PERSBERICHT
Grootschalig onderzoek geeft inzicht in seksuele taboes in Nederland
Zelfbevrediging, erectieproblemen en geslachtsziektes grootste seksuele taboes
Capelle a/d IJssel, 30 september 2003 ? De Nederlander ervaart
'zelfbevrediging', 'erectieproblemen' en 'geslachtsziektes' als de
grootste seksuele taboes. Dit blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO in
opdracht van Pfizer. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van het
5-jarig bestaan van Viagra® op 1 oktober 2003.
Daarnaast heeft IVA, Universiteit van Tilburg in opdracht van Pfizer
wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van seksuele
taboes en de mate waarin er over seks en erectieproblemen wordt
gepraat. Uit dit onderzoek blijkt dat Nederlanders, ook ouderen,
tegenwoordig makkelijker over seks praten dan vroeger en dat Viagra
sinds de introductie vijf jaar geleden een belangrijke rol heeft
gespeeld bij het bespreekbaar maken van seksuele problemen. Viagra is
volgens de onderzoekers 'revolutionair' omdat het de kwaliteit van de
seksualiteit en van de relatie aanzienlijk verbetert.
ZELFBEVREDIGING, ERECTIEPROBLEMEN EN GESLACHTSZIEKTES
Onderzoeksbureau TNS NIPO heeft een representatief onderzoek uitgevoerd
onder 1120 Nederlanders. Daarnaast heeft Pfizer in samenwerking met TNS
NIPO in juli een website gelanceerd (http://www.watisjouwtaboe.nl/) met
een vragenlijst die tot 1 september door maar liefst 18.028 mensen is
ingevuld. Uit beide onderzoeken blijkt dat Nederlanders
'zelfbevrediging', 'erectieproblemen' en 'geslachtsziektes' als de
grootste, persoonlijke seksuele taboes ervaren. Opvallend is dat het
'gebruik van voorbehoedmiddelen' nauwelijks nog als een taboe wordt
gezien.
Verder blijkt dat mannen andere taboes hebben dan vrouwen. Zo vinden
mannen het moeilijker dan vrouwen om over 'erectieproblemen' te praten
en spreken vrouwen minder graag over 'zelfbevrediging'. Ook de leeftijd
heeft invloed. 40 tot 60-jarigen blijken het moeilijker te vinden om
over 'erectieproblemen' en 'geen zin in seks' te praten. 60-plussers
vinden 'seks op oudere leeftijd' een moeilijk onderwerp. Daarnaast
tonen de onderzoeken aan dat inwoners van kleinere gemeenten en mensen
met lagere inkomens over het algemeen meer seksuele taboes hebben.
Op de vraag welke taboes eigenlijk geen taboe meer zouden mogen zijn,
worden met name 'het gebruik van voorbehoedmiddelen' en 'homo- en
biseksualiteit' genoemd. Vooral respondenten uit de leeftijdsgroep tot
40 jaar zijn hier stellig in.
REVOLUTIONAIR
Uit het wetenschappelijk onderzoek van IVA, Universiteit van Tilburg
naar de ontwikkeling van taboes en de mate waarin er over seks en
erectieproblemen wordt gesproken, blijkt dat seks op alle leeftijden
belangrijk blijft. De gesprekken met willekeurige Nederlanders en
deskundigen (o.a. seksuologen en trendwatchers) tonen aan dat de
laatste jaren weliswaar makkelijker over seks wordt gepraat, maar dat
seks en seksuele problemen nog steeds moeilijk bespreekbare onderwerpen
zijn. De introductie van Viagra vijf jaar geleden heeft seksuele
problemen echter beter bespreekbaar gemaakt volgens de onderzoekers.
Viagra heeft ervoor gezorgd dat seksualiteit minder leeftijdsgebonden
is. IVA, Universiteit van Tilburg noemt de impact van Viagra op de
seksualiteit revolutionair en concludeert dat Viagra de komende jaren
een zeer belangrijke plaats zal blijven innemen in het seksuele leven
van mannen en vrouwen, aangezien het de seksuele activiteit tussen
mensen verbetert en tevens een belangrijke invloed heeft op de
kwaliteit van de relatie.
VIAGRA 5 JAAR
Het onderzoek naar seksuele taboes is uitgevoerd in het kader van de
vijfde verjaardag van Viagra. Met het onderzoek en de lancering van de
website http://www.watisjouwtaboe.nl/ wil Pfizer een verdere bijdrage
leveren aan het doorbreken van seksuele taboes. Pfizer vindt het van
belang dat mensen op alle leeftijden zo gezond mogelijk leven en
seksualiteit is daar volgens de producent van Viagra een wezenlijk
onderdeel van.
PFIZER
Pfizer Inc. ontdekt, ontwikkelt, fabriceert en verkoopt toonaangevende,
op recept verkrijgbare middelen voor mens en dier, en veel van 's
werelds bekendste consumentenproducten. Pfizer is onder andere de
ontdekker en producent van Viagra. Deze baanbrekende orale behandeling
voor erectiestoornissen is goedgekeurd door de bevoegde autoriteiten in
meer dan 118 landen over de gehele wereld en behoort met meer dan 120
miljoen recepten, verstrekt aan meer dan 20 miljoen mannen, tot de
meest voorgeschreven geneesmiddelen.
---