Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Schultz van Haegen vertrouwt op succes fusie

Marktomstandigheden hebben de KLM gedwongen tot een fusie met Air France. Het alternatief van KLM solo is geen optie voor de lange termijn. Dit concludeert staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat in een reactie op de fusie van de Nederlandse en de Franse luchtvaartmaatschappijen. Ik vertrouw op het succes van deze fusie. KLM is en blijft samen met Air France wereldspeler, aldus de staatssecretaris. De luchtvaartmaatschappij zal daarbij nadrukkelijk haar identiteit, kleur en logo behouden.

De staat is actief betrokken geweest bij de onderhandelingen en heeft zich sterk ingezet voor het publieke belang. Het is voor de staat vooral belangrijk dat KLM haar landingsrechten behoudt en dat de mainportpositie van Schiphol is veiliggesteld, aldus de staatssecretaris. Die mainportpositie is, zo zegt ze, essentieel voor de Nederlandse economie, het Nederlandse vestigingsklimaat, buitenlandse investeerders en de werkgelegenheid. Met name hierop heeft de staat zijn onderhandelingen gericht. Hierover zijn afspraken gemaakt tussen KLM en Air France, waarin aan de Nederlandse overheid garanties zijn gegeven. Een alliantie tussen de Nederlandse en Franse luchtvaartmaatschappij was geen optie, legt de bewindsvrouw uit. Wil je de komende jaren kostenvoordelen halen, dan moet je in de operationele sfeer - bijvoorbeeld op het gebied van automatisering - intensief samenwerken.

Behalve afspraken tussen de bedrijven zijn er ook afspraken gemaakt tussen de overheden. Daartoe zullen beide landen een overeenkomst tekenen. Daarin maken ze zich onderling sterk voor netwerkkwaliteiten en harmonieuze groei op zowel Charles de Gaulle als Schiphol. De Nederlandse staat levert één van de drie overheidscommissarissen in de nieuwe holding.