AXA Verzekeringen

AXA van start met VerzuimGrip: het eerste écht geïntegreerde beterschappakket voor bedrijven

2 oktober 2003

AXA en Hudson hebben deze week hun samenwerking bekrachtigd op het gebied van voorkomen en verhelpen van verzuim. Onder de naam VerzuimGrip brengt AXA met Hudson als partner een beterschappakket voor bedrijven op de markt dat de administratieve last tot een minimum beperkt, veel sneller de oorzaken van verzuim - en juist niet alleen de medische - aanpakt (demedicalisering) en een duidelijke besparing oplevert op verzuimkosten. Wat tot op heden nog niet werd aangedurfd en binnen VerzuimGrip wel, is dat in overleg met de werkgever door Hudson resultaatafspraken kunnen worden gemaakt bij specifieke interventies.

Beter voor bedrijven

AXA vindt het hoog tijd om iets te doen aan het hoge gemiddelde verzuimpercentage in het Nederlandse bedrijfsleven van 5,4 procent. Daarbij komt nog dat in de bestaande verzuimarrangementen sprake is van drie of meer partijen waar een werkgever mee te maken krijgt als één of meerdere werknemers zich ziek melden. Er is weliswaar vaak sprake van een zogeheten 'één-loket-functie' binnen die arrangementen, maar vertraging en administratieve rompslomp treden op vanwege het onnodig hoge aantal instanties dat aangesloten is. Larry van der Schoor, directielid AXA Verzekeringen: "Binnen VerzuimGrip heeft de klant voor het traject van verzuimbeheersing maar met één partij te maken, namelijk Hudson. Voordeel hiervan is dat de werkgever geen separate Arbo-dienst of separaat reïntegratiebedrijf meer nodig heeft. Hudson is zelf Arbo-gecertificeerd en werkt met zijn totaalaanbod sneller, beter en goedkoper. Daarom vergoeden wij als verzekeraar binnen VerzuimGrip bijvoorbeeld een behoorlijk gedeelte van de interventiekosten en hebben onze klanten ook geen extra kosten voor het aan gaan van een Arbo-pakket. Dat scheelt de werkgever al gauw zo'n 100 tot 130 euro per werknemer per jaar. En voor dat geld krijgt hij dan niet eens de feitelijke dienstverlening. De kosten daarvoor komen er nog bij. Bovendien worden die Arbo-pakketten alleen maar duurder in verband met de nieuwe wetgeving die zegt dat de werkgever bij ziekte twee in plaats van één jaar het loon moet doorbetalen."

AXA en Hudson zijn van mening dat het gemiddelde verzuimpercentage omlaag moet kunnen naar 3 procent. Max Schep, directeur Hudson Nederland: "De samenwerking tussen AXA en Hudson in het domein van preventie en verzuim zal een grote impact hebben in de markt. In AXA vindt Hudson een partner, die voortdurend op zoek is naar innovaties in dienstverlening richting werkgevers. Door de directe, heldere en snelle communicatie van het verzuimteam, met zowel opdrachtgevers als verzuimende medewerkers, wordt getracht direct bij het begin van het verzuim de juiste middelen in te zetten. Elke ziekmelding beschouwen wij als een nieuw project waarbij de doelstellingen per geval worden vastgesteld met de opdrachtgevers. Snelheid en kwaliteit staan hierbij centraal. Dit staat helaas in schril contrast met veel van de huidige dienstverlening in deze markt. Uniek is ook dat wij, onder bepaalde voorwaarden die te maken hebben met committment van de werkgever zelf om verzuim aan te pakken, een resultaatverplichting durven aan te gaan met onze klanten. AXA en Hudson willen echt het verschil maken. "Ook voor het intermediair, vult Van der Schoor aan. De adviseur kan echt uit de voeten met dit beterschappakket voor bedrijven. Het intermediair heeft natuurlijk een prima propositie naar zijn klanten als hij iets kan adviseren dat eenvoudiger, sneller, goedkoper en transparanter is dan bedrijven tot nu toe gewend waren. Wij bieden werkelijk één loket voor meldingen (ziek of beter), voor alle notaverkeer, voor complete dossiervorming. Wij weten dat MKB-ondernemingen gemiddeld 15 uur per week kwijt zijn aan administratieve werkzaamheden rond ziekteverzuim. Onaanvaardbaar veel, vind ik, daar zou je als ondernemer al bijna ziek van worden. Ook op die problematiek spelen wij met VerzuimGrip in."

Snelle aanpak oorzaak verzuim

De Wet Poortwachter zegt dat de werkgever binnen vijf dagen een ziektemelding aan de Arbo-dienst moet doorgeven als de verwachting is dat het verzuim lang gaat duren. Binnen zes weken dient de Arbo-dienst een probleemanalyse en een advies voor werkhervatting te leveren. "Dat duurt veel te lang", vinden Van der Schoor en Schep. "Binnen 48 uur gaan wij binnen VerzuimGrip al aan de slag om de oorzaak zo snel mogelijk te achterhalen. Elke dag dat een werknemer niet inzetbaar is, is vervelend voor zowel de werknemer als de werkgever."

Verzuim uit medische molen

Nog een feit. Tweederde van alle verzuim in Nederland heeft geen medische oorzaak. "Toch ligt de focus daar, vaak onterecht, wel op", zegt Van der Schoor. Mensen komen terecht in een lang en kostbaar medisch traject, terwijl ze daar dus in veel gevallen helemaal niet thuis horen. Daarom pakt VerzuimGrip direct, binnen die eerder genoemde 48 uur, de échte oorzaak van het verzuim aan. Die ligt maar al te vaak in de persoonlijke sfeer, de werksfeer of een combinatie van beiden. Hudson heeft een uitgebreid netwerk van specialisten die daarmee direct aan de slag gaat. Er hoeft vaak geen dokter, fysiotherapeut of ziekenhuisbezoek aan te pas te komen om iemand er weer bovenop te helpen. Nederland is wat dat betreft wellicht wat te ver doorgeslagen."

Verzekeringen

Terwijl Hudson binnen VerzuimGrip voor de werkgever de partij is die alles rond preventie, ziekmelding en integratie regelt, levert AXA de onderliggende verzekeringsproducten. De verzuimverzekering van AXA kent drie varianten:

* Conventioneel: vanaf 1 fulltimer tot ongeveer 50 werknemers
* Stop Loss Standaard: vanaf 25 werknemers en een loonsom van circa 600.000 euro

* Stop Loss Optimaal: vanaf 50 werknemers en een loonsom van circa
1.200.000 euro

Binnen deze drie varianten zijn op het vlak van uitkeringspercentages en aanvangskortingen allerlei combinaties mogelijk. Belangrijkste voordelen voor de werkgever zijn:

* De premiegarantie gedurende twee jaar (nieuw binnen productlijn)
* De vergoeding voor gemaakte interventiekosten
* Rechtsbijstand is inbegrepen

* Aanvangskortingen: bij Stop Loss Standaard en bij Stop Loss Optimaal (nieuw binnen productlijn)