Gemeente Veenendaal


PERSBERICHT 81: MEERJARENRAMING 2005-2007 (01-10-2003)

Meerjarenraming 2007 wel sluitend
College doet ingrijpende bezuinigingsvoorstellen

Als de gemeente nu geen ingrijpende maatregelen treft, loopt het tekort op de begroting op tot 9 miljoen op een totaal van 107 miljoen in 2007. Het college van burgemeester en wethouders stelt dan ook een aantal ingrijpende bezuinigingen voor: het schrappen of uitstellen van een aantal investeringen in de bedrijfsvoering, geen extra ambtenaren aantrekken, korting op subsidies van een aantal instellingen en een extra verhoging van de onroerende zaakbelasting.

De tekorten zijn onder andere ontstaan door het hoge ambitieniveau van de gemeente, een teruglopende uitkering uit het gemeentefonds van het rijk en de algehele economische ontwikkeling.

Het college van burgemeester en wethouders heeft een aantal uitgangspunten geformuleerd bij het invullen van de maatregelen.

Beleidsuitgangspunten

* De gemeente zal haar ambities moeten bijstellen, maar B en W vinden wel dat de grote projecten - nieuwbouw van de bibliotheek, het zwembad en scholen voor voortgezet onderwijs, de aanleg van de Rondweg-oost, Centrum-oost en Dragonder- en Veenendaal-oost - onverminderd moeten doorgaan.


* Het college ziet liever dat een aantal nieuwe beleidsvoornemens nu niet kunnen doorgaan, dan dat het zeer fors moet 'snijden' in al bestaande voorzieningen.

* Het oplossen van de financiële tekorten gebeurt in eerste instantie door het terugdringen van de gemeentelijke uitgaven. Dat gebeurt zowel 'binnen' door bezuinigingen op de kosten van de bestuurlijke en de ambtelijke organisatie, als 'buiten': het terugdringen van de gemeentelijke bijdrage in de kosten van voorzieningen en activiteiten.

* Het profijtbeginsel zal meer worden toegepast. Gebruikers van voorzieningen of deelnemers aan activiteiten gaan meer betalen door het invoeren of verhogen van de eigen bijdrage. Daarbij wil het college de mogelijkheden van een inkomensafhankelijke bijdrage nader onderzoeken.

* Bij alle maatregelen willen B en W kwetsbare groepen in de Veenendaalse samenleving - financieel minder draagkrachtigen, mensen met een lichamelijk of psychisch probleem en mensen die zich in een sociaal isolement bevinden - ontzien.

Beperken van de gemeentelijke uitgaven
Rekening houdend met de uitgangspunten doet het college de gemeenteraad voorstellen om de financiële tekorten in de komende jaren op te lossen. De voorgestelde maatregelen zijn samengesteld uit de volgende categorieën:

A. Bedrijfsvoering gemeentelijke organisatie

- Het college stelt voor om de omvang van de formatie van de ambtelijke organisatie te bevriezen op het niveau van 2004. De geraamde budgetten voor personeelsuitbreiding in de periode tot 2007 worden geschrapt.

B. Kosten van de bestuurlijke organisatie

- De besparing op dit onderdeel kan worden gevonden door bepaalde vergoedingen en / of faciliteiten ten behoeve van raad en college aan te passen.

C. Investeringen

- Het investeringsniveau wordt fors teruggebracht. Bij alle investeringen voor de periode 2005-2007 is nagegaan of er al een raadsbesluit over is genomen; of de investering noodzakelijk is om aan wettelijke verplichtingen te voldoen en of de investering onontkoombaar en onuitstelbaar is op grond van andere overwegingen dan wel in een versoberde vorm kan worden uitgevoerd. Op basis van deze criteria wil het college sommige investeringen handhaven, zoals nieuwbouw Oranjeschool, unilocatie Ichthus College en CSV en het opknappen van de Groeneveldselaan en de Smalle Zijde.

D. Subsidies aan instellingen en organisaties en gemeentelijke bijdragen sportvoorzieningen
Door de gemeente Veenendaal wordt jaarlijks subsidie verstrekt aan diverse instellingen en organisaties. Bij het vinden van besparingen is een aantal kaders gehanteerd als het gaat om subsidies aan instellingen en organisaties en gemeentelijke bijdragen voor sportvoorzieningen.

B en W stellen de gemeenteraad de volgende bezuinigingsmaatregelen voor, met ingang van 2005:

* Een generieke bezuiniging van 5% op nagenoeg alle subsidies. Voor een viertal instellingen (bibliotheek, muziekschool, het cursusproject en de VVV) wil het college een taakstellende bezuiniging van 10 % doorvoeren. Overigens blijft voor alle organisaties en instellingen wel de loon- en prijscompensatie (ca 2,5 %) gehandhaafd.
Om de kostenbesparingen voor de gemeente te realiseren, vinden B en W een toepassing van het profijtbeginsel (de gebruiker betaalt) realistisch. Een verhoging van de tarieven voor gebruikers hoeven niet te leiden tot een afname van het gebruik.
* Voor de sportvoorzieningen stelt het college voor de tarieven voor het gebruik van binnensportaccomodaties, buitensportaccomodaties en het zwembad met gemiddeld 25% te verhogen.
* Subsidies zullen in het licht van het nieuwe subsidiebeleid meer dan voorheen gekoppeld worden aan duidelijke en concrete doelen. Subsidies moeten uiteindelijk concrete resultaten als gevolg hebben. In dat licht is ook gekeken naar de resultaten die in het Lokaal Sociaal Beleid zijn benoemd en naar het zoveel mogelijk ontzien van de kwetsbare groepen. Daarom stelt het college voor geen korting toe te passen op de volgende instellingen: Stichting De Vaart, Stichting Welzijn Ouderen, Kwink Peuterspeelzalen, het Centrum voor Maatschappelijke Dienstverlening en het Anti Discriminatie Bureau. De korting met 5% zou leiden tot het stopzetten van activiteiten die de gemeente in het kader van haar beleid noodzakelijk acht om de resultaten te bereiken.

Het college heeft in de Meerjarenraming 2005-2007 ook suggesties aangegeven voor enkele organisaties, welke maatregelen er genomen zouden kunnen worden om een oplossing te vinden voor de bezuiniging / het tekort dat ontstaat.

B en W hebben de betreffende organisaties en instanties actief over deze voornemens geïnformeerd.

E. Individugerichte subsidies
In het kader van minimabeleid stelt het college voor om het huidige minimabeleid voor 65+ te handhaven en voor mensen met een minimuminkomen jonger dan 65 jaar een vernieuwde VeenendaalPas in te voeren om deelname aan maatschappelijke, sportieve en culturele activiteiten te stimuleren.

Een ander voorstel van het college is om de hoogte van de aanvullende bijstand voor uitwonende jongeren van 18 tot 20 jaar te verlagen en af te stemmen op de geldende minimumjeugdlonen. Een beperkte groep kan eerder in de WIW-regeling worden ondergebracht. Het beleid is erop gericht om jongeren direct aan het werk te krijgen i.p.v. ze een uitkering te verstrekken.

F. Onderhoudskosten van openbare voorzieningen
De onderhoudskosten als gevolg van de groei van inwoneraantal en voorzieningen in de periode 2005-2007 zullen binnen de bestaande onderhoudsbudgetten worden opgevangen. Een verdere bezuiniging op het onderhoud van de openbare ruimte vindt het college niet verantwoord, evenals een bezuiniging op het onderhoud van openbare gebouwen.

Verhoging gemeentelijke inkomsten
Het college denkt dat een verhoging van de lastendruk voor de inwoners noodzakelijk is. Als dit niet gebeurt, zou dat onverantwoorde consequenties hebben voor de burger en zou het betekenen dat onontkoombare en onuitstelbare beleidsvoornemens geen doorgang zouden kunnen vinden. In het raadsprogramma 2002-2006 was al afgesproken de tarieven van de onroerende zaakbelasting elk jaar boventrendmatig met 5 procent te verhogen. Burgemeester en wethouders stellen nu voor de tarieven van de onroerende zaakbelasting in 2005 tot en met 2007 extra te verhogen met 5 procent per jaar. Dit is dus een 'extra boventrendmatige' verhoging van de ozb. Gemiddeld komt dat neer op een verhoging van circa 8 per inwoner per jaar.

In Veenendaal wordt momenteel 95 procent van de kosten voor het inzamelen en verwerken van het afval doorberekend in de afvalstoffenheffing. Het college doet het voorstel om het dekkingspercentage met ingang van 2005 te verhogen naar 100 procent. Dat betekent een tariefsverhoging van 5 procent.

Voor het uitbetalen van de Zalmsnip aan haar inwoners, krijgt de gemeente met ingang van 2005 geen geld meer van het rijk. B en W stellen daarom voor de Zalmsnip vanaf 1 januari niet meer uit te betalen. Voor de inwoners betekent dit een lastenverhoging van ongeveer 45 per jaar. Deze 'Zalm-korting' betekent voor de inwoners een lastenverzwaring van 45 per jaar per huishouden.

Deze tariefsverhogingen leiden tot een extra opbrengst. Die is nodig om een aantal essentiële beleidsvoornemens te realiseren, die voor de Veenendaalse samenleving van groot belang zijn, zoals het beheer en de kwaliteit van de openbare ruimte, veiligheid, maatschappelijk werk en de jeugdsport.

Commissies en raad
Inwoners kunnen inspreken over de begroting tijdens de commissie Welzijn op dinsdag 21, Middelen op woensdag 22, Werk op donderdag 23 en Stad op maandag 27 oktober en aan het begin van de raadsvergadering. De gemeenteraad praat op de donderdagen 6 en 13 november over de begrotingsvoorstellen van het college.