Gemeente Veenendaal
PERSBERICHT 81: MEERJARENRAMING 2005-2007 (01-10-2003)
Meerjarenraming 2007 wel sluitend
College doet ingrijpende bezuinigingsvoorstellen
Als de gemeente nu geen ingrijpende maatregelen treft, loopt het
tekort op de begroting op tot 9 miljoen op een totaal van 107 miljoen
in 2007. Het college van burgemeester en wethouders stelt dan ook een
aantal ingrijpende bezuinigingen voor: het schrappen of uitstellen van
een aantal investeringen in de bedrijfsvoering, geen extra ambtenaren
aantrekken, korting op subsidies van een aantal instellingen en een
extra verhoging van de onroerende zaakbelasting.
De tekorten zijn onder andere ontstaan door het hoge ambitieniveau van
de gemeente, een teruglopende uitkering uit het gemeentefonds van het
rijk en de algehele economische ontwikkeling.
Het college van burgemeester en wethouders heeft een aantal
uitgangspunten geformuleerd bij het invullen van de maatregelen.
Beleidsuitgangspunten
* De gemeente zal haar ambities moeten bijstellen, maar B en W
vinden wel dat de grote projecten - nieuwbouw van de bibliotheek,
het zwembad en scholen voor voortgezet onderwijs, de aanleg van de
Rondweg-oost, Centrum-oost en Dragonder- en Veenendaal-oost -
onverminderd moeten doorgaan.
* Het college ziet liever dat een aantal nieuwe beleidsvoornemens nu
niet kunnen doorgaan, dan dat het zeer fors moet 'snijden' in al
bestaande voorzieningen.
* Het oplossen van de financiële tekorten gebeurt in eerste
instantie door het terugdringen van de gemeentelijke uitgaven. Dat
gebeurt zowel 'binnen' door bezuinigingen op de kosten van de
bestuurlijke en de ambtelijke organisatie, als 'buiten': het
terugdringen van de gemeentelijke bijdrage in de kosten van
voorzieningen en activiteiten.
* Het profijtbeginsel zal meer worden toegepast. Gebruikers van
voorzieningen of deelnemers aan activiteiten gaan meer betalen
door het invoeren of verhogen van de eigen bijdrage. Daarbij wil
het college de mogelijkheden van een inkomensafhankelijke bijdrage
nader onderzoeken.
* Bij alle maatregelen willen B en W kwetsbare groepen in de
Veenendaalse samenleving - financieel minder draagkrachtigen,
mensen met een lichamelijk of psychisch probleem en mensen die
zich in een sociaal isolement bevinden - ontzien.
Beperken van de gemeentelijke uitgaven
Rekening houdend met de uitgangspunten doet het college de
gemeenteraad voorstellen om de financiële tekorten in de komende jaren
op te lossen. De voorgestelde maatregelen zijn samengesteld uit de
volgende categorieën:
A. Bedrijfsvoering gemeentelijke organisatie
- Het college stelt voor om de omvang van de formatie van de
ambtelijke organisatie te bevriezen op het niveau van 2004. De
geraamde budgetten voor personeelsuitbreiding in de periode tot 2007
worden geschrapt.
B. Kosten van de bestuurlijke organisatie
- De besparing op dit onderdeel kan worden gevonden door bepaalde
vergoedingen en / of faciliteiten ten behoeve van raad en college aan
te passen.
C. Investeringen
- Het investeringsniveau wordt fors teruggebracht. Bij alle
investeringen voor de periode 2005-2007 is nagegaan of er al een
raadsbesluit over is genomen; of de investering noodzakelijk is om aan
wettelijke verplichtingen te voldoen en of de investering
onontkoombaar en onuitstelbaar is op grond van andere overwegingen dan
wel in een versoberde vorm kan worden uitgevoerd. Op basis van deze
criteria wil het college sommige investeringen handhaven, zoals
nieuwbouw Oranjeschool, unilocatie Ichthus College en CSV en het
opknappen van de Groeneveldselaan en de Smalle Zijde.
D. Subsidies aan instellingen en organisaties en gemeentelijke
bijdragen sportvoorzieningen
Door de gemeente Veenendaal wordt jaarlijks subsidie verstrekt aan
diverse instellingen en organisaties. Bij het vinden van besparingen
is een aantal kaders gehanteerd als het gaat om subsidies aan
instellingen en organisaties en gemeentelijke bijdragen voor
sportvoorzieningen.
B en W stellen de gemeenteraad de volgende bezuinigingsmaatregelen
voor, met ingang van 2005:
* Een generieke bezuiniging van 5% op nagenoeg alle subsidies. Voor
een viertal instellingen (bibliotheek, muziekschool, het
cursusproject en de VVV) wil het college een taakstellende
bezuiniging van 10 % doorvoeren. Overigens blijft voor alle
organisaties en instellingen wel de loon- en prijscompensatie (ca
2,5 %) gehandhaafd.
Om de kostenbesparingen voor de gemeente te realiseren, vinden B
en W een toepassing van het profijtbeginsel (de gebruiker betaalt)
realistisch. Een verhoging van de tarieven voor gebruikers hoeven
niet te leiden tot een afname van het gebruik.
