STAP

STAP vraagt grote gemeenten verbod op mega-alcoholreclame

Impact van steigerdoeken met alcoholreclame is te groot

STAP (Stichting Alcoholpreventie) heeft in een brief aan de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht gevraagd om een beperking van alcoholreclame op mega-billboards als steigerdoeken en 'swanks'. STAP is bezorgd om de invloed van deze alcoholreclame op minderjarigen. Zij vindt dat door middel van de enorme steigerreclames, vaak op grote gebouwen op drukke punten van de binnenstad, te veel minderjarigen worden bereikt.

Reclame voor Bacardi en Heineken via mega-billboards De afgelopen 2 jaar heeft het fenomeen mega-billboard zich langzaam gevestigd in de buitenreclame. Recentelijk verschenen grote alcoholreclames via dit soort mega billboards:

- reclame voor Heineken bier: Den Haag, zomer 2003, aan beide hoeken van de Grotemarktstraat en de Paviljoensgracht, 400 m2 groot.
- reclame voor Bacardi Breezer: Amsterdam Stadsdeel Centrum, zomer 2003, aan de gevel van een pand in de Paleisstraat, een swank van 253 m2. Volgens de exploitant passeren 'op dit drukke punt in hartje van de hoofdstad maandelijks een miljoen mensen'.

- reclame voor Bacardi Breezer: Rotterdam, zomer 2003, Boompjes aan gebouw Willemswerf, honderden vierkante meters groot.
- reclame voor Bacardi: Utrecht aan De Winkel van Sinkel, zomer 2002, een swank van 270 m2 groot.
De gemeente Utrecht heeft inmiddels STAP laten weten geen alcoholreclame meer op mega-billboards toe te staan. (Bron: www.denhaag.org; www.megamedium.nl; www.adformatie.nl; Adformatie 32/33, 7 augustus 2003; ReclameWeek 32/33, 2003).

Mega alcoholreclame in tegenspraak met alcoholbeleid De swanks hebben een groot bereik en prijzen alcoholhoudende drank aan bij een groot, breed publiek. STAP ontraadt de openbare, omvangrijke alcoholreclame vanwege de impact van alcoholreclame op de acceptatie en normalisering van alcoholgebruik.
De mega-alcoholreclame is in tegenspraak met gezondheidsbeleid dat veel gemeenten voorstaan. Zowel de landelijke als vele gemeentelijke overheden proberen het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen.
STAP gaat er vanuit dat het bereik van minderjarigen via deze strategisch geplaatste billboards enorm is en dat het bereik van minderjarigen niet te controleren is door het openbare karakter van het medium. STAP heeft de gemeenten Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht daarom verzocht bij afspraken over billboardreclame, het maken van alcoholreclame via deze enorme spandoeken tegen te gaan.

Nederland wil net als Europa alcoholreclame voor jongeren terugdringen
In een aanbeveling over het drinken van alcohol door jongeren stelt de Europese Raad onder meer dat lidstaten alcoholreclame moeten voorkomen die een significant aantal kinderen of jongeren bereikt. Zij beveelt de lidstaten aan de productie en promotie van alcoholhoudende dranken die aantrekkelijk zijn voor minderjarigen te voorkomen ('Council Recommendation of 5 June 2001 on the drinking of alcohol by young people, in particular children and adolescents' 2001/458/EC). Het ministerie van VWS gebruikt deze EU aanbeveling als uitgangspunt voor de komende discussie over het beperken van alcoholreclame in Nederland.

Utrecht, 1 oktober 2003
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ir. W.E van Dalen - directeur

STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve voorlichting.

Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041/ 06-53295544
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl


01 okt 03 12:16