Persbericht
Regio accepteert vertraging realisering Randstadspoor niet
Regio Utrecht wil dat Rijk afspraken over realisering Randstadspoor nakomt
30-9-2003
Randstadspoor, het stadsgewestelijke netwerk voor regio Utrecht en
Eemland, is onmisbaar voor een goede bereikbaarheid binnen de regio.
Uit de Rijksbegroting is gebleken dat de realisering van Randstadspoor
vertraging zal oplopen. En dat terwijl in de BOR overeenkomst met de
minister afspraken gemaakt waren over versnelde invoering van
Randstadspoor, uiterlijk in 2010. De regionale partijen, de provincie
Utrecht, het Bestuur Regio Utrecht, de gemeente Utrecht en de gemeente
Amersfoort, vinden dat vertraging in de invoering van Randstadspoor
moet worden voorkomen. Daarom gaat de regio het gesprek aan met de
minister om te komen tot naleving van de gemaakte afspraken. De regio
is bereid om te praten over constructieve oplossingen.
Draaischijf van Nederland
Regio Utrecht staat voor een grote opgave als het gaat om het
nakomen van de VINEX afspraken en het oplossen van
bereikbaarheidsproblemen die onder andere daaruit voortvloeien.
Utrecht is met recht de draaischijf van Nederland met alle
gevolgen van dien. De files zijn in deze regio lang en veelvuldig.
Toch is het fileprobleem niet onoplosbaar. Ongeveer 30% van alle
ritten op de autosnelwegen rond Utrecht zijn korte ritten voor
woon- werk- en recreatief verkeer. Voor deze ritten biedt
Randstadspoor een goed alternatief voor de auto en voor het
ontsluiten van de VINEX-locaties. Het realiseren van Randstadspoor
draagt bij aan het oplossen van de fileproblematiek en het
verbeteren van de bereikbaarheid in de regio.
Randstadspoor
Randstadspoor is een stadsgewestelijk spoornetwerk dat de
bereikbaarheid in de regio Utrecht flink zal vergroten. Het biedt
hoge frequenties, dus korte wachttijden, veel comfort, modern
materieel en minder overstappen. Randstadspoor is nodig voor de
middellange-afstandsreiziger.
Regio denkt mee om vertraging te voorkomen
In het BOR convenant dat de regionale partners en de Minister
hebben getekend, staat dat de benodigde gelden vóór 2010 ter
beschikking worden gesteld. Uit de Rijksbegroting blijkt dat
Randstadspoor vertraagd is opgenomen. Dit ondanks het feit dat
alle planstudies gereed zijn en een groot aantal aanvragen voor
financiering bij de minister ligt. Tot nu toe is slechts een
beschikking afgegeven, voor het project Leidsche Rijn tot het
Amsterdam-Rijnkanaal. Alle andere onderdelen van Randstadspoor
gaan grote vertraging oplopen.
De regio vindt dat eerder gemaakte afspraken met de Minister over
de uitvoering van projecten van Randstadspoor moeten worden
nagekomen. Bovendien lopen de ingrijpende gebiedsontwikkelingen in
de VINEX locaties gevaar omdat zij afgestemd zijn op de realisatie
van het Randstadspoor.
Als het gaat om de bereikbaarheid binnen onze regio, heeft
Randstadspoor de hoogste prioriteit. Bij de deelbeschikking voor
Leidsche Rijn die door de minister is goedgekeurd heeft de regio
al een bedrag voorgefinancierd. De regio wil er alles aan doen om
Randstadspoor op tijd te realiseren en wil met de Minister verder
praten over constructieve oplossingen.
Voor nadere informatie:
Provincie Utrecht, Carolien Slotboom
telefoon (030) 258 3713 of Carolien.Slotboom@provincie-utrecht.nl.
Bestuur Regio Utrecht, Ingrid de Waal
telefoon (030) 286 2577 of i.de.waal@regioutrecht.nl
Gemeente Utrecht, Casper van Riet,
telefoon (030) 286 1148 of C.van.Riet@utrecht.nl
Meer informatie: Carolien Slotboom, telefoon 030 258 3713 of
Carolien.Slotboom@provincie-utrecht.nl
Provincie Utrecht