2-10-2003
Toyota Yaris leider op gebied van passieve veiligheid
De ADAC, de Duitse zustervereniging van de ANWB, heeft recent bij
verschillende compacte autos getest hoeveel bescherming de stoelen
bieden bij een aanrijding van achteren. Ondanks de concurrentie van
nieuwere modellen, kwam de Toyota Yaris met de hoogste score uit de
bus.
Hoewel er geen Europese veiligheidsnormen zijn voor bescherming tegen
een whiplash, kunnen aanrijdingen van achteren veel meer letsel
veroorzaken dan soms wordt gedacht. Als een auto van achteren wordt
aangereden, heeft het hoofd van de inzittenden de neiging achterover
te klappen. Daarbij wordt uiteraard veel druk op de nek uitgeoefend.
Bij een snelheid van slechts tien kilometer per uur lopen inzittenden
soms al permanente schade op aan de nek. Een whiplash is niet alleen
zeer pijnlijk, maar ook nog eens erg kostbaar om te behandelen.
De ADAC-botsproeven van 2003 vergroten de aandacht voor dit tot dusver
nagenoeg genegeerde onderdeel van passieve veiligheid. De ADAC heeft
bij tien verschillende compacte autos getest hoeveel bescherming ze
bieden tegen een whiplash, in geval van een aanrijding.
De stoelen van de tien geteste autos zijn op twee vlakken met elkaar
vergeleken. Ten eerste werd getest of de stoelen een adequate
bescherming bieden tegen het whiplasheffect. Ten tweede werd
gecontroleerd of de stoelen een stevige constructie hebben en een
stabiele ondersteuning geven aan de inzittenden. Van de tien autos
bleek de Yaris uiteindelijk over de beste stoelen te beschikken.
WIL-stoelen, een sterk staaltje Toyota-technologie
De stoelen van de Toyota Yaris zijn uitgerust met een whiplash
reducerend systeem (WIL-systeem: Whiplash Injury Lessening). Het
WIL-systeem is toegepast om bij een aanrijding van achteren de kans op
een whiplash te verkleinen.
De efficiëntie van het systeem (bewezen door de tests van de ADAC)
wordt alleen geëvenaard door de eenvoud en het vernuft ervan. De
rugleuning van de WIL-stoelen heeft een speciale constructie, die er
samen met de hoofdsteun voor zorgt dat het lichaam van de inzittende
altijd de juiste houding heeft.
Bij een aanrijding van achteren laat de rugleuning toe dat het
onderste gedeelte van het lichaam naar achteren beweegt. Hierdoor
bevinden de rugleuning en de hoofdsteun zich dichter bij het bovenste
gedeelte van de romp, de nek en het hoofd. Deze delen van het lichaam
worden zodoende volledig ondersteund, waardoor het hoofd niet
achterover kan klappen.
Dankzij de eenvoud van het systeem rust Toyota alle personenautos
standaard met het WIL-systeem uit. WIL-stoelen werden in 1997 voor het
eerst toegepast in de eerste massageproduceerde hybride-auto: de
Toyota Prius.
AutoRai