Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nickelodeon profiteert van gat in de markt.

Tweens kiezen voor Nickelodeon, 538, Hitkrant en Break Out

Naarden, 2 oktober 2003. Nickelodeon is met een score van 33% het meest favoriete TV station voor de Tweens (9-15 jaar). Daarna volgen TMF met 19%, Fox Kids met 11%, RTL4 met 10% en MTV met 6%. Radio 538 is het favoriete radiostation met een score van 34%, gevolgd door YorinFM met 20%, Sky Radio met 15%, radio Noordzee met 10% en Radio 3 met 6%. Hitkrant en Break Out zijn de favoriete magazines. Bij de meiden scoren de Fancy, Tina en Girlz! Ook goed, en bij de jongens komen in de top 5 ook de Donald Duck, de Voetbal International en Fox Kids magazine voor. Deze resultaten bleken uit een grootschalig onderzoek op Kaboem, de interactieve webcommunity voor Tweens. In totaal deden meer dan 5000 jongeren mee aan het onderzoek dat plaatsvond in September.

Zowel bij de meisjes als bij de jongens is Nickelodeon veruit de favoriete TV zender:

Totale groep

Jongens

Meisjes

Nickelodeon

33%

36%

31%

TMF

19%

16%

25%

Fox Kids

11%

12%

15%

RTL4

10%

8%

6%

MTV

6%

6%

5%

Naarmate deze groep ouder wordt neemt de populariteit van zowel Nickelodeon en Fox Kids af. Bij 9 jarigen scoort Fox Kids nog 32%. Bij 10 jaar zakt dat terug naar 18% om vervolgens geleidelijk af te zakken naar een score van 4% bij de 15 jarigen. Nickelodeon echter scoort bij de 9, 10 en 11 jarigen gemiddeld nog steeds boven de 45%, zakt vervolgens bij de 12 en 13 jarigen terug naar de 33% en scoort bij de 14 en 15 jarigen nog steeds meer dan 20%. Zappelin is blijkbaar reeds vanaf 9 jaar niet meer favoriet en wordt nauwelijks genoemd. Ook Yorkiddin scoort relatief erg laag.

Bij de favoriete Radiozender zijn er geen noemenswaardige verschillen tussen jongens en meisjes. Wel opvallend is dat ID&T al wordt genoemd met 3%. Voorts is duidelijk dat naarmate de jongeren ouder worden Radio 538 in populariteit groeit. 23% van de 9 jarigen vindt radio 538 de favoriete radiozender. Dit percentage loopt op tot boven de 40% bij 14 en 15 jarigen.

Gevraagd naar het favoriete magazine ontstaat het volgende beeld:

Meisjes

Jongens

Hitkrant

28%

Donald Duck

21%

Break Out

18%

Break Out

16%

Fancy

14%

Hitkrant

15%

Tina

12%

Voetbal International

14%

Girlz

11%

Fox Kids Magazine

7%

Met uitzondering van Tina neemt de populariteit van genoemde magazines toe naarmate men ouder wordt. Bij Fox Kids Magazine zijn het voornamelijk de jongere Tweens die voor deze score verantwoordelijkheid nemen. Dit geldt ook voor de Donald Duck, echter die behoudt zelfs op 14 en 15 jarige leeftijd nog een populariteit met een score van rond de 20%.

Het onderzoek is uitgevoerd in 2 fasen. Allereerst werd gevraagd naar de favoriete TV zender, radiostation en magazine via een open vraag. Op basis van meest genoemd werd vervolgens een gesloten vraag gesteld met 15 keuzemogelijkheden. Aan het eerste onderzoek deden bijna 3000 respondenten mee, aan het onderzoek met de gesloten vraag meer dan 5000. De antwoorden zijn vervolgens gewogen op leeftijd en geslacht.

