Ingezonden persbericht
Nederlandse directies hebben het meeste oog voor IT
Nederlandse IT-managers bezorgd over beveiliging IT-systemen
Utrecht, 30 september 2003 - Nederlandse bedrijven scoren het hoogst voor wat betreft de vertegenwoordiging van IT in de directie in vergelijking met de rest van Europa. IT is volgens 43 procent van de Nederlandse IT-managers goed vertegenwoordigd in de directie. Dit is het hoogste percentage in vergelijking met andere Europese landen, waaronder België, Luxemburg, Ierland, Frankrijk, Spanje, Duitsland en Ierland. In bijna de helft van de Nederlandse bedrijven worden beslissingen over IT op board-niveau genomen. Dit blijkt uit het vierde Pressure Point Index-onderzoek (PPI IV) dat IT-dienstverlener Synstar heeft uitgevoerd onder 700 Europese IT-managers. Ierland scoort het laagst met 17 procent.
Toen Synstar twee jaar geleden eenzelfde onderzoek uitvoerde, was er nog sprake van een communicatiekloof tussen IT-managers en hun directie. Toen gaf slechts 20 procent van de IT-managers aan dat IT goed was vertegenwoordigd in de directie. Nu is dat percentage ruim verdubbeld. Ook gaf 76 procent aan dat men zich in enige mate zorgen maakte over het feit dat IT geen punt op de agenda zou zijn bij de directie. Dit jaar is dat percentage nog maar 54 procent. Wat dat betreft is er - met name in Nederland - een hoop veranderd.
In lijn met het hoge vertegenwoordigingspercentage van IT in Nederlandse directiekamers ligt het feit dat 47 procent van de IT-managers zich weinig zorgen maakt over het beheer van IT-kosten en het verklaren van de ROI. Doordat IT sterk is vertegenwoordigd in de directie, zijn kostenbeheer en het rendement op investeringen bekend bij de leidinggevenden.
Frank Hoekstra, Business Services Manager bij Synstar: "Directies houden zich in grote mate bezig met primaire bedrijfsdoelstellingen. Dit zijn bijvoorbeeld het behalen van omzetdoelstellingen, het terugdringen van kosten en het vergroten van de efficiëntie. In Nederland groeit het besef dat IT deze doelstellingen concreet kan ondersteunen. Daar komt bij dat ook IT-managers zich moeten richten op hun kernactiviteiten. Taken die de IT-afdeling kan uitbesteden - zoals het beheer van de infrastructuur en helpdeskondersteuning - worden in toenemende mate geoutsourced."
De beveiliging van IT-systemen blijkt overigens wel een aandachtspunt. Maar liefst 67 procent van de Nederlandse IT-managers verklaart dat men zich zorgen maakt over security.
Ook maken Nederlandse IT-managers zich zorgen over veeleisende IT-gebruikers (38 procent), de garantie dat IT de bedrijfsvoering ondersteunt (69 procent) en het economisch klimaat (47 procent). Overigens zegt ruim de helft (52 procent) zich geen zorgen te maken over de instabiliteit van hun IT-systemen en het op de hoogte blijven van de nieuwste technologieën (56 procent).
Uit PPI IV blijkt verder dat Nederlandse IT-managers van mening zijn dat de afgelopen vijf jaar teveel IT-budget is besteed aan e-commerce (35 procent) en CRM (24 procent). Outsourcing blijkt voor 95 procent van de respondenten geen verspild geld te zijn, terwijl 85 procent het aan systeemintegratie bestede budget rechtvaardigt.
# # #