Vereniging Milieudefensie
Persbericht
Nijmegen, 2 oktober 2003
Fietsersbond, Milieudefensie en Bewonersraad kondigen de facto
opschorting stallingsverbod af
Oproep: blijf met de fiets naar het centrum komen
De Fietsersbond, Milieudefensie en de Bewonersraad Binnenstad zijn blij
te constateren dat de gemeente hun brief van 18 augustus jl. over het
nijpende tekort aan fietsstallingsruimte in het centrum van Nijmegen
goed heeft opgepikt.
De meest concrete toezeggingen van de gemeente (brief College aan de
raad 9 september, raadsvergadering 17 september):
- de Mariënburggarage krijgt 600 fietsstallingsplaatsen;
- er komt een stallingsruimte (uitgangspunt 350 plaatsen) op of nabij de
Hessenberg, de beste plek wordt onderzocht;
- er komen 500 extra fietsklemmen bij het station: waarschijnlijk bij
hotel Mercure en op de kop van de Van Schaek Mathonsingel;
- er komen 400 extra fietsklemmen in het centrum, de verdere behoefte
wordt onderzocht in overleg met belanghebbenden;
- de stalling bij de Molenstraatkerk wordt aangepast voor gebruik door
bewoners en ondernemers;
- de mogelijkheid van fietsboxen die bewoners en ondernemers kunnen
huren voor het stallen van fietsen wordt onderzocht.
Hoewel we blij zijn met deze maatregelen, betreffen ze in feite niet
veel meer dan een zeer late uitvoering van toezeggingen gedaan in
januari 2002 (evaluatie stallingsbeleid) en de jaren daarvoor. De meeste
maatregelen zullen op zijn vroegst in de loop van 2004 hun beslag
krijgen. Het verbaast ons daarom dat de gemeente er niet toe overgaat om
expliciet het nu nog geldende stallingsverbod in te trekken. (Echt
hinderlijk gestalde fietsen kunnen ook zonder verbod verwijderd
worden.) In het geval er over enkele jaren voldoende stallingsruimte
ontstaat, zou het stallingsverbod dan hernieuwd kunnen worden ingevoerd.
Met enige wijzigingen ten opzichte van het huidige verbod en een goede
communicatie zou het op draagvlak onder de bevolking kunnen rekenen.
De gemeente heeft echter slechts toegezegd om de aandacht 'voorlopig'
meer te verleggen naar het verwijderen van wrakken en langdurig
geplaatste fietsen. De nieuwe 'gedoogsituatie' zal niet expliciet aan de
hand van een Verkeersbesluit worden gepubliceerd. De verbodsborden
zullen niet worden verwijderd. Hierdoor zullen vele fietsers in
verwarring raken: is het nu wel of niet verstandig om met de fiets naar
het station of het winkelcentrum te komen, verwachtend dat wellicht alle
fietsklemmen vol zijn en/of dat het te druk is bij de winkels om binnen
een kwartier terug bij de fiets te zijn.
In feite worden mensen ontmoedigd om op drukke momenten naar het
stadscentrum te fietsen. Zeker zij met een duur rijwiel (o.a. ouderen en
minder validen) zullen zich wel twee keer bedenken. Hoe is dit te rijmen
met het beleid om de fiets - gezond en milieuvriendelijk - te stimuleren?
Citaten uit twee van de zeventig brieven, die we binnen drie weken
ontvingen als reactie op een in juli 2003 verspreidde oproep:
"Ik probeer het niet eens meer. Dat maakt dat ik bijna niet meer naar
Nijmegen ga om te winkelen, je neemt de fiets mee om er zware
boodschappen mee te vervoeren en niet om hem te stallen (waar????)."
(mevr. Copius-Peereboom-Stegeman)
"Op mooie vrije dagen ga ik graag met de fiets met mijn kinderen naar de
stad, aangezien het parkeren met de auto niet meevalt en ook vooral
ontzettend duur is. Ik moet er dan wel op letten niet op al te drukke
tijden te gaan, bijvoorbeeld zaterdagmiddag of op marktdagen in de
vakantie, anders kun je je fiets inderdaad niet kwijt." (mevr. de Rouw)
De fiets stallen bij het station is op dit moment voor teveel mensen een
uiterst vervelende zaak. Op drukke tijden is er een structureel tekort
aan stallingsruimte bij het station en in het winkelcentrum. Daarom
verklaren wij het stallingsverbod in feite als opgeschort te beschouwen.
We gaan ervanuit dat dit gemeentebestuur het niet langer voor zijn
rekening kan en wil nemen om fietsen te laten verwijderen enkel omdat ze
buiten de fietsklemmen staan. (Dit in elk geval totdat het
stallingstekort naar tevredenheid van alle betrokkenen is opgelost.) Wij
roepen de centrumbezoeker op vooral met de fiets te blijven komen. Is de
officiële stalling vol, dan maar noodgedwongen buiten de klemmen
stallen, als de bezoeker dat tenminste veilig genoeg acht. Mochten
medewerkers van Bureau Toezicht of de politie zich ondanks de
gemeentelijke toezegging willen vergrijpen aan niet echt hinderlijk
gestalde fietsen, dan vragen we om dat zo snel mogelijk aan ons te
melden. Dan ondernemen wij actie. Recente uitspraken in twee procedures
tonen aan dat de uitvoering van het stallingsverbod op dit moment de
rechterlijke toets niet kan doorstaan.