In plaats van de traditionele indeling van de jongerenmarkt in de segmenten 6-12 en 13-19 jaar, of basisschool en middelbare school, segmenteert Kaboem de jongeren markt in 3 delen. De jonge kinderen van 4-8 jaar, de Tweens van 9-15 jaar en de jong volwassenen van 16 jaar en ouder. De term Tween komt van inbetween. Het zijn geen kinderen meer maar ook nog geen jong volwassenen. Ze zitten er tussen in. En dat geldt ook veelal voor de media die hier niet optimaal op inspelen:


· Primair voor de jonge kinderen zijn er zenders zoals Fox Kids en Nickelodeon. Voor de jong volwassenen zijn er zenders zoals Yorin en RTL. Voor de Tweens zijn er wellicht enkele programma s verspreid over diverse zenders, maar niet echt een programmering. Populair zijn Soaps en muziek en dat is terug te herkennen in de resultaten van het onderzoek. Nickelodeon lijkt te profiteren van het feit dat men sinds kort 24 uur uitzendt waar Fox Kids om 18.00 uur haar programmering staakt.


· Radio 538 en Yorin FM zijn eveneens niet primair geprogrammeerd voor de doelgroep Tweens, maar hebben blijkbaar toch de muziek die het meeste aanspreekt. Veel muziek die ooit specifiek voor deze doelgroep geschreven is komt niet aan bod in de volwassenen-programmering en krijgt haar exposure noodgedwongen via de jongere TV zenders. Voorbeelden hiervan zijn groepen zoals K3 en Chipz!. Met als gevolg dat de jongere kinderen het massaal oppakken en het risico dat de Tweens het te kinderachtig gaan vinden;


· Ook op het gebied van de magazines worden de Tweens meer beschouwd als gebruikersdoelgroep dan als marketing doelgroep. Er zijn relatief veel bladen voor de jongere kinderen die een gedeelte van de Tweens betrekken in haar lezerskring, en andersom ook relatief veel bladen voor de oudere kinderen die hetzelfde doen.

En deze constateringen zijn frappant, want commercieel zijn de Tweens volgens Kaboem een interessante groep van meer dan 1.4 miljoen jongeren, waar de opbouw van merkvoorkeur een enorme versnelling krijgt. Merken worden niet alleen herkend, maar merken worden ook geladen en krijgen een imago. In sommige gevallen zijn merken zelfs een verlengstuk van de persoonlijke identiteit. Daarnaast is deze groep, die een groeiend eigen besteedbaar inkomen heeft alsmede een hoge mate van invloed op het uitgaven patroon van de ouders, homogeen benaderbaar. Door het groepsconformisme is de kans groot dat een geaccepteerde boodschap door de meerderheid wordt geadopteerd. En een bijkomstige commercieel voordeel is dat de jongere kinderen weer omhoog kijken (wat de oudere broertjes en zusjes doen wil men ook).

Het aantal mediakanalen waarmee de jeugd bereikt kan worden is de afgelopen jaren enorm toegenomen, met als gevolg inefficiëntie voor de adverteerder die genoodzaakt is om een multichannel-communicatie en marketing beleid te voeren. Daar deze doelgroep digitaal is (ook wel eens genoemd generation wired ) is de visie van Kaboem dat het zenuwcentrum voor multichannel-communicatie en marketing gevormd wordt door de webcommunity (die fungeert als een soort van virtuele hangplek), een database om traffic te genereren of campagnes te lanceren en de research tools om de juiste snaar te raken. Kaboem is dan ook met diverse publishers, Radio en TV zenders en producenten in gesprek voor het inzetten van dit Tweens-zenuwcentrum voor de ontwikkeling van passende formats in de media programmering.

Kaboem is met meer dan 400.000 leden Nederlands populairste webcommunity voor en door Tweens (9-15 jaar). Het is voor Tweens dé plek om elkaar te ontmoeten en alles aan te treffen over typische Tweens onderwerpen. De Tween bepaalt zelf door middel van polls (=korte enquêtes) wat er op Kaboem te vinden is. Deze polls zorgen daarbij voor een continue uitbreiding van de doelgroepkennis en zijn tevens de basis voor commerciële concepten en onderzoek voor derden.

Noot aan de redactie:

Voor meer informatie of beeldmateriaal:

Kaboem Media B.V.

Gooimeer 3-30, 1411 DC Naarden

Martien Verdeuzeldonk, Managing Director

e-mail: m.verdeuzeldonk@kaboem.nl

telefoon: 035-6721000

wilt u rondkijken op www.kaboem.nl, log dan in met als bijnaam: bezoeker, en wachtwoord: kindersite.

Voor meer zakelijke informatie zie ook www.kaboem.nl/zakelijk