Erasmus


02-10-03: Rotterdamse jonge wetenschappers in de prijzen

NWO heeft negen jonge Rotterdamse wetenschappers een VIDI-subsidie toegekend voor 'jonge, excellente wetenschappers'. Elke onderzoeker krijgt in totaal maximaal 600.000 . Hiermee kan de wetenschapper vijf jaar lang een eigen onderzoekslijn ontwikkelen. De VIDI-subsidie is een van de subsidievormen waarmee NWO vernieuwing stimuleert. De succesvolle kandidaten worden geselecteerd vanwege hun opvallend en origineel talent voor het doen van vernieuwend wetenschappelijk onderzoek, aldus de mededeling van NWO.

De Rotterdamse laureaten zijn:

Dr. Y. (Ype) Elgersma (1965), Erasmus MC Neurowetenschappen Een ingenieuze machinerie van eiwitten maakt ons vermogen om te leren en onthouden mogelijk. Een klein defect hierin kan leer- en geheugenproblemen veroorzaken. De onderzoekers bestuderen deze defecten in muizen en hopen te ontdekken hoe deze machinerie werkt.

Dr. M.A. (Maarten) Frens (1966) Leer de leerregels van de motoriek Erasmus MC- Neurowetenschappen Van je fouten kun je leren. In dit project onderzoeken we hoe de hersenen gemaakte fouten in eerdere bewegingen gebruiken om motorisch gedrag aan te passen. Welke regels gelden daarbij? Voorspellen aanpassingen van individuele zenuwcellen het leergedrag van een heel dier?

Dr. P.A. (Pieter) Gautier (1967), Sneller succes voor singles in de stad? EUR Economie Het vinden van een geschikte baan of partner kost tijd. Slaag je sneller en beter in de stad? Zo ja, kan dit verklaren waarom met name alleenstaanden en bedrijven met moeilijk vervulbare vacatures zich in steden vestigen?

Dr. C.R.W. (Christian) Hansel (1967) Vergeet de zenuwen in de hersenen niet Erasmus MC - Neurowetenschappen De wetenschappers gaan op zoek naar het mechanisme in de hersenen dat zorgt voor leren en vergeten. De groep richt zich vooral op de kleine hersenen. Centraal staan de overgangen tussen bepaalde zenuwcellen, ofwel de synapsen tussen Purkinje-neuronen

Dr. A.B. (Adriaan) Houtsmuller (1961) Levende cel en computermodel Erasmus MC - Pathologie Het aflezen van genen en repareren van DNA-schade zijn intensief samenwerkende processen. De onderzoekers ontwikkelen kwantitatieve computermodellen om het verloop van deze complexe samenwerking te voorspellen. Ze onderzoeken levende cellen om de modellen te verifiëren en eventueel bij te stellen.

Dr. B.N. (Bart) Lambrecht (1968), Leven we te schoon? Erasmus MC - Longziekten De toename van allergie en astma in de westerse wereld wordt verklaard door vermindering van het aantal infecties op kinderleeftijd en door schonere leefomstandigheden. De onderzoekers zullen nagaan op welke manier micro-organismen het ontstaan van allergie kunnen afremmen.

Dr. D. (Diane) Pecher (1966) Liefde is... perceptie en actie EUR - Psychologie Hoe representeren mensen kennis over concepten als liefde of voetbal? Dit project richt zich op een nieuwe theorie die stelt dat perceptie en actie hierin een grote rol spelen. Tot op heden namen psychologen aan dat abstracte informatieverwerking het belangrijkste mechanisme was om kennis over concepten te verwerken.

Dr. J.A. (Han) van Ruler (1963), Wortels van de Westerse psyche EUR - Filosofie Hoe zagen mensen zichzelf in de overgang van Renaissance naar Verlichting? Was hun inspiratie nog christelijk of voelden zij meer verwantschap met de Griekse en Romeinse cultuur? Dit project onderzoekt het zelfbeeld van de mens in de periode van Erasmus tot Spinoza.

Dr. W. (Wim) Vermeulen (1960), Onderhoudstroepen genoom belicht EUR - Genetica Schade aan DNA speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van veroudering en kanker. De onderzoekers gaan de eiwitten die een rol spelen bij DNA-reparatie systematisch analyseren in levende cellen.