Gemeente Alkmaar


College presenteert begroting 2004 en meerjarenbegroting 2005 - 2007

Alkmaar, 1 oktober 2003

Het college van B&W van de gemeente Alkmaar legt de raad een sluitende concept begroting 2004 en de meerjarenbegroting 2005 - 2007 voor, waarin voorstellen worden gedaan de wensen voor nieuw beleid tot uitvoering te brengen. Dit ondanks het feit dat de gemeente Alkmaar deze zomer werd geconfronteerd met omvangrijke landelijke bezuinigingen. Hoewel in juni bij de behandeling van de perspectiefnota nog een gezond financieel kader met ruimte voor nieuw beleid kon worden vastgesteld, bleken nieuwe landelijke bezuinigingen voor de gemeente Alkmaar hard aan te komen. In tegenstelling tot de perspectiefnota komen de inkomsten voor 2004 EUR 1.434.000 lager uit. Door verschillende maatregelen, zoals een vacaturestop en vertraging van uitvoering van investeringen kan het tekort voor het komende jaar worden opgelost. Vanaf 2005 zal de gemeente Alkmaar extra structurele keuzes moeten maken om te bezuinigen.
Hoewel landelijke bezuinigingen zorgen voor grote tegenvallers worden in de concept begroting toch ook voorstellen voor nieuw beleid op het gebied van o.a. het openbaar vervoer, de Brede School, het economisch actieprogramma, volkshuisvestingsbeleid en gehandicaptensport gedaan.

Duidelijk is geworden dat de landelijke bezuinigingen tot resultaat hebben dat er vanuit het gemeentefonds in 2003 EUR 494.000 en in 2004 EUR 1.424.000 (structureel) minder naar de gemeente Alkmaar zal komen. Daarnaast is een bezuiniging aangekondigd voor het inkomensbeleid en gemeentelijk minimabeleid. Op dit moment is de discussie over de landelijke begroting nog gaande en zijn de consequenties daarvan nog niet helemaal duidelijk. Het college maakt zich wel grote zorgen voor de individuele minima die door de maatregelen rechtstreeks getroffen worden.
Ook op andere terreinen zijn de gevolgen nog niet helemaal duidelijk. Het college stelt voor om vanaf 2004 maatregelen te nemen voor de aangekondigde korting van EUR 1.434.000 op te vangen. Overige maatregelen zullen bij de discussie over de perspectiefnota 2005 worden betrokken, omdat dan de uitkomsten van de discussie in het parlement helemaal duidelijk zijn.

Dekking bezuinigingen voor 2004
Door een onderscheid te maken tussen het jaar 2004 voor bezuinigingsmaatregelen en de jaren erna stelt het college voor om de nadelige effecten van de landelijke bezuinigingen in 2004 op de volgende manier op te vangen:

* Vertraging van de uitvoering van investeringen. In het komende jaar zullen niet alle onderhoudswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd, die zijn gepland. Hierdoor ontstaat een eenmalige besparing van EUR 184.000

* Hogere opbrengst parkeren.
Uit rapportages blijkt dat de gemeente meer opbrengsten krijgt uit het betaald parkeren. Na onderzoek is gebleken dat deze hogere inkomsten in de toekomst blijven bestaan, waardoor er jaarlijks EUR 400.000 meer inkomsten zullen zijn. Dit wordt in de begroting meegerekend.

* Onttrekking reserves Wet Voorzieningen Gehandicapten. Om ervoor te zorgen dat aanvragen in het kader van de WVG altijd kunnen worden voldaan als mensen aan de criteria voldoen is er een reserve van EUR 2.800.000 gecreëerd. De reserve blijkt niet te worden aangesproken, omdat de gelden die beschikbaar zijn voor dit doel voldoende zijn. Door de reserves niet verder te laten groeien kan de komende 4 jaar EUR 250.000 jaarlijks worden bespaard.
* Vacaturestop.
De korting door de landelijke bezuinigingen vraagt om forse maatregelen. Het college heeft invulling gegeven aan het verzoek van verschillende raadsfracties over de aanpak van efficiency binnen de ambtelijke organisatie. Vanaf 1 september geldt binnen de organisatie een vacaturestop en is een stuurgroep landelijke bezuinigingen ingesteld. Deze stuurgroep heeft tot taak efficiency maatregelen binnen de organisatie te initiëren en te bevorderen. Voor 2004 zal de vacaturestop een bezuiniging moeten opleveren van EUR 600.000. Voor de jaren daarna wordt een efficiency taakstelling voorgesteld van EUR 1.000.000.

Sluitende begroting
Het college heeft door het nemen van drastische maatregelen de wens van de raad gerespecteerd om ruimte te laten voor nieuw beleid binnen de afgesproken kaders. Het resultaat is dat het college een concept begroting 2004 en een meerjarenbegroting aanbiedt die sluitend is. In meerjarenperspectief is voor het verwerken van nieuw beleid sprake van structureel overschot in 2007. Na verwerking van de voorstellen voor nieuw beleid is de eerste jaren sprake van incidentele overschotten, welke uiteindelijk aflopen tot een structureel sluitende meerjarenbegroting in 2007.

Nieuw beleid
Ondanks de tegenvallende inkomsten van de gemeente door landelijke bezuinigingen, is het belangrijk het beleid aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen en nieuwe wensen vanuit de Alkmaarse samenleving. Op basis van het collegeprogramma en de wensen van de raad (via moties tijdens de behandeling van de perspectiefnota) doet het college voorstellen voor nieuw beleid.

Een greep uit de voorgestelde uitgaven voor nieuw beleid voor 2004 en 2005 zijn:

2004 2005
Compensatie voor korting op openbaar vervoer 170.000 Huurvergoeding brede school
Schermereiland 127.000 127.000 Uitvoering beleidsvisie sport bijzondere
doelgroepen 100.000 100.000
Onderhoud speeltoestellen op schoolpleinen
60.000 60.000
Sportbureau/breedtesport
125.000 125.000
Premie
wijkinitiatieven
25.000 25.000
Economische en toeristische
projecten 100.000 100.000 Communicatiebudget voor de
raad 22.000 22.000

Strategische visie en beleidsontwikkeling
De uitvoering van de stadsvisie "Alkmaar, sterke stad in een grote regio" vraagt de komende periode veel aandacht en energie. Met de vaststelling van de stadsvisie en de deelname van Alkmaar aan het grotestedenbeleid is de uitvoering van de stadsvisie krachtig ter hand genomen. De uitvoering van de drie prioritaire programma's van dit beleid: sterk centrum, vitale wijken en een moderne economie, draagt bij aan het profiel van Alkmaar als een aantrekkelijke Hollandse centrumstad. In 2005 krijgt het grotestedenbeleid een vervolg en maakt Alkmaar deel uit van de 30 steden die van het Rijk extra kansen en mogelijkheden krijgen om de sociaal maatschappelijke en economische positie te versterken.

Lokale heffingen
De gemeentelijke onroerende zaakbelastingen (OZB), rioolrechten en afvalstoffenheffing vormen met zaken als huur, hypotheek, gas, licht, water, opstalverzekering en waterschapslasten de woonlasten. De lokale belastingen zijn met de hiervoor geraamde totale opbrengsten van ruim EUR 31 miljoen in 2004, financieel een belangrijke inkomstenbron van de gemeente. In juni heeft de raad ingestemd met een stijging van de tarieven en belastingen van 4,5 %. Naast kostenstijgingen was de overweging voor deze stijging het belang van nieuw beleid.

Rioolrechten
Uitgaande van het principe dat de tarieven voor rioolrechten kostendekkend zijn stelt het college van B&W voor het tarief te verhogen met 4,5%. Dit heeft naast de trendmatige stijging te maken met het gegeven dat straatveegkosten volgens een rechterlijke uitspraak voor 50% opgenomen zouden kunnen worden in het tarief.

Afvalstoffenheffing
Het tarief voor afvalstoffenhefffing zal tevens stijgen met 4,5%. Binnen deze stijging is het mogelijk op basis van kostendekkendheid te werken. Volgens het collegeakkoord wordt kwijtschelding (EUR 531.000) van afvalstoffenheffing, hondenbelasting en OZB, ondergebracht bij het `product' minimabeleid.

Onroerende zaakbelastingen
Voor de onroerende zaakbelastingen wordt ook uitgegaan van een verhoging van 4,5%. Het voornemen van de regering om de OZB-heffing op woningen vanaf 2005 af te schaffen is in deze gemeentebegroting niet meegenomen. Via het gemeentefonds worden gemeenten hiervoor gecompenseerd. De berekening van de compensatie is nog niet berekend zodat nog niet duidelijk is of de afschaffing van de OZB op woningen gevolgen zal hebben op de financiën van de gemeente Alkmaar.

Besluitvorming
De voorbereidende behandeling van de begroting in de commissie Bestuur en Middelen vindt plaats op 28 oktober vanaf 20.00 uur. De gemeenteraad behandelt de begroting op:
maandag 10 november a.s. vanaf 17.00 uur, eerste termijn raad (met schriftelijke voorbereiding) en college en donderdag 13 november a.s. vanaf 17.00 uur, tweede termijn raad en college.

De vergaderingen van zowel de commissie als de gemeenteraad zijn openbaar.


1 oktober 2003