Reactie VenW op fusieplannen KLM-Air France
De Nederlandse staat heeft kennis genomen van de voorgenomen fusie van
KLM en Air France. De staat is actief betrokken geweest bij de
onderhandelingen en heeft zich sterk ingezet voor het publieke belang.
Dat heeft staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen van Verkeer en
Waterstaat vandaag gezegd tijdens een persbijeenkomst in Den Haag. Ze
zei dat voor de staat vooral belangrijk is dat KLM haar
landingsrechten behoudt en dat de mainportpositie van Schiphol veilig
is gesteld.
KLM moet haar status als nationale luchtvaartmaatschappij voorlopig
behouden om landingsrechten veilig te stellen. Dit is relevant zolang
de liberalisering nog onvoldoende beslag heeft gekregen. Daartoe zijn
volgens de staatssecretaris verschillende waarborgen ingebouwd. De
staat behoudt 3 tot 6 jaar zijn optie op 50,1 procent van de
KLM-aandelen, alleen uit te oefenen als landingsrechten in het
buitenland worden bedreigd. Twee stichtingen houden 3 jaar lang een
zeer substantieel aandeel in KLM vast. De Nederlandse staat behoudt
het aandeel van 14,1 procent in KLM. Dit belang zal de staat pas
afbouwen als ook het Franse staatsaandeel in de holding van Air France
en KLM substantieel vermindert.
Tevens is er bedongen dat KLM de komende 8 jaar blijft vliegen vanuit
Nederland. Ook blijft de KLM 5 jaar haar identiteit en merk behouden.
Het tweede publieke belang was volgens de staatssecretaris dat de
mainportpositie van Schiphol overeind blijft. Die is, zegt ze,
essentieel voor de Nederlandse economie, het Nederlandse
vestigingsklimaat, buitenlandse investeerders en de werkgelegenheid.
Met name hierop heeft de staat zijn onderhandelingen gericht. Hierover
zijn afspraken gemaakt tussen KLM en Air France, waarin aan de
Nederlandse overheid garanties zijn gegeven.
KLM en Air France hebben met elkaar afgesproken dat zowel Charles de
Gaulle als Schiphol 8 jaar lang luchthavens blijven met zowel
intercontinentaal als Europees verkeer (multihubsysteem). In het
contract zijn 42 sleutelbestemmingen 5 jaar vastgelegd (dekt 70
procent van de huidige bestemmingen en 80 procent van het huidige
vracht- en passagiersvervoer op Schiphol af). Mochten deze state
assurances niet worden nageleefd, dan kan de Nederlandse staat een
beroep doen op een arbitragepanel. Deze geeft een bindend advies.
Behalve afspraken tussen de bedrijven zijn er ook afspraken gemaakt
tussen de overheden. Daartoe zullen beide landen een overeenkomst
tekenen. Daarin maken ze zich onderling sterk voor netwerkkwaliteit en
harmonieuze groei op zowel Charles de Gaulle als Schiphol. De
Nederlandse staat levert 1 van de 3 overheidscommissarissen in de
nieuwe holding.
De staat acht het noodzakelijk dat een overeenkomst wordt afgesloten
met de Franse staat die verzekert dat de Nederlandse heffingsrechten
ten aanzien van luchtvaartactiviteiten die in en vanuit Nederland
worden uitgeoefend voor nu en in de toekomst worden gegarandeerd. Aan
de instemming van het kabinet met het fusievoorstel is als ontbindende
voorwaarde verbonden dat met de Franse staat en KLM en Air France tot
overeenstemming wordt gekomen op de zeer korte termijn.
Volgens de staatssecretaris dwingen de marktomstandigheden tot een
fusie. Er is sprake van lage marges door overcapaciteit. Door de
opkomst van de lage kosten maatschappijen zijn de marges verder
verlaagd en door opeenvolgende incidenten zoals de aanslagen van 2001,
de Irak-crisis en de SARS-uitbraak is de kaspositie van
luchtvaartmaatschappijen uitgehold. KLM dreigde geïsoleerd te raken in
het alliantiespel. Volgens de staatssecretaris moest de staat een
moeilijke afweging maken. Het alternatief van KLM solo is volgens haar
geen optie voor de lange termijn. ,,Ik vertrouw in het succes van deze
fusie. KLM is en blijft samen met Air France wereldspeler.
Voor specifieke media-verzoeken staatssecretaris: Hendrik Dek 070 351
7794, of 06 533 794 79
Voor inhoudelijke informatie: Willard Elissen 070 351 1020, of 06 538
205 89
Ministerie van Verkeer en Waterstaat