Provincie Utrecht

Persbericht

Regio accepteert vertraging realisering Randstadspoor niet

Regio Utrecht wil dat Rijk afspraken over realisering Randstadspoor nakomt

30-9-2003
Randstadspoor, het stadsgewestelijke netwerk voor regio Utrecht en Eemland, is onmisbaar voor een goede bereikbaarheid binnen de regio. Uit de Rijksbegroting is gebleken dat de realisering van Randstadspoor vertraging zal oplopen. En dat terwijl in de BOR overeenkomst met de minister afspraken gemaakt waren over versnelde invoering van Randstadspoor, uiterlijk in 2010. De regionale partijen, de provincie Utrecht, het Bestuur Regio Utrecht, de gemeente Utrecht en de gemeente Amersfoort, vinden dat vertraging in de invoering van Randstadspoor moet worden voorkomen. Daarom gaat de regio het gesprek aan met de minister om te komen tot naleving van de gemaakte afspraken. De regio is bereid om te praten over constructieve oplossingen. Draaischijf van Nederland
Regio Utrecht staat voor een grote opgave als het gaat om het nakomen van de VINEX afspraken en het oplossen van bereikbaarheidsproblemen die onder andere daaruit voortvloeien. Utrecht is met recht de draaischijf van Nederland met alle gevolgen van dien. De files zijn in deze regio lang en veelvuldig. Toch is het fileprobleem niet onoplosbaar. Ongeveer 30% van alle ritten op de autosnelwegen rond Utrecht zijn korte ritten voor woon- werk- en recreatief verkeer. Voor deze ritten biedt Randstadspoor een goed alternatief voor de auto en voor het ontsluiten van de VINEX-locaties. Het realiseren van Randstadspoor draagt bij aan het oplossen van de fileproblematiek en het verbeteren van de bereikbaarheid in de regio.

Randstadspoor
Randstadspoor is een stadsgewestelijk spoornetwerk dat de bereikbaarheid in de regio Utrecht flink zal vergroten. Het biedt hoge frequenties, dus korte wachttijden, veel comfort, modern materieel en minder overstappen. Randstadspoor is nodig voor de middellange-afstandsreiziger.

Regio denkt mee om vertraging te voorkomen
In het BOR convenant dat de regionale partners en de Minister hebben getekend, staat dat de benodigde gelden vóór 2010 ter beschikking worden gesteld. Uit de Rijksbegroting blijkt dat Randstadspoor vertraagd is opgenomen. Dit ondanks het feit dat alle planstudies gereed zijn en een groot aantal aanvragen voor financiering bij de minister ligt. Tot nu toe is slechts een beschikking afgegeven, voor het project Leidsche Rijn tot het Amsterdam-Rijnkanaal. Alle andere onderdelen van Randstadspoor gaan grote vertraging oplopen.
De regio vindt dat eerder gemaakte afspraken met de Minister over de uitvoering van projecten van Randstadspoor moeten worden nagekomen. Bovendien lopen de ingrijpende gebiedsontwikkelingen in de VINEX locaties gevaar omdat zij afgestemd zijn op de realisatie van het Randstadspoor.
Als het gaat om de bereikbaarheid binnen onze regio, heeft Randstadspoor de hoogste prioriteit. Bij de deelbeschikking voor Leidsche Rijn die door de minister is goedgekeurd heeft de regio al een bedrag voorgefinancierd. De regio wil er alles aan doen om Randstadspoor op tijd te realiseren en wil met de Minister verder praten over constructieve oplossingen.

Voor nadere informatie:

Provincie Utrecht, Carolien Slotboom
telefoon (030) 258 3713 of Carolien.Slotboom@provincie-utrecht.nl.

Bestuur Regio Utrecht, Ingrid de Waal
telefoon (030) 286 2577 of i.de.waal@regioutrecht.nl

Gemeente Utrecht, Casper van Riet,
telefoon (030) 286 1148 of C.van.Riet@utrecht.nl

Meer informatie: Carolien Slotboom, telefoon 030 258 3713 of Carolien.Slotboom@provincie-utrecht.nl