Gemeente Amersfoort

Geen extra bezuinigingen nodig: nog veel financiële onzekerheden

datum: 1 oktober 2003

De voorgenomen bezuinigingen van 5 miljoen euro zijn vooralsnog voldoende om de tegenvallers die op de gemeente afkomen op te vangen. Na doorrekening van de financiële gevolgen van het nieuwe Regeerakkoord, de Miljoenennota en de Septembercirculaire, heeft het college van
B & W dit besloten. Het college zet de verschillende gevolgen op een rij in de zogenaamde septemberbrief die vandaag wordt gepresenteerd, tegelijk met de gemeentebegroting 2004 en de meerjarenbegroting 2005-2007. Verder blijkt dat er wederom nauwelijks ruimte is voor nieuw beleid. Precies een jaar geleden kondigde B & W van de gemeente Amersfoort aan dat het nodig was om de komende jaren financiële maatregelen te treffen om een sluitende begroting te houden.

Minder inkomsten
Door het nieuwe kabinet worden veel maatregelen getroffen die de burgers direct raken in hun financiële huishouding. Te denken valt aan de bijdrages voor de ziektekosten, huurverhogingen en de verlaging van de huursubsidies. Het college van B&W van Amersfoort maakt zich zorgen over de opeenstapeling van effecten die voor een groot deel buiten het directe beïnvloedingsgebied van het gemeentebestuur liggen. Daar waar mogelijk en binnen de beperkte financiële mogelijkheden wil het college de totale negatieve effecten beperken of verzachten. Uit het Regeerakkoord en de Miljoenennota komen ook veel risico's en tegenvallers naar voren voor gemeenten.
De belangrijkste financiële veranderingen zijn:


- Gemeentefonds: de gemeente ontvangt minder geld uit het gemeentefonds. Dit leidt tot een nadeel van 2,8 miljoen euro.
- Wet werk en bijstand: De nieuwe wet werk en bijstand maakt gemeenten volledig verantwoordelijk voor de bijstandsuitgaven. De exacte financiële consequenties van de wet zijn nog steeds niet volledig duidelijk omdat het Rijk nog bezig is om te bepalen op welke gronden zij het geld uit het fonds voor werk en inkomen verdeelt onder alle gemeenten. De wet gaat al wel in op 1 januari 2004. Het financieel nadeel wordt nu ingeschat op 1,5 tot 2 miljoen euro.
- Bijzondere bijstand: op de middelen voor de bijzondere bijstand wordt door het Rijk 1,8 miljoen euro geschrapt. Zo moet onder meer de Amersfoort plus toeslag voor uitkeringsgerechtigden onder de 65 jaar verdwijnen. Daarvoor in de plaats komt de langdurigheidstoeslag. Vanwege veel onduidelijkheden voor degenen die dit betreft wil het college van B&W 2004 beschouwen als overgangsjaar om te bepalen hoe de gemeente daarna met de bijzondere bijstand zal omgaan;
- Mogelijke korting op diverse specifieke uitkeringen zoals GSB- en ISV bijdragen. Financieel nadeel pm.

- OZB: In 2005 wordt de OZB voor gebruikers van woningen afgeschaft. Hiervoor ontvangt de gemeente een compensatie uit het gemeentefonds. Er moet rekening gehouden worden met een nadeel van 0,6 miljoen euro;

Totaal financieel nadeel wordt berekend van 4,3 tot maximaal 5,4 miljoen euro.

Bezuinigingsoperatie
Gezien de omvang van het financiële risico acht het college van B & W het verantwoord om vast te houden aan de voorgenomen bezuiniging van 5 miljoen euro. Het raadsprogramma en de discussies rond de kadernota 2003 hebben richting gegeven aan de invulling van deze bezuinigingstaakstelling. In het voorjaar was hierover voor het grootste deel al overeenstemming in de raad. Tegelijk met de begroting stelt de gemeenteraad in november de invulling van de bezuinigingen vast. In relatie tot de kadernotadiscussie zijn de volgende bezuinigingen nieuw of gewijzigd:

- bezuiniging op grasmaaien in plaats van op chemische onkruidbestrijding: totaal 75.000 euro

- door meer subsidies van het Rijk kan worden bezuinigd op integratiebeleid: totaal 88.500 euro

- bezuiniging op kinderopvang van werknemers van gesubsidieerde en onderwijsinstellingen en op gemeentelijke financiering van kinderopvang: totaal 135.000 euro

