Ingezonden persbericht

Persbericht

---
METRO DEFINITIEF DERDE KRANT VAN NEDERLAND

Amsterdam, 30 september 2003

De gratis krant Metro is volgens de laatste HOI-cijfers definitief de derde krant van Nederland. Was Metro dat al eerder qua bereik volgens NOM-cijfers, nu is Metro ook qua oplage groter dan de vorige nummer drie, de Volkskrant. Ten opzichte van de vergelijkbare meetperiode, het tweede kwartaal van 2002, zijn alle landelijke dagbladen fors in oplage gezakt (concurrent Spits zelfs met 11 procent) en is Metro de enige stijger. De gemiddelde Metro-oplage bedroeg het tweede kwartaal van 2003 320.233 exemplaren per dag. Het bereik bedraagt gemiddeld 1.273.000 lezers per dag. Algemeen directeur Silvio de Groot: "Vorig jaar om deze tijd steeg Metro van de vijfde naar de vierde plek ten koste van het Algemeen Dagblad, nu zijn we ook de Volkskrant voorbij en dus nummer drie. Het zal duidelijk zijn dat wij deze weg omhoog de komende tijd willen voortzetten. De start van een wekelijkse zaterdagkrant eerder deze maand is wat dat betreft slechts de eerste stap."


---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Jan Dijkgraaf, hoofdredacteur, 06-55758842.

Metro wordt in Nederland van maandag t/m vrijdag in een oplage van 335.000 en op zaterdag in een oplage van 200.000 gratis verspreid via de NS-stations, RET Rotterdam, enkele universiteiten, veerdiensten, ziekenhuizen en parkeergarages. De 1.273.000 lezers (NOM PrintMonitor, mei 2002-april 2003) zijn over het algemeen jong, welstandig, goed opgeleid en werkzaam of studerend.

Metro is het grootste gratis dagblad van de wereld. Metro wordt uitgegeven in 25 edities in 16 landen in 14 talen: Stockholm, Praag, Gothenburg, Hongarije, Nederland, Helsinki, Malmö, Santiago, Philadelphia, Toronto, Rome, Milaan, Warschau, Athene, Montreal, Barcelona, Boston, Madrid, Kopenhagen, Aarhus, Parijs, Marseille, Lyon, HongKong en Seoel.