Nieuw communicatieplatform gaat 'de erfenis' bespreekbaar maken
Erfenis.nl, Levenszaken goed geregeld
Een website, een jaarboek, een periodieke digitale nieuwsbrief en diverse events en symposia gaan ervoor zorgen dat het taboe rondom de erfenis doorbroken wordt. Uitvoerend producenten zijn Target Interactive Communication, Loyalty Lab en Lucrum, die binnen het samenwerkingsverband 'Levenszaken goed geregeld' inspelen op de toenemende, maar vaak latente behoefte om zaken rondom erfenis en nalatenschap goed te regelen.
Demografie, vermogen en taboe
Begin 2002 telde Nederland 2,1 miljoen vijftigers, zo'n 600.000 meer dan 10 jaar daarvoor en die trend zet zich voort. Nederland vergrijst en is vermogend. Het aantal huishoudens met een vermogen boven ¤ 100.000,- steeg in het afgelopen decennium van 1,8 naar 3,1 miljoen huishoudens.
Toch blijkt dat 'estate planning' (het plannen dat vermogen 'ongeschonden' van de ene generatie op de volgende overgaat en nalatenschap in bredere zin) vaak niet goed is geregeld. Onwetendheid over de regelgeving, maar ook het taboe rondom overlijden, maakt communicatie rondom het onderwerp complex. Een in opdracht van Target Interactive Communication uitgevoerde haalbaarheidsstudie bevestigt dit.
Op grond van deze behoefte aan toegankelijke informatie en verzoeken uit de markt, gecombineerd met het nieuwe erfrecht sinds 1 januari 2003, is een projectteam samengesteld voor de oprichting van Erfenis.nl.
Ontmoetingsplaats van vraag en aanbod
Nog steeds zadelen overledenen onbedoeld hun nabestaanden op met allerlei financieel, fiscaal en juridisch regelwerk, simpelweg omdat men er niet over na heeft gedacht of niet weet welke wegen men moet bewandelen. Met als gevolg dat de nabestaanden worden opgezadeld met ongewenste spanningen in de familiaire verhoudingen, in een toch al emotionele tijd.
Tegelijkertijd is er bij zowel commerciële als charitatieve organisaties behoefte geconstateerd om informatie over erfenissen toegankelijk te maken, organisatie en diensten te profileren en tevens in contact te komen met de beoogde doelgroep.
Bij Erfenis.nl komen vraag en aanbod bij elkaar en ontstaat een communicatieplatform over alles wat raakvlakken heeft met nalatenschap.
Vier communicatiepijlers
Het communicatieplatform rust op vier mediapijlers:
1. Een exclusief en professioneel vormgegeven jaarboek boordevol informatie, achtergrondartikelen, interviews en verhalen.
2. Een website voor de meer interactieve communicatie met de doelgroep, compleet met actuele informatie, zoekfuncties, adviezen, rekenmodellen en basisdocumenten.
3. Een periodiek digitaal nieuwsbulletin.
4. Diverse events, zoals symposia.
Prof. Mr. M.J.A. Van Mourik
Deze hoogleraar aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen en notaris in dezelfde stad, draagt bij in de informatievoorziening. Als auteur van onder meer 'Het nieuwe erfrecht' (ISBN 90 4530 201 2) weet hij als geen ander lezers op luchtige wijze te boeien voor dit onderwerp.
Het projectteam
De organisatie van Erfenis.nl is in handen van:
Target Interactive Communication: opgericht in 1984, een full service direct marketing en internetbureau. Het bureau is onderdeel van de Target Interactive Marketing Group en biedt een compleet dienstenpakket van strategie, creatie, productie, databasebouw en webdesign tot analyses.
Loyalty Lab: richt zich op organisaties die profijtelijke banden met haar klanten willen opbouwen en/of verbeteren. Naast het advieswerk bouwt, analyseert en beheert Loyalty Lab klantenbestanden en ontwikkelt zij Loyalty Management op maat.
Lucrum: initieert, coördineert en realiseert communicatieprojecten met als specialisme multi-channel campagnes, joint promotion en communicatieplatformen.
---
Wilt u meer informatie over Erfenis.nl, neem dan contact op met Mike Vermeer of Jasper van IJssel,
telefoon 0900-12LEVEN of 020-7995046 of mail naar mike@levenszakengoedgeregeld.nl
Bron: CBS