Fontys


dinsdag 30 september 2003

Fontyspabo's van behoorlijke kwaliteit

De vier Fontyspabo's zijn alle van zeer behoorlijke kwaliteit. De Tilburgse en Eindhovense pabo's zijn zelfs goed te noemen. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde kwaliteitsonderzoek dat in opdracht van de HBO-raad is uitgevoerd.

Fontys PABO Tilburg
Van de gevisiteerde Fontyspabo's scoort de Tilburgse vestiging het beste; de visitatiecommissie vond alle 25 beoordeelde kwaliteitsaspecten van de voltijdopleiding van voldoende kwaliteit. De opleiding weet de uitvoering van het lopende onderwijsprogramma te combineren met een voortdurende ontwikkeling van het onderwijs. De Tilburgse pabo voert op dit moment competentiegericht onderwijs in, terwijl de afgelopen twee jaar ook organisatieontwikkeling systematisch is opgepakt. Al jaren geleden heeft deze opleiding gekozen voor Probleem Gestuurd Opleiden, een onderwijsvisie die de studenten stimuleert zelf kennis en inzichten op te doen. In dit concept zijn er nauwelijks losse vakken, het programma is vrijwel geheel geïntegreerd. De meeste studenten zijn positief over deze geïntegreerde aanpak. De commissie vindt dat de opleiding met deze visie bewijst een actuele kijk op onderwijs te bezitten.

De commissie is positief over de inhoud van het binnenschools curriculum, zij vindt het toetsbeleid goed doordacht. Dat nog niet alle aspecten van de deeltijdopleiding voldoende zijn, wordt onder anderen veroorzaakt door de explosieve groei van de opleiding. De commissie vindt de cultuur informeel, inspirerend en innovatief, er is een goede sfeer gecreëerd om de beoogde onderwijskwaliteit te realiseren. Het werkveld is tevreden over het niveau van de afgestudeerden. De opleiding wil de contacten met het werkveld versterken door structurele samenwerking aan te gaan met de onderwijsbegeleidingsdienst Midden Brabant (SOM) en de opleiding voor Speciaal Onderwijs. Het is de bedoeling in de toekomst een kenniscentrum te vormen voor het primair onderwijs in de regio.

Fontys PABO Eindhoven
Ook Fontys PABO Eindhoven scoort goed. De visitatiecommissie geeft een voldoende voor 24 van de 25 onderdelen De commissie spreekt over een gemotiveerd team en enthousiaste studenten. De kwaliteitsverbetering van de opleiding is een voortdurend proces en vormt een goede basis voor de curriculumverandering die de opleiding heeft opgezet. De opleiding beschikt over een moderne onderwijsvisie en besteedt veel aandacht aan de zelfsturing door studenten. Erg positief is de commissie over de wijze waarop studenten leren en vanuit persoonlijke inzichten een persoonlijk werkconcept ontwikkelen. De eindkwalificaties zijn voldoende zichtbaar in de leerdoelen en in de curriculumonderdelen. Positief is de commissie ook over de structuur van de stage waarin studenten op basis van persoonlijke leerdoelen steeds meer initiatief nemen in de loop van de opleiding. Ten aanzien van het hbo-niveau constateert de commissie dat de opleiding voldoet aan de eisen van het hbo-niveau, maar dat dit niveau wel geborgd moet worden, waarmee de commissie bedoelt, expliciteren en vastleggen.

De opbouw en inhoud van het binnen- en buitenschools curriculum is voldoende en ook de samenhang tussen beide. Wel adviseert de commissie om meer horizontale samenhang aan te brengen in het binnenschools curriculum. De commissie vindt verder dat de toetsing verbeterd moet worden, hoewel het niveau en de kwaliteit over het algemeen voldoende zijn. Ook moet de opleiding hogere eisen stellen aan de eigen kennis en vaardigheid van studenten in relatie met het bindend studieadvies in de propedeuse. De opleiding is goed voorbereid op verschillen tussen instromende studenten en heeft hiervoor passende leerroutes ontwikkeld.

Fontys PABO `s-Hertogenbosch
Fontys PABO `s-Hertogenbosch scoort voldoende op 20 van de 25 beoordeelde aspecten. Sinds de vorige visitatie is er veel werk verzet om het curriculum, het onderwijsleerproces, de externe relaties, voorzieningen en kwaliteitszorg te verbeteren. De opleiding scoort dan ook op de meeste punten positief. De opleiding heeft veel aandacht voor de studenten Deze zijn tevreden over de inbreng die ze krijgen in de organisatie en de inhoud van de opleiding. De studenten zijn dan ook positief over de selectie en verwijzing in het eerste jaar, de studievoortgang en de begeleiding die ze krijgen zowel binnen de school als in buitenschoolse situaties. De organisatiestructuur is nog onvoldoende ingericht om een beroepsgerichte benadering van onderwijsleerprocessen mogelijk te maken. De instelling van taakteams zal hier verbetering in brengen. De commissie adviseert de geplande organisatieverandering verder door te voeren, de leerdoelen consequent aan startbekwaamheden en beroepsbeeld te koppelen, de onderwijsvisie uit te voeren, de student meer uit te dagen, en toetsbeleid en kengetallen te ontwikkelen. De opleiding bereidt op dit moment competentiegericht onderwijs voor en experimenteert met vraaggericht onderwijs.

Fontys PABO Limburg
Fontys PABO Limburg scoort voldoende op 18 van 24 beoordeelde onderdelen. Een behoorlijk resultaat wanneer men bedenkt dat ten tijde van de visitatie de drie Limburgse pabo's net tot één nieuwe pabo gefuseerd waren terwijl ook gelijktijdig het curriculum werd vernieuwd. Het nieuwe curriculum levert een duidelijk betere samenhang tussen de programmaonderdelen dan het oude. De commissie constateert dat medewerkers en studenten enthousiast zijn over hun opleidingsinstituut. De sfeer is positief, de opleiding heeft aandacht voor kwaliteit en de medewerkers van de drie locaties in Limburg zijn tevreden over hun werkgever. De gezamenlijk ontwikkelde opleidingvisie van de recent gefuseerde pabo wordt op drie opleidingslocaties in het eerste en tweede studiejaar reeds gezamenlijk ingevuld.

De commissie adviseert de Fontys PABO Limburg de curriculumvernieuwing verder door te zetten, aandacht te schenken aan organisatieontwikkeling, de visie op het beroep te concretiseren met alle participanten en het gewenste eindniveau van studenten concreter te omschrijven en daar naartoe te werken. Ook zou de norm voor het bindend studieadvies in de propedeuse verhoogd moeten worden.