AutoRai

2-10-2003

Toyota Yaris leider op gebied van passieve veiligheid

De ADAC, de Duitse zustervereniging van de ANWB, heeft recent bij verschillende compacte autos getest hoeveel bescherming de stoelen bieden bij een aanrijding van achteren. Ondanks de concurrentie van nieuwere modellen, kwam de Toyota Yaris met de hoogste score uit de bus.

Hoewel er geen Europese veiligheidsnormen zijn voor bescherming tegen een whiplash, kunnen aanrijdingen van achteren veel meer letsel veroorzaken dan soms wordt gedacht. Als een auto van achteren wordt aangereden, heeft het hoofd van de inzittenden de neiging achterover te klappen. Daarbij wordt uiteraard veel druk op de nek uitgeoefend. Bij een snelheid van slechts tien kilometer per uur lopen inzittenden soms al permanente schade op aan de nek. Een whiplash is niet alleen zeer pijnlijk, maar ook nog eens erg kostbaar om te behandelen.

De ADAC-botsproeven van 2003 vergroten de aandacht voor dit tot dusver nagenoeg genegeerde onderdeel van passieve veiligheid. De ADAC heeft bij tien verschillende compacte autos getest hoeveel bescherming ze bieden tegen een whiplash, in geval van een aanrijding.

De stoelen van de tien geteste autos zijn op twee vlakken met elkaar vergeleken. Ten eerste werd getest of de stoelen een adequate bescherming bieden tegen het whiplasheffect. Ten tweede werd gecontroleerd of de stoelen een stevige constructie hebben en een stabiele ondersteuning geven aan de inzittenden. Van de tien autos bleek de Yaris uiteindelijk over de beste stoelen te beschikken.

WIL-stoelen, een sterk staaltje Toyota-technologie De stoelen van de Toyota Yaris zijn uitgerust met een whiplash reducerend systeem (WIL-systeem: Whiplash Injury Lessening). Het WIL-systeem is toegepast om bij een aanrijding van achteren de kans op een whiplash te verkleinen.

De efficiëntie van het systeem (bewezen door de tests van de ADAC) wordt alleen geëvenaard door de eenvoud en het vernuft ervan. De rugleuning van de WIL-stoelen heeft een speciale constructie, die er samen met de hoofdsteun voor zorgt dat het lichaam van de inzittende altijd de juiste houding heeft.

Bij een aanrijding van achteren laat de rugleuning toe dat het onderste gedeelte van het lichaam naar achteren beweegt. Hierdoor bevinden de rugleuning en de hoofdsteun zich dichter bij het bovenste gedeelte van de romp, de nek en het hoofd. Deze delen van het lichaam worden zodoende volledig ondersteund, waardoor het hoofd niet achterover kan klappen.

Dankzij de eenvoud van het systeem rust Toyota alle personenautos standaard met het WIL-systeem uit. WIL-stoelen werden in 1997 voor het eerst toegepast in de eerste massageproduceerde hybride-auto: de Toyota Prius.