Ingezonden persbericht
Persbericht Nederlands Film Festival
Utrecht, 30 september 2003
Resultaten themamiddag over de marktpositie van de Nederlandse film
tijdens 23e Nederlands Film Festival
Vandaag vond in het Festivalpaviljoen van het 23e Nederlands Film Festival een speciale themamiddag plaats over het belang van marketing voor de marktpositie van de Nederlandse film. De bijeenkomst 'De Nederlandse Film: wegens succes geprolongeerd???' werd georganiseerd door de Nederlandse Verenigingen van Bioscoopexploitanten (NVB), Filmverhuurders (NVF) en Speelfilmproducenten (NVS).
De middag begon met de uiteenzetting van de marketing van praktijkvoorbeelden JA ZUSTER, NEE ZUSTER en OESTERS VAN NAM KEE. Aan de hand van stellingen discussieerden vakgenoten vervolgens over het belang van marketing. Deelnemers aan het debat waren Hanneke Niens (IdTV Film), Hans de Weers (Egmond Film and Television), Max van Praag (UIP), Niels Swinkels (Independent Films) Ron Sterk (Bioscoop Expl. Minerva) en Marianne Wolff (Wolff Cinema Groep).
Tevens presenteerde voorzitter Wilco Wolfers van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC) de derde kwartaalcijfers en onderzoeksgegevens over de Nederlandse film van 2003. In de eerste 8 maanden van 2003 is het bioscoopbezoek in Nederland met 9% gestegen. Het marktaandeel van Nederlandse producties ligt momenteel op bijna 13%; een verdubbeling vergeleken met het jaar 2000. "Met nog een groot aantal titels in het vooruitzicht (...) kan het aandeel zelfs uitkomen op 14 à 15%", aldus Wolfers. Of de Nederlandse filmsector haar positie ook de komende jaren kan behouden is nog zeer de vraag. De sector ziet de toekomst somber tegemoet, nu de overheid de CV-regeling per 1 januari 2004 dreigt af te schaffen. Wolfers: "Veel producties zullen hierdoor niet meer gemaakt kunnen worden en andere boeten in aan kwaliteit''.
Tijdens het programma werd de Skrien Afficheprijs 2003 uitgereikt aan Gijs Kuijper voor zijn posterontwerp voor de speelfilm VAN GOD LOS. Ron van Roon ontving een eervolle vermelding voor het ontwerp voor de documentaire GO WEST, YOUNG MAN. De jury voor de bestond dit jaar uit ontwerper Lex Reitsma, filmmaakster Paula van der Oest, Ketelhuis-directeur Alex de Ronde, Bastiaan Anink, voormalig beheerder van de affichecollectie van het Filmmuseum en marketingdeskundige Paul Verstraeten (voorzitter).
Ter afsluiting van de themamiddag werd een showreel gepresenteerd met nieuwe Nederlandse films die eind 2003 en begin 2004 in de bioscopen te zien zijn: FEESTJE van Ruud van Hemert, FIGHTING FISH van Jamal Aattache, KEES DE JONGEN van André van Duren, PIETJE BELL 2: DE JACHT OP DE TSARENKROON van Maria Peters, PIPO EN DE PP PARELRIDDER van Martin Lagestee en POLLEKE van Ineke Houtman, naast de speelfilms die al op het festival in première gingen: CLOACA van Willem van de Sande Bakhuyzen, THE EMPEROR'S WIFE van Julien Vrebos, PHILEINE ZEGT SORRY van Robert Jan Westdijk, THE TULSE LUPER SUITCASES, PART 1. THE MOAB STORY van Peter Greenaway en VERDER DAN DE MAAN van Stijn Coninx.
Einde persbericht
www.filmfestival.nl