- Meldpunten blijven open, maar de SWA moet taakstellend besparen op de bedrijfsvoering en in het vrijetijdsaanbod: totaal 320.000 euro
- sluiting van buurtcentrum de Lanteern: totaal 120.000 euro
- bezuiniging op logopedie bij de OBD: totaal 131.000 euro
- de tarieven van de bibliotheek gaan omhoog. Hiervan wordt 50% gebruikt voor kwaliteitsverbetering en 50% als bezuiniging
- de subsidie voor omroep Amersfoort wordt afgebouwd: totaal 105.000 euro

- verlaging subsidie aan de NV SRO: totaal 130.000 euro
- voor een bedrag van 50.000 euro wordt vanaf 2005 bezuinigd op diverse kleine subsidies. In 2004 wordt bepaald welke subsidies vervallen.

De totale bezuiniging die wordt gerealiseerd is 5 miljoen euro. Mede doordat de gemeente terughoudend is geweest bij het opnemen van nieuw beleid is deze bezuiniging voldoende om financiële tegenvallers op te vangen.

Tegenvallende economie
De economische ontwikkelingen vallen zodanig tegen dat de woningbouw en uitgifte van bedrijventerreinen vertraagt. Het aantal bouwaanvragen is gedaald. Diverse plannen moeten worden herontwikkeld worden. De bouw van kantoren is vrijwel geheel tot stilstand gekomen.Het aantal bouwaanvragen is gedaald. Daardoor zijn er minder opbrengsten uit bouwleges. Deels kan dit worden gecompenseerd door vermindering van de apparaatskosten. Minder bouw betekent verder minder groei van de OZB-opbrengsten dan voorzien en ook minder groei van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Al deze zaken zijn nu nog niet in de begroting verwerkt. De gemeente blijft voorzichtig bij het aangaan van nieuwe financiële verplichtingen. De budgettaire gevolgen en risico's van de economische recessie worden in kaart gebracht en geven richting aan de discussie voor de nieuwe kadernota 2005-2008.

Gemeentebegroting 2004
Evenals afgelopen jaren is de begroting sluitend. In 2004 wordt onder meer geld vrijgemaakt voor depotruimte van de gemeentelijke archiefdienst, voor een natuureducatiecentrum in Vathorst, voor het project Juliana van Stolberg, voor de Dutch Open en voor het veiligheidsbeleid. Door verkoop van de REMU-aandelen is het mogelijk om te investeren in het Bosbad, in onderwijshuisvesting en in diverse andere projecten.

Belastingen
Uit de begroting blijkt verder dat de tarieven voor OZB op woningen slechts stijgen met 0,35%. Deze geringe stijging komt doordat de OZB-tarieven vanaf 2003 met 1 % worden beperkt. Deze verlaging kon niet meer worden verwerkt in de aanslagen van 2003, daarom krijgt de belastingbetaler in 2004 de 1% korting over 2003 en 2004 in een keer. In het kader van de bezuinigingsmaatregelen stijgt de OZB voor bedrijven extra en wel met 5,4%.

In tegenstelling tot vorig jaar stijgt de afvalstoffenheffing slechts met 0,9%. Dit komt omdat de kosten voor het inzamelen en verwerken van afval maar heel weinig zijn toegenomen.
De hondenbelasting stijgt met 2,35%. Dit betekent dat de "gemiddelde burger" in Amersfoort te maken krijgt met de volgende kostenstijging: 2003 2004
Afvalstoffenheffing 219 euro 221 euro
OZB, gebruikersdeel 200 euro 201 euro
OZB, eigenarendeel 249 euro 250 euro

668 euro 672 euro

Begrotingsbehandeling
Evenals afgelopen jaren vindt de behandeling van de begroting en dit keer ook de septemberbrief eerst plaats in de raadscommissies. Voor alle raadscommissies gebeurt dit in de week van 20 tot en met 23 oktober. In de stadsberichten en op de internetsite van de gemeente Amersfoort is hiervoor vanaf 1 oktober een overzicht beschikbaar. Alle commissievergaderingen vinden plaats in het stadhuis. Inwoners en vertegenwoordigers van instellingen hebben, zoals gebruikelijk bij commissievergaderingen, de mogelijkheid het woord te voeren in de commissies (wel beperkte spreektijd).

De behandeling van de begroting in de gemeenteraad vindt dit jaar plaats op 10 november en op
12 november in de raadszaal van het stadhuis. Naast de gemeentebegroting en de meerjarenbegroting stelt de gemeenteraad onder andere de voorgenomen bezuinigingen en de septemberbrief vast.