Gemeente Nieuwegein

Collegebesluiten 30 september

B & W belicht bevat samenvattingen van de openbare besluiten uit de wekelijkse collegevergadering. Hoewel deze samenvattingen met zorg zijn samengesteld, kunt u er geen rechten aan ontlenen: de samenvattingen geven immers een beknopt beeld van de beleidsstukken waarover het college heeft besloten.

Portefeuille van burgemeester Cor de Vos

College stelt wijzigingen van delegatie- en mandaatbesluiten vast (2003/10211)
Het college heeft een actualisering van de delegatie- en mandaatbesluiten vastgesteld. Redenen hiervoor liggen in de verandering van regelgeving
-zoals de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur - en veranderingen in de gemeentelijke organisatie. De veranderingen hebben uitsluitend betrekking op de sector Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie.

Portefeuille van wethouder Carla Breuer

Afwijzing subsidieverzoek Stichting Prago (2003/)
Stichting Prago, een avondschool voor basiseducatie te Utrecht, heeft de gemeente verzocht subsidie te verlenen voor onderwijs aan een cursist uit Nieuwegein. Het verzoek wordt niet gehonoreerd, onder andere omdat de stichting Prago geen toegelaten instelling is zoals bedoeld in de Wet educatie en beroepsonderwijs.

Tussenrapportage Preventiebeleid allochtone jongeren (2003/10197) De gemeente Nieuwegein heeft op uitnodiging van het ministerie van Binnenlandse Zaken in 2002 een Plan Preventiebeleid allochtone jongeren 2001
-2004 ingediend. Op basis van dit plan heeft de gemeente geld gekregen voor realisatie. Het college heeft nu een tussenrapportage daarover vastgesteld. De tussenrapportage laat enige achterstand op het project zien, vooral door een verlate start van het project. Naar verwachting wordt het merendeel van het eindresultaat gehaald. De voortgang is vooral geboekt op de 'herontwikkeling' van de sociale infrastructuur op het terrein van Jeugd en Jongerenwerk en op het inrichten van de monitor.

Aanstelling fraudepreventie-ambtenaar (2003/10368) Het college heeft besloten om 0,3 fte fraudepreventieambtenaar aan te stellen bij de afdeling Sociale Zaken en Arbeid. Ook vraagt het het college subsidie aan bij het ministerie van SZW voor uitbreiding van de afdeling Sociale Zaken en Arbeid met 1 fte bijzonder controleur. Het ministerie stimuleert gemeenten tot de aanstelling van bijzonder controleurs door vergoeding van de bruto salariskosten. Beide functies passen binnen het in te voeren concept Hoogwaardige Handhaving en het klantmanagement.

Portefeuille van wethouder Evert van Linge

Vrijstellingsprocedure voor bedrijfsgebouw op de Liesbosch (2003/9972) De aanvraag voor een vrijstellingsprocedure van het bestemmingsplan voor het realiseren van een bedrijfsgebouw op de Liesbosch aan het Merwedekanaal heeft van 7 mei tot 21 mei 2003 ter inzage gelegen voor inspraak. Er zijn geen inspraakreacties ingekomen. Vervolgens heeft het voornemen van het college om vrijstelling te verlenen van 2 juli tot 30 juli 2003 ter inzage gelegen. De gemeente heeft in deze tweede periode één zienswijze ontvangen, die voornamelijk is gericht tegen het ontbreken van een goede ruimtelijke onderbouwing. De zienswijze is voor het college, na zorgvuldige afweging, geen reden om de vrijstellingsprocedure niet verder te vervolgen. Het verzoek past in het ontwerpbestemmingsplan Liesbosch. Het college heeft daarom besloten een verklaring van geen bezwaar bij de provincie te vragen. Daarna zal zij een definitief besluit op de aanvraag nemen.

Aanvraag vrijstelling voor chemisch depot voor de scheepvaart (2003/6342) De gemeente heeft een aanvraag van rijkswaterstaat ontvangen voor een vrijstelling van het bestemmingsplan voor de aanleg van een chemisch depot voor de scheepvaart langs het Amsterdams-Rijnkanaal ten zuiden van de Nieuwegeinse brug. Het betreft een depot voor de opslag van huishoudelijk afval, grof huishoudelijk afval (o.a. koelkasten, bankstellen) en klein chemisch afval (bijvoorbeeld batterijen) van schippers. De vrijstelling is nodig omdat het geldend bestemmingsplan geen bouwwerken toestaat anders dan direct voor de waterkering. Het college heeft besloten de vrijstellingsprocedure op te starten. Bij het traject hoort ook een inspraakprocedure. De gemeente plaatst hiervoor een openbare bekendmaking in de Molenkruier. Iedereen krijgt dan de mogelijkheid om binnen 2 weken te reageren op de aanvraag. Op basis van de inspraakreacties bepaalt het college of de vrijstellingsprocedure wordt voortgezet. Als het depot er komt, is er naast de planologische vrijstelling ook een milieuvergunning nodig. Hiervoor is de provincie het bevoegde gezag. In die vergunning worden onder andere voorschriften op het vlak van de brandwerendheid, bodembescherming en vloerdikte opgenomen.

Vrijstelling voor balkenloods (2003/9666)
Er is een aanvraag voor een bouwvergunning ingediend voor het verbouwen van een balkenloods aan de Oude Sluis 12 tot verkoopruimte. Omdat de aanvraag niet past in het geldend bestemmingsplan (bestemming is 'waterstaatsdoeleinden'), is er ook een vrijstelling nodig. De locatie ligt al in een winkelgebied en het betreft een kleine uitbreiding van een al bestaande winkel. Het college heeft daarom besloten een vrijstellingsprocedure te starten.

