Gemeente Hengelo


01-10-2003


Resultaten woonbelevingsonderzoek Hart van Zuid bekend

Behoefte aan woningen voor moderne woonbelevingsgroepen

In de aankomende tien tot vijftien jaar worden ongeveer 2.000 woningen in Hart van Zuid gerealiseerd. Maar wat voor woningen moeten daar gebouwd worden en voor welke mensen? Om deze vraag te kunnen beantwoorden is dit voorjaar in opdracht van de projectorganisatie Hart van Zuid een zogenoemd woonbelevingsonderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek brengt de overschotten en tekorten aan aantrekkelijke woningen en woonmilieus voor verschillende woonbelevingsgroepen in Hengelo in beeld. Uit het onderzoek blijkt dat de zogenoemde moderne woonbelevingsgroepen sterk oververtegenwoordigd zijn in Hengelo, terwijl aantrekkelijke woningen voor deze groep achterblijven.

De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt bij het bepalen van de identiteit van Hart van Zuid en de doelgroepen die geschikt zijn voor Hart van Zuid. Er zijn verschillende werkwijzen mogelijk om doelgroepen voor een toekomstige ontwikkeling te bepalen. Voor Hart van Zuid is gekozen voor het werken met het Mentality model van Motivaction. Dit wetenschappelijke onderzoeksmodel maakt het mogelijk om consumenten te segmenteren aan de hand van hun waardeoriëntatie oftewel levensinstelling. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in een aantal woonbelevingsgroepen, te verdelen in de groepen traditioneel, modern en postmodern. De eerste groep kenmerkt zich door een traditionele oriëntatie met waarden gericht op behouden en bezitten. De middelste woonbelevingsgroep heeft een moderne (hedonistische) oriëntatie gericht op bezitten en verwennen. De laatste groep kenmerkt zich door een postmoderne oriëntatie met een mix van waarden gericht op ontplooiing en beleving.

Onderzoeksopzet

Met behulp van de gebruikte woonbelevingsmethodiek is de vraag- en aanbodzijde op de woningmarkt in de gemeente Hengelo in kaart gebracht. Voor de vraagzijde is een enquête samengesteld, die telefonisch onder een representatieve steekproef van 1.092 Hengelose bewoners is afgenomen. Door middel van een schriftelijke enquête onder 35 wijkkenners (vertegenwoordigers van gemeente, corporaties en makelaars) is het aanbod en de aantrekkelijkheid van woonmilieus in Hengelo geïnventariseerd.

Resultaten

In Hengelo wonen relatief gezien meer moderne woonbelevingsgroepen dan in Nederland, of Oost-Nederland. Deze woonbelevingsgroepen zijn sterk stedelijk georiënteerd en komen in sterkere mate voor bij universiteitssteden. Ze zijn ambitieus en gedreven, gemotiveerd om te presteren, hebben vaak een druk bestaan en willen daarom hun tijd optimaal en efficiënt besteden. Verder zijn ze statusgericht en willen dat ook uiten. Deze excentriciteit is terug te vinden in hun woonwensen. Ze vinden het belangrijk om zich te onderscheiden van andere bewoners en voelen zich aangetrokken tot bijzonder vormgegeven woningen. Woningen dienen van alle gemakken te zijn voorzien en de woonomgeving moet een hoogwaardig voorzieningenaanbod hebben. Zij voelen zich relatief meer aangetrokken tot nieuwbouwwoningen. De traditionele en postmoderne woonbelevingsgroepen zijn ondervertegenwoordigd in Hengelo.

Aan de aanbodzijde blijkt dat Hengelo een gemiddeld aantrekkelijke stad is voor de verschillende woonbelevingsgroepen. Met name voor de traditionele woonbelevingsgroepen biedt Hengelo aantrekkelijke woonmilieus.

Een vergelijking van vraag en aanbod laat zien dat er voor de moderne woonbelevingsgroepen een tekort aan aantrekkelijke woningen in Hengelo is. Voor de traditionele woonbelevingsgroepen bestaat er een overschot aan aantrekkelijke woningen.

Marktpotentieel Hart van Zuid

Doordat ook stellingen over bijvoorbeeld de stedelijkheid van Hart van Zuid in de telefonische enquête zijn meegenomen, kan een eerste gevoel worden verkregen welke mening de consumenten hebben over de nieuwe ontwikkelingen. Het blijkt dat 18% van alle respondenten tot het marktpotentieel van Hart van Zuid behoort. Dit zijn de mensen die binnen 2 jaar van plan zijn om te verhuizen en zich aangetrokken voelen tot een meer stedelijk gebied. De moderne woonbelevingsgroepen vormen het grootste aandeel binnen het marktpotentieel. Het blijkt dat het marktpotentieel voornamelijk huishoudens zonder kinderen zijn en bewoners tussen de 25 en 34 jaar.

Vervolg

Nu er een beeld is geschetst van het marktpotentieel en de verdeling van de woonbelevingsgroepen, is het enerzijds mogelijk om een globaal programma van de woningen op te stellen en daarnaast in te zoomen op de elementen van stedenbouw en architectuur die voor de woonbelevingsgroepen van belang zijn. Zaken die daarbij een belangrijke rol spelen zijn bijvoorbeeld de overgang van openbaar naar privé terrein en de buitenruimten. Er wordt geen programma omschreven dat alleen maar geschikt is voor één woonbelevingsgroep; meerdere woonbelevingsgroepen zullen zich daar thuis kunnen voelen, maar een aantal woonbelevingsgroepen in het bijzonder.

Deze vertaling van de onderzoeksgegevens naar programma en ontwerp wordt meegenomen in de Nota van Uitgangspunten voor het deelgebied Woonstad. Deze Nota van Uitgangspunten is volgens planning eind dit jaar in concept gereed, waarna belanghebbenden de mogelijkheid krijgen te reageren.