontstaan
van veroudering en kanker. De onderzoekers gaan de eiwitten die een
rol spelen bij DNA-reparatie systematisch analyseren in levende
cellen.