Ryanair

PERSBERICHT


01.10.03

Commentaar ryanair op overname klm door air france

De overname van KLM door Air France gisteren is slecht nieuws voor de Europese consument.
Zoals eerder al in de Verenigde Staten is gebleken, leiden samenwerkingsverbanden en overnames tot het afstemmen van vliegschema's, reductie van de capaciteit en het elimineren van concurrentie waardoor de prijzen onvermijdelijk zullen gaan stijgen en de consument tegelijkertijd minder keus wordt geboden. Hoewel de grote overnames in de luchtvaartindustrie in Europa onvermijdelijk zijn, betekent dit niet dat de nieuwe bedrijven nu ineens beter kunnen concurreren. Zoals in de Verenigde Staten zullen ook in Europa de grote maatschappijen opgaan in drie of vier mega groepen die hun klanten zullen dwingen om verbindingen te maken via de dure luchthavens tegen veel hogere tarieven.
Deze ontwikkeling maakt het nog veel belangrijker voor low fares airlines zoals Ryanair om te blijven groeien en daardoor overal in Europa de consument keuze, lage tarieven en concurrentie te bieden door het uitvoeren van directe vluchten van en naar regionale en secundaire luchthavens. Het recente misbruik van Air France voor de rechtbank in Straatsburg, dat erop gericht was om de competitie met Ryanair te blokkeren en om de hoge tarieven van Air France te beschermen, bevestigt nogmaals dat het samengaan van twee hoge tarieven maatschappijen in "mega carriers" een uitbreiding is van de bedreiging om de kosten in het Europese luchtvervoer verder naar beneden te brengen.
Ryanair zal aan de Commissie vragen om de overname van KLM door Air France nader te bekijken en te eisen dat Air France en de Franse regering open staan voor meer keuze en concurrentie in Frankrijk. Daarnaast zal een einde moeten worden gemaakt aan de juridische manoeuvres waardoor Air France en haar partners in staat zijn geweest om de concurrentie te beperken en de verspreiding van lage tarieven en keuze voor de consument in Franrijk grotendeels te kunnen tegenhouden. Met deze overname is de grootste Europese hoge tarieven luchtvaartmaatschappij met bijna 60 miljoen passagiers ontstaan. Nu is het belangrijk dat de EU haar macht gebruikt om een omgeving in Europa te creëren, te promoten en aan te moedigen waarin concurrentie, lage tarieven en een grotere keuze voor de consument aangeboden door maatschappijen zoals Ryanair mogelijk zijn.