De aanvrager heeft in 1999 ook een aanvraag voor een bouwvergunning ingediend. Omdat het pand is opgenomen in het register van beschermde monumenten, was er een monumentenvergunning nodig was. De aanvraag voor een bouwvergunning moet aangehouden worden tot dat de monumentenvergunning onherroepelijk is. De monumentenvergunning is inmiddels verleend. De aanvrager heeft er vervolgens voor gekozen om de bouwaanvraag in te trekken en direct ongewijzigd opnieuw in te dienen. Hierdoor wordt het bouwplan behandeld volgens de gewijzigde wet op de Ruimtelijke Ordening (2000), waarin procedures zijn vereenvoudigd en versneld. De verleende monumentenvergunning blijft van kracht. Nu het college besloten heeft de vrijstellingsprocedure te starten, zal de volgende stap in de procedure bestaan uit het ter inzage leggen van het bouwplan. Dit zal vooraf in de Molenkruier bekend worden gemaakt. Degenen die bezwaar hebben gemaakt tegen het verlenen van de monumentenvergunning worden persoonlijk hierover geïnformeerd.

College kiest voor model dat de meeste ruimte biedt voor inspraakreacties Noordstedeweg / Herenstraat (2003/10210)
Het college heeft gekozen voor model drie als basis voor de verdere uitwerking van het studiegebied Noordstedeweg I Herenstraat. Dit model biedt de meeste mogelijkheden om tegemoet te komen aan de inspraakreacties. Daarnaast is het college akkoord met de beantwoording van de inspraakreacties op het plan. Over de ontsluitingsstructuur, het parkeren en het groenverlies worden nadere voorstellen gedaan in het vervolgtraject van de planontwikkeling. Het college legt dit besluit voor aan de commissie Binnenstad en vervolgens aan de gemeenteraad.

Portefeuille wethouder Corrie van Rooijen

Jaarrekening Recreatieschap De Stichtse Groenlanden (2003/8322) Het college is akkoord gegaan met de Jaarrekening 2002 van Recreatieschap Stichtse Groenlanden. Stichtse Groenlanden is een samenwerkingsverband van 8 gemeenten en de provincie Utrecht. Het recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt diverse dagrecreatieterreinen in de provincie, waaronder bijvoorbeeld de Nedereindse plas en Laagraven. Het aandeel van de gemeente Nieuwegein bedraagt ¤ 166.067, dat is ¤ 8.213 minder dan begroot.

Portefeuille wethouder Martin Monrooij

College stelt lijst bouw- en sloopvergunningen vast (2003/10206) Het college heeft een lijst met te verlenen bouw- en sloopvergunningen vastgesteld. Deze lijst verschijnt in principe volgende week woensdag als openbare bekendmaking in de Molenkruier.

Bezwaarschrift tegen bouw woningen Ten Baanstraat afgewezen (2003/9548) Op 8 juli 2003 is aan Woonstichting Jutphaas een bouwvergunning verleend voor het bouwen van 18 woningen aan de Ten Baanstraat. Tegen dit besluit is een bezwaarschrift ingediend door een bewoner aan de Ebbemonde. Volgens de

Algemene wet bestuursrecht kunnen alleen belanghebbenden een bezwaarschrift indienen. Omdat de indiener op meer dan 3 kilometer van de bouwlocatie woont en geen persoonlijk belang heeft bij de vergunning, kan hij niet als een belanghebbende worden beschouwd bij het besluit. Op grond van de artikelen uit de Algemene wet bestuursrecht is het bezwaarschrift daarom niet-ontvankelijk verklaard.

Bezwaren tegen uitbouw woning Kraageend ongegrond verklaard (2003/5748) Op 6 mei 2003 is aan bouwbedrijf Vizee een bouwvergunning verleend voor het uitbouwen van een woning aan de Kraageend 17. Tegen dit besluit is bezwaar gemaakt door de bewoners aan de Kraageend 16. Die zeggen dat zij door de uitbouw uitkijken op een blinde muur waar zij voorheen zicht hadden op de tuin van de bewoners van de Kraageend. Ook is de lichtinval door de uitbouw in hun tuin en woning verminderd. Het bestemmingsplan "Doorslag" staat echter toe dat bewoners hun huizen met 3 meter mogen uitbouwen. Dit is als een recht vastgelegd. Om die reden kunnen aan de bezwaren geen doorslaggevende betekenis worden toegekend. Het college heeft dan ook besloten de bouwvergunning in tact te laten en de bezwaren ongegrond te verklaren.

(*) Het presidium is een vertegenwoordiging uit de gemeenteraad, bestaande uit burgemeester, drie raadsleden en de raadsgriffier. Het presidium doet een voorstel aan de gemeenteraad en de raadscommissies welke stukken op welke wijze behandeld worden in hun vergadering.

(Deze B&W Belicht bevat waarschijnlijk niet de samenvattingen van álle openbare besluiten van de laatste collegevergadering. Ook staan in deze B&W Belicht waarschijnlijk enkele samenvattingen van besluiten uit éérdere collegevergaderingen. De publicatie van een samenvatting in B&W Belicht wordt namelijk regelmatig één of twee weken uitgesteld, omdat de gemeente eerst direct betrokkenen wil inlichten over het besluit. Daarmee wordt voorkomen dat direct betrokkenen via de pers worden geïnformeerd over besluiten die hen heel direct aangaan.)

Invoerdatum 2-10-2003