PERSBERICHT
01.10.03
Commentaar ryanair op overname klm door air france
De overname van KLM door Air France gisteren is slecht nieuws voor de
Europese consument.
Zoals eerder al in de Verenigde Staten is gebleken, leiden
samenwerkingsverbanden en overnames tot het afstemmen van
vliegschema's, reductie van de capaciteit en het elimineren van
concurrentie waardoor de prijzen onvermijdelijk zullen gaan stijgen en
de consument tegelijkertijd minder keus wordt geboden.
Hoewel de grote overnames in de luchtvaartindustrie in Europa
onvermijdelijk zijn, betekent dit niet dat de nieuwe bedrijven nu
ineens beter kunnen concurreren. Zoals in de Verenigde Staten zullen
ook in Europa de grote maatschappijen opgaan in drie of vier mega
groepen die hun klanten zullen dwingen om verbindingen te maken via de
dure luchthavens tegen veel hogere tarieven.
Deze ontwikkeling maakt het nog veel belangrijker voor low fares
airlines zoals Ryanair om te blijven groeien en daardoor overal in
Europa de consument keuze, lage tarieven en concurrentie te bieden
door het uitvoeren van directe vluchten van en naar regionale en
secundaire luchthavens. Het recente misbruik van Air France voor de
rechtbank in Straatsburg, dat erop gericht was om de competitie met
Ryanair te blokkeren en om de hoge tarieven van Air France te
beschermen, bevestigt nogmaals dat het samengaan van twee hoge
tarieven maatschappijen in "mega carriers" een uitbreiding is van de
bedreiging om de kosten in het Europese luchtvervoer verder naar
beneden te brengen.
Ryanair zal aan de Commissie vragen om de overname van KLM door Air
France nader te bekijken en te eisen dat Air France en de Franse
regering open staan voor meer keuze en concurrentie in Frankrijk.
Daarnaast zal een einde moeten worden gemaakt aan de juridische
manoeuvres waardoor Air France en haar partners in staat zijn geweest
om de concurrentie te beperken en de verspreiding van lage tarieven en
keuze voor de consument in Franrijk grotendeels te kunnen tegenhouden.
Met deze overname is de grootste Europese hoge tarieven
luchtvaartmaatschappij met bijna 60 miljoen passagiers ontstaan. Nu is
het belangrijk dat de EU haar macht gebruikt om een omgeving in Europa
te creëren, te promoten en aan te moedigen waarin concurrentie, lage
tarieven en een grotere keuze voor de consument aangeboden door
maatschappijen zoals Ryanair mogelijk zijn.
Ryanair