* Voor de sportvoorzieningen stelt het college voor de tarieven voor
het gebruik van binnensportaccomodaties, buitensportaccomodaties
en het zwembad met gemiddeld 25% te verhogen.
* Subsidies zullen in het licht van het nieuwe subsidiebeleid meer
dan voorheen gekoppeld worden aan duidelijke en concrete doelen.
Subsidies moeten uiteindelijk concrete resultaten als gevolg
hebben. In dat licht is ook gekeken naar de resultaten die in het
Lokaal Sociaal Beleid zijn benoemd en naar het zoveel mogelijk
ontzien van de kwetsbare groepen. Daarom stelt het college voor
geen korting toe te passen op de volgende instellingen: Stichting
De Vaart, Stichting Welzijn Ouderen, Kwink Peuterspeelzalen, het
Centrum voor Maatschappelijke Dienstverlening en het Anti
Discriminatie Bureau. De korting met 5% zou leiden tot het
stopzetten van activiteiten die de gemeente in het kader van haar
beleid noodzakelijk acht om de resultaten te bereiken.
Het college heeft in de Meerjarenraming 2005-2007 ook suggesties
aangegeven voor enkele organisaties, welke maatregelen er genomen
zouden kunnen worden om een oplossing te vinden voor de bezuiniging /
het tekort dat ontstaat.
B en W hebben de betreffende organisaties en instanties actief over
deze voornemens geïnformeerd.
E. Individugerichte subsidies
In het kader van minimabeleid stelt het college voor om het huidige
minimabeleid voor 65+ te handhaven en voor mensen met een
minimuminkomen jonger dan 65 jaar een vernieuwde VeenendaalPas in te
voeren om deelname aan maatschappelijke, sportieve en culturele
activiteiten te stimuleren.
Een ander voorstel van het college is om de hoogte van de aanvullende
bijstand voor uitwonende jongeren van 18 tot 20 jaar te verlagen en af
te stemmen op de geldende minimumjeugdlonen. Een beperkte groep kan
eerder in de WIW-regeling worden ondergebracht. Het beleid is erop
gericht om jongeren direct aan het werk te krijgen i.p.v. ze een
uitkering te verstrekken.
F. Onderhoudskosten van openbare voorzieningen
De onderhoudskosten als gevolg van de groei van inwoneraantal en
voorzieningen in de periode 2005-2007 zullen binnen de bestaande
onderhoudsbudgetten worden opgevangen. Een verdere bezuiniging op het
onderhoud van de openbare ruimte vindt het college niet verantwoord,
evenals een bezuiniging op het onderhoud van openbare gebouwen.
Verhoging gemeentelijke inkomsten
Het college denkt dat een verhoging van de lastendruk voor de inwoners
noodzakelijk is. Als dit niet gebeurt, zou dat onverantwoorde
consequenties hebben voor de burger en zou het betekenen dat
onontkoombare en onuitstelbare beleidsvoornemens geen doorgang zouden
kunnen vinden. In het raadsprogramma 2002-2006 was al afgesproken de
tarieven van de onroerende zaakbelasting elk jaar boventrendmatig met
5 procent te verhogen. Burgemeester en wethouders stellen nu voor de
tarieven van de onroerende zaakbelasting in 2005 tot en met 2007 extra
te verhogen met 5 procent per jaar. Dit is dus een 'extra
boventrendmatige' verhoging van de ozb. Gemiddeld komt dat neer op een
verhoging van circa 8 per inwoner per jaar.
In Veenendaal wordt momenteel 95 procent van de kosten voor het
inzamelen en verwerken van het afval doorberekend in de
afvalstoffenheffing. Het college doet het voorstel om het
dekkingspercentage met ingang van 2005 te verhogen naar 100 procent.
Dat betekent een tariefsverhoging van 5 procent.
Voor het uitbetalen van de Zalmsnip aan haar inwoners, krijgt de
gemeente met ingang van 2005 geen geld meer van het rijk. B en W
stellen daarom voor de Zalmsnip vanaf 1 januari niet meer uit te
betalen. Voor de inwoners betekent dit een lastenverhoging van
ongeveer 45 per jaar. Deze 'Zalm-korting' betekent voor de inwoners
een lastenverzwaring van 45 per jaar per huishouden.
Deze tariefsverhogingen leiden tot een extra opbrengst. Die is nodig
om een aantal essentiële beleidsvoornemens te realiseren, die voor de
Veenendaalse samenleving van groot belang zijn, zoals het beheer en de
kwaliteit van de openbare ruimte, veiligheid, maatschappelijk werk en
de jeugdsport.
Commissies en raad
Inwoners kunnen inspreken over de begroting tijdens de commissie
Welzijn op dinsdag 21, Middelen op woensdag 22, Werk op donderdag 23
en Stad op maandag 27 oktober en aan het begin van de
raadsvergadering. De gemeenteraad praat op de donderdagen 6 en 13
november over de begrotingsvoorstellen van het college.