Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Dienstverlening verzekeraars niet sterk
Rotterdam, 30 september 2003 - Afgaand op de blitse reclamecampagnes
verwacht je snelle jongens bij de verzekeraars. Toch hoor je negatieve
geluiden over de branche; volgens het MT500-onderzoek is het imago
sterk verslechterd. De consumentenbond eist transparantie in de markt
en verbetering van de dienstverlening. Wanneer het op daadwerkelijke
dienstverlening aankomt laat de verzekeraar echter nogal eens verstek
gaan. Een quickscan onderzoek van Blauw Research toont dit aan.
Blauw was benieuwd naar de informatievoorziening, reactiesnelheid en
klantvriendelijkheid van zorgverzekeraars ten aanzien van potentiële
klanten. Begin augustus liet Blauw middels mysteryshopping vijf
potentiële klanten op verschillende manieren 20 particuliere
ziektekostenverzekeraars benaderen voor informatie over het afsluiten
van een nieuwe verzekering. Op ruim 30% van de informatieverzoeken
werd niet ingegaan.
Reactiesnelheid - De verzekeraars hanteren zeer verschillende
reactiesnelheden. Eenderde reageert binnen drie dagen, zeer snel dus.
Eenvijfde reageert zeer traag en had ruim een week tot meer dan drie
weken nodig. Eenderde heeft helemaal niet op de aanvraag gereageerd.
De resultaten zijn des te opvallender als men bedenkt dat 15 augustus
een extra overstapmogelijkheid bood.
In tabel 1 is te zien hoe snel men heeft gereageerd op de
verschillende kanalen en klantprofielen. Op de aanvragen via de e-mail
wordt het snelst gereageerd, gevolgd door de telefoon en post.
Profiel: jong en gezond e-mail n=18 Telefoon n=17 Post n=20
geen reactie 16% 23% 30%
zeer langzame reactie (>= 6 dagen) 16% 12% 20%
gemiddelde reactie (4 a 5 dagen) 0% 12% 25%
zeer snelle reactie (=
Tabel 1
In de tabellen 2a en 2b is te zien hoe snel men heeft gereageerd op de
verschillende klantprofielen. Het blijkt dat een oud en ziek persoon
relatief langer moet wachten op reactie dan een jong en gezond
persoon. Uiteraard kost het meer tijd om complexere aanvragen te
beoordelen. Doch dat argument vervalt als het antwoord of de reactie
niet afwijkt van reacties op andere profielen.
Post Jong en gezond n=20 Oud en ziekn=20
geen reactie 30% 40%
zeer langzame reactie (>= 6 dagen) 20% 40%
gemiddelde reactie (4 a 5 dagen) 25% 5%
zeer snelle reactie (=
Tabel 2a
E-mail Jong en gezond n=18 Jong en medicijngebruik n=18
geen reactie 17% 33%
zeer langzame reactie (>= 6 dagen) 17% 11%
gemiddelde reactie (4 a 5 dagen) 0% 22%
zeer snelle reactie(=
Tabel 2b
Pakketbeoordeling Van de 100 benaderpogingen zijn er 7 op voorhand
mislukt door ontbreken van juiste contactgegevens op de website. Op 27
informatieaanvragen is geen reactie gekomen, twee pakketten bevatten
een directe afwijzing en drie pakketten ontbraken door te weinig
gerichte informatie volgens de betreffende verzekeraars. Uiteindelijk
worden 61 ontvangen informatiepakketten vergeleken. In de onderstaande
tabel wordt de aanwezigheid van de verschillende aspecten in procenten
weergegeven. Bijvoorbeeld in 82% van de gevallen is er een
begeleidende brief aan het pakket toegevoegd. In meer dan 40% van de
pakketten zit geen opzegkaart bijgesloten. Een retourenvelop is in
bijna een derde procent van de pakketten niet bijgesloten. Zeer
opvallend is dat slechts 10% van de pakketten polisvoorwaarden
bevatte.
Pakket n=61
Begeleidende brief 82%
Aanmeldingsformulier 85%
Productinformatie 85%
Premie-informatie 87%
Dekkingsoverzicht 90%
Opzegkaart 57%
Retourenvelop 69%
Polisvoorwaarden 10%
Tabel 3
15 augustus? - Tijdens de telefonische aanvraag is rechtstreeks de
vraag gesteld hoe snel men kon overstappen. Vier van de 20
verzekeraars hadden hun medewerkers goed geïnformeerd over 15 augustus
als overstapdatum. Ruim driekwart wees de potentiële klant niet op
deze overstapmogelijkheid. Met als gevolg dat beide partijen
hoogstwaarschijnlijk tot minimaal 1 januari 2004 moeten wachten voor
het direct afsluiten van een nieuwe verzekering. Een gemiste kans voor
veel verzekeraars die nieuwe klanten voor zich hadden kunnen winnen.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Marleen van den Houten marleen.vandenhouten@blauw.com; +31-10-4000900;
Blauw Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln.. Ze ondersteunt
bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden
tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van
middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten
op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor
betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers
vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties:
Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate
Communication en Beleid in de publieke sector.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003