Gemeente Eindhoven

Persbericht: 1 oktober 2003, no. 170

Verbeterpunten worden opgepakt

Cliënten zeer tevreden over dienstverlening WZI

De cliënten van de dienst Werk, Zorg en Inkomen in Eindhoven zijn tevreden over de dienstverlening van WZI. Dit komt naar voren uit het rapport Cliënten WZI meer tevreden, dat op 30 september is gepresenteerd aan het college. De tevredenheid komt vooral tot uiting in antwoorden over het contact tussen cliënt en casemanager. Dit contact wordt als zeer positief ervaren, zo blijkt uit het rapportcijfer 8- dat casemanagers van hun cliënten krijgen. Daarnaast scoort het telefonische onderhoud, de telefonische bereikbaarheid, de ontvangst bij de receptie en de werkwijze goed. Ook tonen cliënten zich tevreden over de mate waarop zij worden geïnformeerd over regelingen van de dienst WZI.

Het cliënttevredenheidsonderzoek werd in het voorjaar van 2003 uitgevoerd door de afdeling Bestuursinformatie en Onderzoek van de gemeente Eindhoven in opdracht van de dienst WZI. Duizend cliënten met een bijstandsuitkering (Abw-, Ioaw-, en Ioaz) hebben een vragenlijst thuisgestuurd gekregen. In totaal hebben 347 van hen de vragenlijst ingevuld teruggestuurd, een respons van 35%.

Resultaten
Een positieve uitkomst uit het onderzoek is onder meer een verdergaande verbetering van het contact tussen cliënt en casemanager binnen de dienst WZI. Dat geldt ook voor het telefonisch contact tussen cliënt en casemanager. Daarnaast is op het gebied van telefonische bereikbaarheid vooruitgang geboekt en is de cliënt te spreken over de behandeling aan de balie. Met name de vriendelijkheid, het te woord staan en de privacy scoren goed. Ook de voorlichtingsfolders, artikelen in huis-aan-huis-bladen en de Cliëntenkrant scoren beter dan twee jaar geleden.

Aan de resultaten van het onderzoek is ook een aantal verbeteracties verbonden. Deze zijn opgenomen in een adviesnota, die 30 september jl. is vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders. Over deze adviesnota hebben leden van de Cliëntenraad, het Samenwerkingsverband Minima Eindhoven (SME) en het FNV een positief advies uitgebracht en enkele suggesties gedaan ter verbetering.

Het gaat om een aantal verbeteracties dat op korte termijn uitgevoerd wordt of nader onderzoek vraagt.

In verband met de verhuizing van WZI eind november naar het nieuwe gebouw op het terrein Smalle Haven willen we cliënten nog beter van dienst zijn. In het nieuwe gebouw zal de privacy aan de balie verder verbeterd worden.
Ten aanzien van de begrijpelijkheid van folders, formulieren en andere schriftelijke informatie gaf 80% van de cliënten aan hierover tevreden te zijn. Het verbeteren van de duidelijkheid van deze communicatiemiddelen blijft op het prioriteitenlijstje staan. Om de tevredenheid over de ondersteuning bij het zoeken naar werk te vergroten, is WZI momenteel in overleg met reïntegratiebedrijven. Er wordt nog gezocht naar mogelijkheden om dit te verbeteren. De cliënten zijn tevreden over de contacten met de casemanager. Toch zal WZI steeds naar verbeteringen blijven zoeken.

Cliënten van de dienst WZI kunnen een overzicht van de resultaten en de verbeteracties lezen in een speciale uitgave van de Cliëntenkrant. Deze wordt begin oktober per post naar alle cliënten verstuurd. Verder is het onderzoeksrapport te vinden op www.eindhoven.nl

© 2003 Gemeente Eindhoven