Ingezonden persbericht
Persbericht
Celerant Consulting: sterke halfjaarcijfers in stagnerende consultancy-markt
~ Onafhankelijk onderzoek bevestigd unieke positie Celerant consulting ~
Amsterdam, 2 oktober 2003 - Celerant Consulting heeft een sterk eerste halfjaar achter de rug. In een stagnerende consultancy-markt slaagde het erin om met 18% te groeien. De goede resultaten van Celerant Consulting zijn vooral te danken aan het succes van het value-based pricing -model dat het bij meer dan 90% van zijn klanten toepast.
Uit een recent onderzoek van Kennedy Information (samenvatting van het rapport onderaan dit bericht), een onafhankelijk onderzoeksbureau, blijkt dat de markt voor managementadvies in het slop zit. Er is een structureel overaanbod en de gemiddelde fees situeren zich op het laagste peil sinds twee jaar. Ondanks deze negatieve marktomstandigheden, slaagt Celerant Consulting erin om te blijven groeien. Wereldwijd zag het haar omzet in het eerste semester van 2003 stijgen met 18% tot USD 68,6 miljoen.
Celerant Consulting dankt haar succes onder meer aan het value-based pricing -model dat het toepast en aan het belang dat het hecht aan de implementatie als essentieel onderdeel van de projecten die het uitvoert.
Value-based pricing
In 90% van haar projecten past Celerant Consulting het value-based pricing -model toe. Samen met de klant worden, vóór de opdracht, de doelstellingen bepaald die het project moet opleveren. De betaling door de klant zal afhangen van het behaalde resultaat. Een typische overeenkomst ziet er als volgt uit:
- Basis fee: een vast bedrag voor de consulting-diensten
- Resultaatgebonden fee: een deel dat betaald wordt in functie van het behalen van een vooraf bepaalde doelstelling. Deze doelstelling kan financieel (b.v. kostenbesparing of verhoogde output) of niet-financieel zijn (b.v. het optimaliseren van project portfolio management).
- Succes fee: een extra bedrag dat betaald wordt indien Celerant Consulting de doelstelling overschrijdt.
Celerant Consulting slaagt er op deze manier in om steeds meer nieuwe klanten aan te trekken en om relaties met de bestaande klanten uit te diepen. "Wij merken dat ons engagement heel wat klanten overtuigt om met ons in zee te gaan. In de meeste van de projecten slagen we er ook effectief in om de vooropgestelde doelstelling te behalen en zelfs te overtreffen. Op die manier bouwen we aan echte lange-termijnrelaties met onze klanten," aldus Danny van D huynslager, General Manager Celerant Benelux.
Implementatie
Een logisch gevolg van het werken met het value-based pricing -model is het enorme belang dat Celerant Consulting hecht aan het implementatie-aspect van een opdracht. Celerant Consulting beperkt zich niet louter tot de ontwikkeling van een operationele organisatiestrategie, maar heeft ook oog voor de daaruit voortvloeiende, meetbare implementatie van die strategie. Celerant Consulting maakt daarbij gebruik van zeer efficiënte consultancy-instrumenten, waaronder bijvoorbeeld de 'Six Sigma'-methode.
Door het belang dat Celerant Consulting hecht aan het aspect implementatie, is het profiel van de gemiddelde Celerant-consultant de laatste jaren sterk geëvolueerd. Klanten verwachten niet alleen algemeen strategisch managementadvies, zij wensen ook te werken met consultants die een specifieke sectorkennis hebben en die het hele traject van analyse tot implementatie kunnen begeleiden.
Celerant Consulting Benelux
Celerant Consulting Benelux kende in het eerste halfjaar van 2003 een groei van meer dan 20%. De omzetstijging was zowel te danken aan nieuwe opdrachten bij bestaande relaties die ervaring hebben met het waardevoorstel van Celerant Consulting, als aan nieuwe opdrachten bij nieuwe relaties in de chemie-, pharmacie-, infrastructuur- en electronica-sectoren. Eind juni 2003 telde Celerant Consulting Benelux 50 consultants. "Ook voor de tweede helft van het jaar zijn wij optimistisch," aldus Danny van D huynslager, General Manager Celerant Benelux. "Wij merken dat de vraag naar implementatie-advies toeneemt".
---
Over Celerant Consulting
Celerant Consulting is een management consultancy die toonaangevende bedrijven helpt om duurzame veranderingen te realiseren waardoor hun activiteiten uiteindelijk winstgevender worden. Het levert diensten op het gebied van operationele strategie en implementatie. De unieke aanpak van Celerant Consulting bestaat erin dat medewerkers niet alleen anders gaan denken, maar bedrijfsprocessen ook anders gaan benaderen. Celerant Consulting is al 15 jaar een gevestigde speler in zowel Europa als Noord-Amerika en heeft zijn hoofdkantoor in Londen. De meeste klanten behoren tot de top-1000 van de grootste bedrijven ter wereld en zijn actief in de energiesector, de procesindustrie, de fabricage-industrie, de consumentengoederensector en op het gebied van infrastructuur. Celerant Consulting is een filiaal van Novell, Inc.
Ingezonden persbericht