Persberichten
01-10-2003
Breda verbetert veiligheid en bereikbaarheid de komende jaren
Vandaag maakt wethouder J. Niederer de plannen bekend voor een
veiliger en beter bereikbare (binnen)stad. Het nieuwe verkeersplan
beslaat de periode tot 2015 en bevat 10 thema's, alle gericht op
betere afhandeling van de groeiende verkeersstromen binnen Breda. Om
het verkeer, dat de komende jaren met circa 30% toeneemt, in goede
banen te leiden is naar schatting ruim 150 miljoen Euro nodig.
Jaarlijks maakt het gemeentebestuur geld vrij voor een
uitvoeringsprogramma. Voor 2004 is 2,5 miljoen Euro gereserveerd. In
de gemeentelijke Kadernota is verder indicatief voor 2005 2 miljoen
Euro en voor 2006 1,5 miljoen Euro opgenomen. Het verkeersplan
kenmerkt zich door een integrale aanpak, waarbij middelen door
werk-met-werk te maken zo efficiënt mogelijk worden ingezet.
Het verkeer- en vervoersbeleid is een belangrijke voorwaarde voor
duurzame ontwikkeling van de stad. Vooral de Bredase ambities zoals
het Zuidelijke Vervoers Knooppunt en de grotere vinexlocaties Nieuw
Wolfslaar en Teteringen, maken een toekomstvisie op de
verkeersafhandeling in de gemeente noodzakelijk. De opgave is een
evenwicht te vinden tussen bereikbaarheid, leefbaarheid, bedrijvigheid
en de beleving van de openbare ruimte. Het verkeersplan bestrijkt de
gehele gemeente Breda en houdt bovendien rekening met de economische
en ruimtelijke ontwikkelingen in de regio. Naast uitgangspunten en
oplossingen voor nieuwe situaties geeft het verkeersplan richting aan
verdere uitwerking van bestaande programma's op het gebied van
Parkeren, Beheer & Onderhoud en het Verkeer & Vervoersprogramma voor
Verkeersmanagement en Veiligheid.
Programma Verkeer en Vervoer 2004
Tot en met eind 2004 worden verschillende kruispunten,
verkeersregelinstallaties, en (her)inrichting van inlopers en andere
vitale stadswegen aangepakt. Dit alles om goede afhandeling van
verkeersstromen en optimale veiligheid te garanderen.
In het kader van beter benutten van de hoofdwegenstructuur wordt in
2004 een drietal verkeersregelinstallaties vervangen. Vervolgens
worden maatregelen genomen in het oostelijk deel van de binnenstad
conform het door de Raad vastgestelde Verkeerscirculatieplan. Deze
maatregelen betreffen het instellen van éénrichtingsverkeer op de
Oostflank van de Binnenstad en het afsluiten van de Vlaszak voor het
autoverkeer. Door invoering van deze maatregelen wordt doorgaand
verkeer door de Binnenstad tegengegaan. Tevens zijn deze flankerende
maatregelen noodzakelijk om de route door de Gen. Maczekstraat voor
het doorgaand verkeer onaantrekkelijk te maken. Het verkeer schuift
daarmee richting Claudius Prinsenlaan die daarvoor is bestemd en reeds
is ingericht.
Verkeersveiligheid is een belangrijk thema en in dat kader wordt in
2004 wederom een aantal Black Spots (ongevallenconcentraties)
aangepakt. Vanuit Duurzaam Veilig zal het programma inrichting 30
km/uur gebieden worden gecontinueerd en zal het educatieve programma
worden voortgezet.
Breda, 1 oktober 2003
Gemeente Breda