dinsdag 30 september 2003
Fontyspabo's van behoorlijke kwaliteit
De vier Fontyspabo's zijn alle van zeer behoorlijke kwaliteit. De
Tilburgse en Eindhovense pabo's zijn zelfs goed te noemen. Dit blijkt
uit het vandaag gepubliceerde kwaliteitsonderzoek dat in opdracht van
de HBO-raad is uitgevoerd.
Fontys PABO Tilburg
Van de gevisiteerde Fontyspabo's scoort de Tilburgse vestiging het
beste; de visitatiecommissie vond alle 25 beoordeelde
kwaliteitsaspecten van de voltijdopleiding van voldoende kwaliteit. De
opleiding weet de uitvoering van het lopende onderwijsprogramma te
combineren met een voortdurende ontwikkeling van het onderwijs. De
Tilburgse pabo voert op dit moment competentiegericht onderwijs in,
terwijl de afgelopen twee jaar ook organisatieontwikkeling
systematisch is opgepakt. Al jaren geleden heeft deze opleiding
gekozen voor Probleem Gestuurd Opleiden, een onderwijsvisie die de
studenten stimuleert zelf kennis en inzichten op te doen. In dit
concept zijn er nauwelijks losse vakken, het programma is vrijwel
geheel geïntegreerd. De meeste studenten zijn positief over deze
geïntegreerde aanpak. De commissie vindt dat de opleiding met deze
visie bewijst een actuele kijk op onderwijs te bezitten.
De commissie is positief over de inhoud van het binnenschools
curriculum, zij vindt het toetsbeleid goed doordacht. Dat nog niet
alle aspecten van de deeltijdopleiding voldoende zijn, wordt onder
anderen veroorzaakt door de explosieve groei van de opleiding. De
commissie vindt de cultuur informeel, inspirerend en innovatief, er is
een goede sfeer gecreëerd om de beoogde onderwijskwaliteit te
realiseren. Het werkveld is tevreden over het niveau van de
afgestudeerden. De opleiding wil de contacten met het werkveld
versterken door structurele samenwerking aan te gaan met de
onderwijsbegeleidingsdienst Midden Brabant (SOM) en de opleiding voor
Speciaal Onderwijs. Het is de bedoeling in de toekomst een
kenniscentrum te vormen voor het primair onderwijs in de regio.
Fontys PABO Eindhoven
Ook Fontys PABO Eindhoven scoort goed. De visitatiecommissie geeft een
voldoende voor 24 van de 25 onderdelen De commissie spreekt over een
gemotiveerd team en enthousiaste studenten. De kwaliteitsverbetering
van de opleiding is een voortdurend proces en vormt een goede basis
voor de curriculumverandering die de opleiding heeft opgezet. De
opleiding beschikt over een moderne onderwijsvisie en besteedt veel
aandacht aan de zelfsturing door studenten. Erg positief is de
commissie over de wijze waarop studenten leren en vanuit persoonlijke
inzichten een persoonlijk werkconcept ontwikkelen. De
eindkwalificaties zijn voldoende zichtbaar in de leerdoelen en in de
curriculumonderdelen. Positief is de commissie ook over de structuur
van de stage waarin studenten op basis van persoonlijke leerdoelen
steeds meer initiatief nemen in de loop van de opleiding. Ten aanzien
van het hbo-niveau constateert de commissie dat de opleiding voldoet
aan de eisen van het hbo-niveau, maar dat dit niveau wel geborgd moet
worden, waarmee de commissie bedoelt, expliciteren en vastleggen.
De opbouw en inhoud van het binnen- en buitenschools curriculum is
voldoende en ook de samenhang tussen beide. Wel adviseert de commissie
om meer horizontale samenhang aan te brengen in het binnenschools
curriculum. De commissie vindt verder dat de toetsing verbeterd moet
worden, hoewel het niveau en de kwaliteit over het algemeen voldoende
zijn. Ook moet de opleiding hogere eisen stellen aan de eigen kennis
en vaardigheid van studenten in relatie met het bindend studieadvies
in de propedeuse. De opleiding is goed voorbereid op verschillen
tussen instromende studenten en heeft hiervoor passende leerroutes
ontwikkeld.
Fontys PABO `s-Hertogenbosch
Fontys PABO `s-Hertogenbosch scoort voldoende op 20 van de 25
beoordeelde aspecten. Sinds de vorige visitatie is er veel werk verzet
om het curriculum, het onderwijsleerproces, de externe relaties,
voorzieningen en kwaliteitszorg te verbeteren. De opleiding scoort dan
ook op de meeste punten positief. De opleiding heeft veel aandacht
voor de studenten Deze zijn tevreden over de inbreng die ze krijgen in
de organisatie en de inhoud van de opleiding. De studenten zijn dan
ook positief over de selectie en verwijzing in het eerste jaar, de
studievoortgang en de begeleiding die ze krijgen zowel binnen de
school als in buitenschoolse situaties. De organisatiestructuur is nog
onvoldoende ingericht om een beroepsgerichte benadering van
onderwijsleerprocessen mogelijk te maken. De instelling van taakteams
zal hier verbetering in brengen. De commissie adviseert de geplande
organisatieverandering verder door te voeren, de leerdoelen consequent
aan startbekwaamheden en beroepsbeeld te koppelen, de onderwijsvisie
uit te voeren, de student meer uit te dagen, en toetsbeleid en
kengetallen te ontwikkelen. De opleiding bereidt op dit moment
competentiegericht onderwijs voor en experimenteert met vraaggericht
onderwijs.
Fontys PABO Limburg
Fontys PABO Limburg scoort voldoende op 18 van 24 beoordeelde
onderdelen. Een behoorlijk resultaat wanneer men bedenkt dat ten tijde
van de visitatie de drie Limburgse pabo's net tot één nieuwe pabo
gefuseerd waren terwijl ook gelijktijdig het curriculum werd
vernieuwd. Het nieuwe curriculum levert een duidelijk betere samenhang
tussen de programmaonderdelen dan het oude. De commissie constateert
dat medewerkers en studenten enthousiast zijn over hun
opleidingsinstituut. De sfeer is positief, de opleiding heeft aandacht
voor kwaliteit en de medewerkers van de drie locaties in Limburg zijn
tevreden over hun werkgever. De gezamenlijk ontwikkelde opleidingvisie
van de recent gefuseerde pabo wordt op drie opleidingslocaties in het
eerste en tweede studiejaar reeds gezamenlijk ingevuld.
De commissie adviseert de Fontys PABO Limburg de curriculumvernieuwing
verder door te zetten, aandacht te schenken aan
organisatieontwikkeling, de visie op het beroep te concretiseren met
alle participanten en het gewenste eindniveau van studenten concreter
te omschrijven en daar naartoe te werken. Ook zou de norm voor het
bindend studieadvies in de propedeuse verhoogd moeten worden.