OPTA
Meenemen mobiele nummer voortaan nog makkelijker
Den Haag 1 oktober 2003. Vanaf vandaag treden nieuwe regels in
werking
die het de mobiele beller makkelijker maken om van aanbieder te
wisselen.
Zo moet het meenemen van een telefoonnummer naar een nieuwe mobiele
aanbieder altijd mogelijk zijn. Ook als de beller nog een contract
heeft bij de aanbieder die hij wil verlaten. Daarnaast mag het overzetten
van het nummer hooguit tien werkdagen duren, tenzij de beller
schriftelijk om een specifieke, latere datum heeft verzocht.
Mobiele bellers kunnen al geruime tijd hun telefoonnummer meenemen
naar een nieuwe aanbieder. Vooral zakelijke bellers maken hier steeds
meer gebruik van. OPTA stelde echter vast dat de afwikkeling van deze
zogenoemde nummerportabiliteit niet vlekkeloos verliep. Bellers
klaagden bij OPTA dat het meenemen van hun nummer in een aantal
gevallen niet mogelijk zou zijn. Zij waren bijvoorbeeld gebonden aan
de looptijd of opzegtermijn van een contract met hun vorige aanbieder.
In andere gevallen werd een borgsom gevraagd. Bovendien constateerde
OPTA dat de termijnen voor het overzetten van het nummer bij enkele
aanbieders te lang waren. Met de aanpassing van de beleidsregels zijn
deze belemmeringen niet langer toegestaan en mag de afhandeling van
het overzetten niet langer dan tien werkdagen duren, tenzij de
gebruiker daar zelf schriftelijk om heeft gevraagd. OPTA wil hiermee
de vrijheid van de consument in zijn keuze voor een mobiele aanbieder
veilig stellen.
Het meenemen van het telefoonnummer ontslaat de mobiele beller
overigens niet van het contract met zijn oude aanbieder. Het voldoen
aan betalingsverplichtingen of andere contractuele bepalingen staat
los van het recht om een nummer mee te nemen. Meer informatie over de
nieuwe regels is te vinden op de website van OPTA (www.opta.nl).
De complete tekst van Meenemen nummer voortaan nog makkelijker wordt
gepubliceerd op de website van OPTA: www.OPTA.nl
OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) bestaat
sinds 1997 en is door de Nederlandse overheid belast met het houden
van toezicht op de Nederlandse post- en telecommunicatiemarkt. OPTA
heeft verder tot taak zorg te dragen voor voldoende concurrentie in
deze markten. Daartoe heeft zij een aantal taken en bevoegdheden, die
in de wet zijn vastgelegd. Besluiten worden genomen door het
onafhankelijke college van OPTA en zijn voor de verschillende
marktpartijen bindend.
Noot voor de redactie,
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit