BURSON-MARSTELLER
Prof. dr. Pieter Vijn bekleedt Young & Rubicam leerstoel
PERSBERICHT
Prof. dr. Pieter Vijn bekleedt Young & Rubicam leerstoel aan Universiteit Nyenrode
Breukelen, 30 september 2003 - Universiteit Nyenrode kondigt vandaag aan dat Prof. dr. Vijn de nieuw opgezette leerstoel in Integrated Marketing Communication (IMC) zal leiden. Deze leerstoel wordt gesponsord door Young & Rubicam Nederland. De sponsoring is tot stand gekomen bij het Center for Supply Chain Management van de Universiteit.
Prof. dr. H. Palm, decaan aan de Universiteit Nyenrode: 'Wij zijn zeer gelukkig dat
Prof. Vijn ons aanbod heeft geaccepteerd om één van onze docenten te worden. De Young & Rubicam leerstoel streeft naar een beter begrip in het groeiende veld van IMC door onderzoek voor te stellen en uit te voeren, de uitwisseling van kennis, en het delen van best practices tussen het bedrijfsleven, Y&R en de Nyenrode gemeenschap. Wij zien deze leerstoel als een waardevolle toevoeging aan het bestaande curriculum.'
De leerstoel in Integrated Marketing Communication is de eerste in Nederland waar IMC vanuit een bedrijfsoptiek zal worden bekeken. De achtergrond van deze leerstoel is het synchroniseren van bedrijfs-, merk-, en consumentendoelstellingen met als doel een consistente en duurzame relatie op te bouwen. Een relatie opgebouwd uit de interactie tussen een organisatie, zijn klanten en belanghebbenden, met als resultaat het vergroten van de winstgevendheid.
Vandaag de dag worden organisaties geconfronteerd met ongekende uitdagingen. In een competatieve, samenhangende en toenemende turbulente markt, moeten ondernemingen hun merken zichtbaar maken in het hoofd van de consument en inkomen generen en marges beschermen, terwijl aandeelhouders niet uit het oog worden verloren. Er zijn voorzichtig gebalanceerde marketing- en communicatiebudgetten nodig om door te dringen in het hart, hoofd en de portemonnee van de consument. Op hetzelfde moment worden organisaties geconfronteerd met een toenemend geclusterde en complexe markt. Communicatiekanalen hebben zich vermenigvuldigd en (draadloze) technologieën convergeren. Het publiek wordt overstelpt met (inconsistente) boodschappen.
'Ik ben een sterke voorstander van het belang van Integrated Marketing Communication in onze hedendaagse economie', aldus Prof. Vijn. 'De opkomende behoefte wordt geaccelereerd door grote fundamentele veranderingen in het onderlinge netwerk tussen klanten, organisaties en de handel. IMC herkent dat bedrijfsbehoeftes, marketing en communicatiestrategieën, synergetische multi-channel selectiestrategieën (de ROI van de marketing mix) en de organisatorische netwerken tussen organisaties en hun bureaus, gelieerd zijn aan elkaar en dus op een geïntegreerde manier moeten worden bestudeerd.'
Bij Wunderman/Young & Rubicam, is Prof. Vijn Strategic Planning Director en adviseert vele multinationals in verschillende sectoren, zoals de automobielindustrie, Fast Moving Consumer Goods, retail, banken, transport, technologie en telecommunicatie, in hun marketing en communicatiestrategie. Voor zijn zakelijke carrière was hij associate professor psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Prof. Vijn studeerde af aan de Vrije Universiteit Amsterdam in wiskunde, statistiek en Operations Research. Hij behaalde zijn doctors titel aan de Universiteit Groningen. Prof. Vijn heeft verschillende publicaties op zijn naam staan in het gebied van statistiek, psychometrie, database marketing, directe en interactieve marketing tot CRM en IMC.
---
---
Noot aan de redactie
Over Young & Rubicam Nederland
De Y&R groep is een van de grootste communicatienetwerken in Nederland, getuigende de visie 'Best alone, better together'. De groep biedt een breed scala van communicatiedisciplines, public relations en public affairs (Burson-Marsteller), merkenstrategie (Consult), interne communicatie (Yardmen), reclame (Young & Rubicam Amsterdam), sportsponsoring (Trefpunt Sport and Leisure Marketing), direct & interactieve marketing (Wunderman), media (Mediaedge:CIA). Y&R Nederland is onderdeel van het wereldwijde Y&R-netwerk dat wereldwijde klanten bedient in verschillende types industrieën. Het wereldwijde netwerk van Y&R is onderdeel van de WPP Group. WPP is eigenaar van verschillende andere communicatienetwerken, zoals Jay Walter Thompson (JWT), Ogilvy netwerk en het wereldwijde onderzoeksnetwerk KANTAR.
Over Nyenrode
Universiteit Nyenrode heeft een lange traditie van hoogstaand onderwijs en ondernemerschap. Opgericht in 1946 door en voor het bedrijfsleven, is Nyenrode pionier en leider voor de ontwikkeling van het Europese bedrijfsleven. Centraal in de aanpak van Nyenrode staat de nadruk op het ontwikkelen van 'totale' managers die in staat zijn effectief te opereren en te communiceren in een internationale omgeving. Gesitueerd in de toegangspoort van Europa is Universiteit Nyenrode de business school van Nederland.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Universiteit Nyenrode Breukelen, Liza Bakker-Ross: Tel: +31 (0)346 291 625
Wunderman/Y&R, Prof.dr. Pieter Vijn: Tel: +31 (0) 20 570 6400
30 sep 03 13:45