Gemeente Breda

Persberichten


01-10-2003

Breda verbetert veiligheid en bereikbaarheid de komende jaren

Vandaag maakt wethouder J. Niederer de plannen bekend voor een veiliger en beter bereikbare (binnen)stad. Het nieuwe verkeersplan beslaat de periode tot 2015 en bevat 10 thema's, alle gericht op betere afhandeling van de groeiende verkeersstromen binnen Breda. Om het verkeer, dat de komende jaren met circa 30% toeneemt, in goede banen te leiden is naar schatting ruim 150 miljoen Euro nodig. Jaarlijks maakt het gemeentebestuur geld vrij voor een uitvoeringsprogramma. Voor 2004 is 2,5 miljoen Euro gereserveerd. In de gemeentelijke Kadernota is verder indicatief voor 2005 2 miljoen Euro en voor 2006 1,5 miljoen Euro opgenomen. Het verkeersplan kenmerkt zich door een integrale aanpak, waarbij middelen door werk-met-werk te maken zo efficiënt mogelijk worden ingezet.

Het verkeer- en vervoersbeleid is een belangrijke voorwaarde voor duurzame ontwikkeling van de stad. Vooral de Bredase ambities zoals het Zuidelijke Vervoers Knooppunt en de grotere vinexlocaties Nieuw Wolfslaar en Teteringen, maken een toekomstvisie op de verkeersafhandeling in de gemeente noodzakelijk. De opgave is een evenwicht te vinden tussen bereikbaarheid, leefbaarheid, bedrijvigheid en de beleving van de openbare ruimte. Het verkeersplan bestrijkt de gehele gemeente Breda en houdt bovendien rekening met de economische en ruimtelijke ontwikkelingen in de regio. Naast uitgangspunten en oplossingen voor nieuwe situaties geeft het verkeersplan richting aan verdere uitwerking van bestaande programma's op het gebied van Parkeren, Beheer & Onderhoud en het Verkeer & Vervoersprogramma voor Verkeersmanagement en Veiligheid.

Programma Verkeer en Vervoer 2004
Tot en met eind 2004 worden verschillende kruispunten, verkeersregelinstallaties, en (her)inrichting van inlopers en andere vitale stadswegen aangepakt. Dit alles om goede afhandeling van verkeersstromen en optimale veiligheid te garanderen. In het kader van beter benutten van de hoofdwegenstructuur wordt in 2004 een drietal verkeersregelinstallaties vervangen. Vervolgens worden maatregelen genomen in het oostelijk deel van de binnenstad conform het door de Raad vastgestelde Verkeerscirculatieplan. Deze maatregelen betreffen het instellen van éénrichtingsverkeer op de Oostflank van de Binnenstad en het afsluiten van de Vlaszak voor het autoverkeer. Door invoering van deze maatregelen wordt doorgaand verkeer door de Binnenstad tegengegaan. Tevens zijn deze flankerende maatregelen noodzakelijk om de route door de Gen. Maczekstraat voor het doorgaand verkeer onaantrekkelijk te maken. Het verkeer schuift daarmee richting Claudius Prinsenlaan die daarvoor is bestemd en reeds is ingericht.

Verkeersveiligheid is een belangrijk thema en in dat kader wordt in 2004 wederom een aantal Black Spots (ongevallenconcentraties) aangepakt. Vanuit Duurzaam Veilig zal het programma inrichting 30 km/uur gebieden worden gecontinueerd en zal het educatieve programma worden voortgezet.

Breda, 1 oktober 2003