Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

OPTA

Meenemen mobiele nummer voortaan nog makkelijker

Den Haag 1 oktober 2003. Vanaf vandaag treden nieuwe regels in werking die het de mobiele beller makkelijker maken om van aanbieder te wisselen.
Zo moet het meenemen van een telefoonnummer naar een nieuwe mobiele aanbieder altijd mogelijk zijn. Ook als de beller nog een contract heeft bij de aanbieder die hij wil verlaten. Daarnaast mag het overzetten van het nummer hooguit tien werkdagen duren, tenzij de beller schriftelijk om een specifieke, latere datum heeft verzocht.

Mobiele bellers kunnen al geruime tijd hun telefoonnummer meenemen naar een nieuwe aanbieder. Vooral zakelijke bellers maken hier steeds meer gebruik van. OPTA stelde echter vast dat de afwikkeling van deze zogenoemde nummerportabiliteit niet vlekkeloos verliep. Bellers klaagden bij OPTA dat het meenemen van hun nummer in een aantal gevallen niet mogelijk zou zijn. Zij waren bijvoorbeeld gebonden aan de looptijd of opzegtermijn van een contract met hun vorige aanbieder. In andere gevallen werd een borgsom gevraagd. Bovendien constateerde OPTA dat de termijnen voor het overzetten van het nummer bij enkele aanbieders te lang waren. Met de aanpassing van de beleidsregels zijn deze belemmeringen niet langer toegestaan en mag de afhandeling van het overzetten niet langer dan tien werkdagen duren, tenzij de gebruiker daar zelf schriftelijk om heeft gevraagd. OPTA wil hiermee de vrijheid van de consument in zijn keuze voor een mobiele aanbieder veilig stellen.

Het meenemen van het telefoonnummer ontslaat de mobiele beller overigens niet van het contract met zijn oude aanbieder. Het voldoen aan betalingsverplichtingen of andere contractuele bepalingen staat los van het recht om een nummer mee te nemen. Meer informatie over de nieuwe regels is te vinden op de website van OPTA (www.opta.nl).

De complete tekst van Meenemen nummer voortaan nog makkelijker wordt gepubliceerd op de website van OPTA: www.OPTA.nl

OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) bestaat sinds 1997 en is door de Nederlandse overheid belast met het houden van toezicht op de Nederlandse post- en telecommunicatiemarkt. OPTA heeft verder tot taak zorg te dragen voor voldoende concurrentie in deze markten. Daartoe heeft zij een aantal taken en bevoegdheden, die in de wet zijn vastgelegd. Besluiten worden genomen door het onafhankelijke college van OPTA en zijn voor de verschillende marktpartijen bindend.

Noot voor de redactie,