Persbericht: 1 oktober 2003, no. 170
Verbeterpunten worden opgepakt
Cliënten zeer tevreden over dienstverlening WZI
De cliënten van de dienst Werk, Zorg en Inkomen in Eindhoven zijn
tevreden over de dienstverlening van WZI. Dit komt naar voren uit het
rapport Cliënten WZI meer tevreden, dat op 30 september is
gepresenteerd aan het college. De tevredenheid komt vooral tot uiting
in antwoorden over het contact tussen cliënt en casemanager. Dit
contact wordt als zeer positief ervaren, zo blijkt uit het
rapportcijfer 8- dat casemanagers van hun cliënten krijgen. Daarnaast
scoort het telefonische onderhoud, de telefonische bereikbaarheid, de
ontvangst bij de receptie en de werkwijze goed. Ook tonen cliënten
zich tevreden over de mate waarop zij worden geïnformeerd over
regelingen van de dienst WZI.
Het cliënttevredenheidsonderzoek werd in het voorjaar van 2003
uitgevoerd door de afdeling Bestuursinformatie en Onderzoek van de
gemeente Eindhoven in opdracht van de dienst WZI. Duizend cliënten met
een bijstandsuitkering (Abw-, Ioaw-, en Ioaz) hebben een vragenlijst
thuisgestuurd gekregen. In totaal hebben 347 van hen de vragenlijst
ingevuld teruggestuurd, een respons van 35%.
Resultaten
Een positieve uitkomst uit het onderzoek is onder meer een
verdergaande verbetering van het contact tussen cliënt en casemanager
binnen de dienst WZI. Dat geldt ook voor het telefonisch contact
tussen cliënt en casemanager. Daarnaast is op het gebied van
telefonische bereikbaarheid vooruitgang geboekt en is de cliënt te
spreken over de behandeling aan de balie. Met name de vriendelijkheid,
het te woord staan en de privacy scoren goed. Ook de
voorlichtingsfolders, artikelen in huis-aan-huis-bladen en de
Cliëntenkrant scoren beter dan twee jaar geleden.
Aan de resultaten van het onderzoek is ook een aantal verbeteracties
verbonden. Deze zijn opgenomen in een adviesnota, die 30 september jl.
is vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders. Over
deze adviesnota hebben leden van de Cliëntenraad, het
Samenwerkingsverband Minima Eindhoven (SME) en het FNV een positief
advies uitgebracht en enkele suggesties gedaan ter verbetering.
Het gaat om een aantal verbeteracties dat op korte termijn uitgevoerd
wordt of nader onderzoek vraagt.
In verband met de verhuizing van WZI eind november naar het nieuwe
gebouw op het terrein Smalle Haven willen we cliënten nog beter van
dienst zijn. In het nieuwe gebouw zal de privacy aan de balie verder
verbeterd worden.
Ten aanzien van de begrijpelijkheid van folders, formulieren en andere
schriftelijke informatie gaf 80% van de cliënten aan hierover tevreden
te zijn. Het verbeteren van de duidelijkheid van deze
communicatiemiddelen blijft op het prioriteitenlijstje staan.
Om de tevredenheid over de ondersteuning bij het zoeken naar werk te
vergroten, is WZI momenteel in overleg met reïntegratiebedrijven. Er
wordt nog gezocht naar mogelijkheden om dit te verbeteren. De cliënten
zijn tevreden over de contacten met de casemanager. Toch zal WZI
steeds naar verbeteringen blijven zoeken.
Cliënten van de dienst WZI kunnen een overzicht van de resultaten en
de verbeteracties lezen in een speciale uitgave van de Cliëntenkrant.
Deze wordt begin oktober per post naar alle cliënten verstuurd.
Verder is het onderzoeksrapport te vinden op www.eindhoven.nl
© 2003 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven